443. Algoritmit ja mediankäyttö

400. Mediakasvatus

Tehtävä

Pohditaan videon avulla, mitä algoritmit ovat ja miten ne toimivat.

Tila

Luokkahuone tai vastaava

Tarvikkeet

Nettiyhteys, videotykki ja valkokangas tms.

Kesto

15-45 min.

Mediakasvatus
5 - 9 luokat7 - 9 luokatNuorisotyöToinen asteVanhemmat

Katsokaa mitä yrittäjä, kouluttaja ja tietokirjailija Harto Pönkä kertoo algoritmeista ja siitä miten ne vaikuttavat mediankäyttöömme. Videolla käsitellään myös miten tunnereaktiot somessa vaikuttavat mediankäyttöön. Kesto n. 4 min.

Pitäkää lyhyet pariporinat videon katselun jälkeen. Pyydä osallistujia pohtimaan, miten algoritmit vaikuttavat omaan mediankäyttöön.

Keskustellaan yhdessä

  • Mitä algoritmit ovat ja miten ne toimivat?
  • Mitä hyötyä algoritmeista on?
  • Miksi somessa kannattaa kiinnittää huomioita omiin tunnereaktioihin ja miten ne liittyvät algoritmeihin? Keksitkö jonkin esimerkin tästä?
  • Miten verkkoympäristöjen toimintalogiikat voivat vaikuttaa digihyvinvointiin?
  • Miksi sosiaalisen median käytöstä kannattaisi jutella myös aikuisen kanssa?
  • Mikä videolla oli uutta, mikä ennestään tuttua?
  • Mitä muita ajatuksia video herätti?