Nuori kiinnostuu alkoholista

Nuori on kuullut alkoholiin liittyvistä riskeistä muun muassa koulun terveystiedon opetuksessa. On tärkeää, että myös sinä vanhempana keskustelet nuoren kanssa. Voit kertoa, mikä sinua huolestuttaa nuorten alkoholinkäytössä ja että välität nuorestasi.

Vanhemman lähtökohtana tulisi olla, että alkoholikokeilut eivät automaattisesti kuulu nuoruuteen. Tilastojen mukaan raittiiden alaikäisten nuorten osuus on kasvussa. Seuraa silti, mitä nuorellesi kuuluu ja miten hän viettää vapaa-aikaansa.

Alkoholilain mukaan alkoholin myyminen, välittäminen ja mainostaminen alle 18-vuotiaalle on kielletty. Väkevien alkoholijuomien hallussapito on kielletty alle 20-vuotiailta ja mietojen juomien hallussapito on kielletty alle 18-vuotiaalta.

Ikärajoille on monia hyviä perusteluja: nuorella on esimerkiksi aikuista suurempi riski saada alkoholimyrkytys. Tapaturmien ja väkivallan riski kasvaa humalassa. Nuorena aloitetulla alkoholinkäytöllä on laajat vaikutukset elämään: nuoren aivot kehittyvät edelleen, ja alkoholi on siksi erityisen haitallista nuorelle. Hyvin nuorena alkoholinkäytön aloittaneilla on paljon muita todennäköisemmin alkoholiongelmia aikuisena.

• Alkoholin välittäminen alaikäiselle on laitonta. Se koskee myös vanhempia.
  • Alkoholin antaminen nuorelle ei ole keino tietää, mitä nuori juo. Usein vanhempien antamat juomat ovat vain pieni osa käytetystä alkoholista.
  • Jos kotona on alkoholia, huolehdi, ettei nuori ota sitä omin luvin.
  • Seuraa, mihin nuoren rahat kuluvat. Nuorelle ei tulisi antaa liikaa taskurahaa.
  • Keskustelkaa, miten alkoholista voi kieltäytyä luontevasti, jos joku tarjoaa. Miten kieltäytymistä voi perustella tarvittaessa?
  • Voiko nuori olla kavereiden mukana selvin päin, jos muut juovat vai onko silloin aina parasta tulla kotiin?
    • Pohtikaa, missä tilanteessa kaverille pitäisi sanoa, ettei hänen pitäisi juoda enempää?
    • Mitä riskejä siinä on, jos joku kaveri yllyttää toista juomaan enemmän?
    • Miten pitää toimia, jos kaveri sammuu?
  • Keskustelkaa, mitä riskejä on siinä, jos nuori yrittää saada tuntemattomia tai puolituttuja täysi-ikäisiä hakemaan itselleen alkoholia?
  • Jos nuori tulee humalassa kotiin, asia on syytä aina selvittää.
  • Anna nuoren nukkua itsensä ensin selväksi. Keskustelkaa asiasta mahdollisimman pian.
  • Anna nuorelle mahdollisuus kertoa itse, mitä tapahtui. Kannattaa selvittää, mistä nuori on saanut alkoholin, missä hän on ollut ja keiden kanssa.
  • Osoita nuorelle, että välität hänestä ja siitä, mitä hänelle tapahtuu.
  • Muistuta, että niin pahaa tilannetta ei ole, ettei nuori voisi tulla kotiin ja kertoa siitä.
  • Tutustu nuoren kavereihin ja ole selvillä siitä, keiden kanssa hän liikkuu. Vielä parempi on, jos tunnet myös kavereiden vanhemmat ja voitte sopia yhdessä esimerkiksi kotiintuloajoista.
  • Kun nuori menee yökylään tai bileisiin kaverin luokse, varmista kaverin vanhemmilta, että he tietävät suunnitelmista ja ovat kotona.
  • Jos nuori jää yksin, hänellä pitäisi olla turvallinen valvoja, esimerkiksi naapuri tai sukulainen. Älä jätä nuorta yksin pitkäksi aikaa, esimerkiksi kesämökkireissujen ajaksi.
  • Pitäkää kiinni kotiintuloajoista. Jos nuori ei noudata niitä, selvittäkää, miksi. Keskustelkaa siitä, miten sopimuksen rikkominen vaikuttaisi muihin menoihin.
  • Hae nuori kotiin kaveriporukan keskeltä, vaikka se olisi hänestä noloa. Näin annat viestin, että sinä vanhempana välität.
  • Sovi nuoren kanssa etukäteen, että nuori vastaa puhelimeen, kun soitat illan aikana. Matkapuhelimeen ei silti voi aina luottaa. Puhelimen voi sulkea tai vastaustekstiviestin voi naputella joku muukin kuin oma lapsesi. Jos huolestuttaa, on parasta käydä katsomassa, miten nuori voi.
  • Keskustelkaa nuoren kanssa ennakkoon siitä, mitä juomisesta seuraisi nuorelle teidän perheessänne. Joissakin perheissä aikaistetaan kotiintuloaikoja tai jätetään viikkorahat toviksi maksamatta.
  • Miten perustelet nuorelle omia alkoholikäyttötapojasi?
  • Oletko itse käyttänyt alkoholia lasten seurassa? Jos, niin miten?
  • Osaatko itse kieltäytyä luontevasti alkoholista?

Ladattavat aineistot

Tietopaketti yläkouluun lähtijän vanhemmille

Lisää lukemista nuoresta ja päihteistä

Lisää lukemista nuoren kehityksestä