601. Tilanneanalyysi

600. Hyvinvointitaidot

Tehtävä

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on konkretisoida jonkin tilanteen herättämiä ajatuksia ja kehollisia reaktioita ja niiden yhteyttä käyttäytymisen valintoihin.

Tila

Luokka tai muu rauhallinen tila.

Kesto

15-45 min.

ArvotHyvinvointiItsetuntemusKeskittyminen
7 - 9 luokatKummituntiNuorisotyöToinen aste

Pyydä oppilaita kuvittelemaan jokin tilanne, joka voisi toteutua heidän elämässään ja jossa tapahtuisi jotakin odottamatonta. Esimerkiksi näin: kaverisi pyytää sinua mukaan kotibileisiin, jossa on sinulle aikaisemmin tuntemattomia ihmisiä.

Tarkastele kuvittelemaasi tilannetta seuraavien kysymysten avulla:

1. Millaisia automaattisia ajatuksia mieleesi heräsi tuossa tilanteessa?
2. Huomaatko, miten kehosi reagoi? Entä millaisia tunteita tai ajatuksia tilanne herätti?
3. Mitä aikaisemmat kokemuksesi kertovat, miten sinun kannattaisi toimia?
4. Palveleeko tuo tilanne jotain sellaista, jota itse todella haluat tai mikä on sinulle tärkeää?
5. Mihin muut ihmiset sinua ohjaavat? Kohti sitä, mitä itse haluat vai jotakin muuta?
6. Entä käsityksesi itsestäsi tuossa tilanteessa? Auttaako se sinua menemään kohti sitä, mitä itse haluat vai estääkö se sinua jollakin tapaa?

 

Kerro osallistujille

  • Millainen olisi ollut automaattinen spontaani reaktio tuossa tilanteessa?
  • Mitä siitä olisi seurannut?
  • Miten reaktio voisi muuttua, jos sinulla olisi hieman miettimisaikaa?
  • Mitä haluaisit tietää lisää ennen kuin teet oman päätöksesi asiasta?

 

Taustaa

Käyttäytymisen valintoihin vaikuttavat esimerkiksi senhetkiset ajatukset ja tuntee, käsitys itsestä ja kaverit, perhe, koulu tai media. Toiminta tai käyttäytyminen voi olla joskus hyvin tietoista, tarkalleen mietittyä ja suunniteltua. Toisinaan taas ihminen saattaa toimia rutiinilla ja huomaa vasta jälkikäteen, miten tuli toimittua.

Hyvinvoinnin kannalta on tärkeää, että omaa toimintaa ohjaavat itselle tärkeät asiat eivätkä jonkun muun odotukset. Hyvä esimerkki tästä on auton navigaattori. Se on usein näppärä apu perille löytämiseen. On helppoa kuunnella laitteen ohjeita ja seurata niitä. Joskus navigaattori jostain syystä ohjaa meitä väärään paikkaan. Epäilys väärästä suunnasta voi herätä jo matkalla. Navigaattoria voisi verrata oman mielen puheeseen, joka joskus saa meidät liikkeelle yhteen suuntaan, jolloin emme huomaa muita mahdollisuuksia, jotka voisivat edistää hyvinvointiamme. Tunnistatko sinä oman navigaattorisi puhetta? Tunnistatko tilanteita, joissa navigaattori olisi syytä laittaa pois päältä? Hyvinvoinnin näkökulmasta on tärkeää oppia tunnistamaan ja suuntaamaan huomiota siihen, mikä on itselle tärkeää. Omien arvojen mukainen toiminta lisää tyytyväisyyttä omaan elämään. On kuitenkin hyvä muistaa, että tärkeiden asioiden toteutuminen vaatii ponnisteluja tai epämukavuusalueelle menemistä. Joskus on hyvä uskaltaa myös kokeilla ja oppia oman kokemuksen kautta.

Myönteinen ja kannustava ympäristö rohkaisee toimimaan kohti sitä, mitä itse pidämme tärkeänä. Muiden ihmisten vähättelevä tai lannistava suhtautuminen puolestaan saattaa estää tavoittelemasta itselle tärkeitä asioita tai ne lakkaavat tuntumasta tavoittelemisen arvoisilta. Me voimme itse vaikuttaa siihen, että olemme muille osa kannustavaa ympäristöä.