Siirry sisältöön

Keskustele nuoren kanssa päihteistä ja liikenteestä

Blogiteksti on osa MLL:n Hyvä alku yläkouluun -kampanjaa, jonka yksi kumppaneista on Liikenneturva. Teksti on julkaistu alun perin heinäkuussa 2022 osoitteessa liikenneturva.fi.

Nuoruudessa liikutaan liikenteessä itsenäisemmin kuin aiemmin. Myös päihdekokeilut voivat tulla mukaan kuvioihin. Humalassa bileistä kotiin ajaminen pyörällä, skootterilla tai mopolla voi tuntua houkuttelevalta ajatukselta. Toisaalta nuori saattaa joutua miettimään, hyppääkö kyydin puuttuessa ennemmin humalaisen kaverin takapenkille vai soittaako vanhemman hakemaan ja jää kiinni juomisesta. Vanhemmilla on keskeinen rooli turvalliseen käyttäytymiseen kannustamisessa ja riskikäyttäytymiseen puuttumisessa.

Vaikka nuorten raittius on lisääntynyt voimakkaasti 2000-luvulla, edelleen moni 15–16-vuotias juo alkoholia. Koululaisiin kohdistuneen vuoden 2019 ESPAD-tutkimuksen mukaan hieman alle kolmannes nuorista oli juonut alkoholia kyselyä edeltävien 30 päivän aikana.

Nuorten kannabiskokeilut ovat puolestaan lisääntyneet 2010-luvulla. Saman tutkimuksen mukaan 13 % 15–16-vuotiaista pojista ja 9 % tytöistä oli kokeillut kannabista. Kannabis ei ole korvannut alkoholia päihteenä, vaan usein kannabista käytetään alkoholin rinnalla.  On siis mahdollista, että lapsesi tuttavapiirissä käytetään päihteitä, vaikka nuori itse pysyttelisi niistä erossa.

Liikenneturvan tuoreen kyselyn mukaan 22 % nuorista kertoi ajaneensa itse humalassa mopolla tai mopoautolla.* Jo pieni määrä alkoholia tai huumausainetta huonontaa ajokykyä ja lisää onnettomuusriskiä. Alaikäisiltä alkoholin juominen on kielletty ja huumeet ovat laittomia kaiken ikäisille. Jos otat, et aja on selkeä pelisääntö koskien kaiken ikäisten illanviettoja.

Alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen on erityisen vaarallista nuorille monesta syystä. Yhtäältä nuorten alkoholitoleranssi on pienempi, sillä he eivät ole tottuneet alkoholiin. Toisaalta ajosuoritus on nuorille haastavampi, koska heille ei ole vielä kertynyt paljoa ajokokemusta. Näin ollen heidän täytyy kiinnittää enemmän huomiota ajosuoritukseen ja alkoholin vaikutuksen alaisena huomiokyky heikkenee.

Nuorilla itsesäätely on vasta kehittymässä ja alkoholin euforinen ja emotionaalinen vaikutus on usein suurempi kuin aikuisilla. Nuoret myös usein aliarvioivat oman humalatilansa. Nuori ei siis välttämättä hoksaa päihteiden käytön vaikutusta omaan ajokykyynsä. Tämän takia nuoren kanssa on tärkeää keskustella päihtyneenä ajamisen vaaroista ja kotimatkavaihtoehdoista hyvissä ajoin.

Vaikkei nuori itse käyttäisi päihteitä, hän voi päätyä tilanteeseen, jossa on valittava, meneekö humalaisen tai pilveä polttaneen kaverin kyytiin vai ei. Liikenneturvan kyselyn mukaan 39 % 15–24-vuotiaista on joskus matkustanut alkoholista päihtyneen kyydissä ja 25 % kannabiksen vaikutuksen alaisen kyydissä*. Pohdi siis yhdessä nuoren kanssa etukäteen millä kyydillä illanvietosta pääsee kotiin ja miten toimia, jos tulee mutkia matkaan.

Onnettomuustietoinstituutti (OTI) tarkasteli vuonna 2021 ilmestyneessä nuorisoraportissaan vuosina 2015–2019 tapahtuneita nuorten kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia ja niihin johtaneita syitä. Raportin mukaan nuoret ajoivat useammin humaltuneena, kun kyydissä oli yksi tai useampi matkustaja. Kyydissä olevat kaverit voivat vaikuttaa nuoren ajokäyttäytymiseen niin hyvässä kuin pahassa. Nuoren kaverit voivat olla myös niitä, jotka estävät päihtyneenä ajamaan lähtemisen ja huolehtivat turvallisen kyydin paikalle.

