456. Asiallinen kommentti vai ei?

400. Mediakasvatus

Tehtävä

Janatehtävä tai peukaloäänestys

Tila

Luokkahuone tai vastaava

Tarvikkeet

Tehtävän ohjaajalle esimerkkilauseet

Kesto

15-45 min.

KaveritaidotMediakasvatusVuorovaikutus
5 - 9 luokat7 - 9 luokat

Ohjeet

Pyydä oppilaita kuvittelemaan, että pari heidän kaveriaan on tehnyt videon, joka on heidän mielestään melkein valmis. He jakavat videon luokan keskusteluryhmässä, esimerkiksi WhatsAppissa, ja kysyvät mielipiteitä siitä. Pyydä oppilaita arvioimaan, mitkä esimerkkilauseista ovat asiallisia ja mitkä eivät.

Vaihtoehtoisia toteutustapoja: janatehtävä ja peukkuäänestys

Janatehtävä: kerro, kumpi pääty huoneesta tarkoittaa ”kyllä” ja kumpi pääty ”ei”. Pyydä jokaisen väittämän kohdalla osallistujia siirtymään lähemmäs sitä seinää, jota oma mielipide paremmin vastaa.

Peukkuäänestys: Pyydä oppilaita nostamaan peukku ylös, jos heidän mielestään vastaus on ”kyllä” ja alas, jos vastaus on ”ei”. Jos heidän näkemyksensä on jotakin siltä väliltä, pyydä heitä laittamaan peukku vaakasuoraan.

Esimerkkilauseet

  1. Hyi, ootte noloja.
  2. Hieno video! Haluaisitko apua tekstitysten tekoon?
  3. Ei tehnyt vaikutusta.
  4. Tää oli tylsä. Tehkää sille jotain.
  5. Minulla olisi idea, miten tuosta videosta saisi paremman. Laittakaa sinne loppuun hymynaama.
  6. Shittiä 😉.

Purku

Keskustelkaa siitä, miten eri tavalla lauseita voisi tulkita, jos ne olisikin sanottu kasvotusten. Miten tunteet välittyisivät puhujan ilmeistä, eleistä, asennoista ja siitä, miten hän esimerkiksi katsoo siihen, jolle puhuu tai muihin paikalla oleviin ihmisiin? Millaisilla pienillä vihjeillä netissä yritetään esimerkiksi provosoida muita mukaan jakamaan ilkeää päivitystä tai kirjoittamaan itse vihaista puhetta?