Mitä vanhemman pitäisi tietää nuorten median käytöstä?

Mediankäyttö ei ole nuorille vain “turhien tubettajien videoita” tai “tyhmiä pelejä”. Nuoret harjoittelevat median avulla itsenäistymistä ja omien asioiden hoitamista ilmoittautumalla harrastuksiin sekä tarkistamalla tärkeät asiat Wilmasta.

Median avulla pidetään yhteyttä kavereihin, tutustutaan uusiin ihmisiin ja syvennetään olemassa olevia kaverisuhteita niin koulussa kuin vapaa-ajalla. Medioiden kautta syntyneet kaverisuhteet ovat nuorille tärkeitä ja nuoret toivoisivat, että vanhemmat pitäisivät nettikavereita kavereina siinä missä muitakin.

“Vanhempien pitäisi ymmärtää, että nuoret jäävät helposti koukkuun nettiin ja moni sovellus on sellainen, johon on lisätty asioita jotka ns. pakottavat nuoret olemaan joka päivä sillä sovelluksella.”

Mediat ovat tärkeä osa nuorten sosiaalista elämää, mutta saattavat luoda nuorelle monenlaista painetta. Verkkoympäristöt suunnitellaan niin, että käyttäjä viettäisi niissä mahdollisimman paljon aikaa. Erilaiset ilmoitukset houkuttelevat meidät takaisin sisällön ääreen ja muistuttavat sovelluksen olemassa olosta.

Automaattisesti alkava uusi jakso lempisarjaa koukuttaa katsomaan useamman jakson putkeen. Välillä saa itsekin kamppailla hallinnan kanssa, kun jakso jää jännittävään kohtaan ja uusi jakso olisi alkamassa muutaman sekunnin päästä. Suljenko ohjelman vai katsoisinko vielä hetken?

Nuorten suosimassa Snapchatissa streakit eli erilaiset symbolit kuvastavat nuorten viestiketjujen vahvuutta ja arvottavat keskusteluja sen perusteella kenen kanssa viestittelee aktiivisemmin. Symbolit houkuttelevat lähettämään snäppejä kavereille päivittäin, jotta snäppiketju ei katkea, aiheuttaen samalla kavereille viestitulvan ja itselle paineen olla vastaamassa viesteihin.

Somessa sujuvasti sompaileva nuori  saattaa tiedostaa puhelimen käytön hallinnan vaikeuden. Yksin vähentäminen on vaikeaa, kun kaverit ovat edelleen somessa ja puhelin kilkattaa ilmoituksia. Omilla valinnoilla voidaan vaikuttaa, mutta aina se ei riitä. Nuori tarvitsee vanhemman tukea paineiden tunnistamisessa ja hallitsemisessa. Esimerkiksi pelko ulkopuolelle jäämisestä luo painetta olla somessa ja puhelimen äärellä jatkuvasti.

“Ettei sitä pitäisi tuomita vaan pikemmin ymmärtää. Kaverit ovat netissä ja on helppoa jäädä porukan ulkopuolelle jos ei pidä yhteyttä netissä. Kaverit ei välttämättä edes tajua sitä itse.”

Puhelimen käytön rajoittaminen voi tuntua nuoresta siltä, että hänen sosiaalista elämäänsä rajoitetaan. Siksi tarvitaan keskustelua nuoren kanssa siitä, millä keinoin mediankäytön hallintaa voisi opetella yhdessä kotona ja kavereiden kesken. Voisiko kavereiden kanssa sopia hetkiä, jolloin ei tarvitse vastata viesteihin? Tarvitseeko parhaimpien kavereiden kanssa ylläpitää streakeja?

Nuoret toivovat vanhemmilta mediankäytön ja nuoruuden ymmärtämistä. Ymmärrystä siitä, että netti on osa nuorten elämää ja sitä kulttuuria, jossa nyt eletään. Arvostetaan nuoruutta sellaisena kuin se on nyt eikä haikailla liikaa menneisyyteen.

Nuoret haluavat ottaa vastuuta ja hoitaa omia asioitaan, mutta kaipaavat kuitenkin aikuisen tukea ja apua ongelmatilanteissa ja mieltä askarruttavissa kysymyksissä. Kun ongelmatilanne tulee vastaan tai nuori kohtaa kiusaamista, aikuisen tulee olla läsnä nuoren tukena ja puuttua kiusaamiseen.

“Nuoret osaavat toimia netissä pääosin vastuullisesti. Kaikkea ei tarvitse seurata tai monitoroida, mutta silti kiusaamiseen pitäisi puuttua.”

Tärkeintä on

“Olla positiivisia ja rohkaisevia mutta tukena”.

Kursiivilla merkityt ovat poimintoja mediakyselyyn tulleista nuorten avovastauksista.

Noora Järvi

mediakasvatuksen suunnittelija