Kuolemaan johtavien liikenneonnettomuuksien välttämiseksi onnettomuustutkintalautakunnat ehdottivat lisää päihtymykseen kohdistuvaa valvontaa ja alkolukkojen käyttöönottoa. Lisäksi tutkijalautakunnat korostivat niin itse kuljettajan kuin vanhempien vastuuta nuorten liikenneturvallisuudesta ylipäätään.

Nuoren vanhemmilla ja muilla läheisillä aikuisilla on vastuu turvallisiin valintoihin kannustamisesta ja riskikäyttäytymiseen puuttumisesta. Näyttämällä itse hyvää esimerkkiä liikennekäyttäytymisen ja päihteiden käytön suhteen voit vaikuttaa myös nuoren käyttäytymiseen liikenteessä.

Etenkin alaikäiselle nuorelle kiinni jäämisen riski alkoholin tai kannabiksen käytöstä voi tuntua suuremmalta pahalta kuin se, että ajaa päihtyneenä kotiin mopolla tai skootterilla. Tee nuorelle hyvissä ajoin selväksi, että tärkeintä on päästä turvallisesti perille.

Kerro nuorelle, että välität hänestä ja vanhemmille voi aina soittaa tilanteessa kuin tilanteessa. Pidä puhelimesi auki, kun lapsesi on kavereiden kanssa menossa. Voi olla, että hän tai joku hänestä huolehtiva yrittää saada sinuun yhteyden.

Nuorten illanviettoon voi sisältyä alkoholia ja huumeita jo yläkouluiässä. On tärkeää, että päihteiden käytöstä keskustellaan kotona varhaisessa vaiheessa. Aikuisen on hyvä ottaa puheeksi esimerkiksi seuraavat asiat:

  • Miten päihteet vaikuttavat ajokykyyn? Miksi on vaarallista ajaa päihtyneenä?
  • Miten voi jämäkästi kieltäytyä menemästä päihtyneen kuljettajan kyytiin tai estää kaveria ajamasta päihtyneenä?
  • Millaista päihteiden käyttöä nuoren ympäristössä on? Millaisia ajatuksia nuorelle tästä herää?
  • Illanvieton tärkeät pelisäännöt:
    • Jos otat, et aja
    • Päihtyneen kuljettajan kyytiin ei mennä
  • Vanhemmalle voi aina soittaa, jos on paha paikka. On tärkeintä, että nuori pääsee turvallisesti juhlista kotiin.

Tsemppiä keskusteluun nuoren kanssa, osaat kyllä!


*Liikenneturva selvitti 15-24-vuotiaiden suhtautumista liikenteeseen toukokuussa 2022. Kyselyn toteutti Kantar TNS Oy ja siihen vastasi yhteensä 929 nuorta.

Lähteet:

Sanna Rönkä & Jaana Markkula (toim.). 2020. Huumetilanne Suomessa 2020. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Raportti 13/2020. (linkki: Huumetilanne Suomessa 2020 (julkari.fi))
Kirsimarja Raitasalo & Janne Härkönen (toim.). 2019. Nuorten päihteiden käyttö ja rahapelaaminen – ESPAD-tutkimus 2019. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL). Raportti 40/2019. (linkki: Nuorten päihteiden käyttö ja rahapelaaminen : ESPAD-tutkimus 2019 (julkari.fi))
Dovilé Adminaité-Fodor, Jenny Carson & Graziella Jost. 2021. Reducing road deaths among young people aged 15 to 30. European Transport Safety Council (ETSC). PIN Flash report 41. (Linkki: Reducing road deaths among young people (PIN Flash 41) | ETSC)
Salla Salenius & Niina Sihvola. 2021. OTI-nuorisoraportti 2021. Onnettomuustietoinstituutti (OTI) (linkki: OTI-teemaraportit (lvk.fi))

Kuva: Ville-Veikko Heinonen / Liikenneturva

Hanna Rutila / Liikenneturva

suunnittelija

Aiheeseen liittyvät

Lisätietoa Liikenneturvan sivuilla

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös