Mediakasvatus

Jokaisella lapsella on oikeus mediakasvatukseen. Aikuisilla on velvollisuus ohjata ja tukea lapsen mediankäyttöä ja mediataitojen kehittymistä.

Tältä sivulta löydät ajankohtaista ja ikätasoista tietoa lasten ja nuorten mediankäyttöön ja mediakasvatukseen liittyvistä asioista, kuten sopivasta ruutuajasta, sosiaalista medioista, digitaalisesta pelaamisesta, nettikiusaamisesta ja häirinnästä. Lisäksi saat vinkkejä kasvattajalle miten hyödyntää MLL:n mediakasvatussisältöjä kodin, varhaiskasvatuksen, koulun ja vapaa-ajan mediakasvatuksessa.

Tunnista somen vaarat ennen lastasi

MLL:n uudessa maksuttomassa palvelussa voit seurata, ilmoittaa ja saada ilmoituksen trendaavista vaarallisista somehaasteista, joihin lapset ja nuoret voivat somessa törmätä.

Autamme sinua tunnistamaan somen vaarat ennen kuin lapsesi löytää ne.

Tutustu ilmoituspalveluun tästä

Tukea sinisen valon sukupolven vanhemmille

Nykylapset viettävät paljon aikaa puhelimillaan. Vaikka emme aina tiedä mitä ruuduilla tapahtuu, on meidän vanhempien pidettävä huoli siitä, että lapset voivat toimia turvallisesti median virroissa. Se edellyttää ennen kaikkea läsnäoloa ja jatkuvaa vuoropuhelua. MLL:n Sinisen valon sukupolvi tarvitsee vanhempia -kampanjasivulle on koottu materiaalia lasten turvallisen digimedian käytön tukemiseen kodeissa.

Sinisen valon sukupolvi tarvitsee vanhempia

Yksinäisyys somessa yhä yleisempää

Netti on nuorille tärkeä kaverisuhteita vahvistava paikka, mutta moni kohtaa siellä myös kiusaamista ja häirintää, ulkopuolisuuden ja yksinäisyyden kokemuksia sekä koukuttavuutta, selviää MLL:n kyselystä. Joka kolmas nuori haluaisi vähentää netin käyttöä, mutta kokee, ettei pysty. MLL toteutti nuorten mediankäytön kyselyn nyt kolmatta kertaa. Kyselyyn vastasi yli 3 600 nuorta.

Tutustu kyselyn tuloksiin ja nuorten näkemyksiin

Harkinnassa lapsen ensimmäinen oma älylaite?

Lapsen ensimmäinen puhelin tai muu älylaite tuo mukanaan monta pähkinää purtavaksi. Puhelimen ja netin turvallinen käyttö vaatii taitoja, joita kannattaa harjoitella säännöllisesti yhdessä. On hyvä ylipäänsä pohtia, milloin lapsen oma laite on todellisuudessa tarpeellinen. Kertaa MLL:n avulla asiat, jotka on hyvä ottaa huomioon ennen oman laitteen hankintaa.

Mitä ottaa huomioon ensimmäistä laitetta pohtiessa

Asiantuntijoiden vinkkejä vanhemmille nettikiusaamisen käsittelyyn

Kertaa alle puolessa tunnin pituisessa videon avulla, mitä vanhemman kannattaa tietää netissä tapahtuvasta kiusaamisesta. Millaista lasten ja nuorten kohtaama kiusaaminen netissä on ja milloin se täyttää rikoksen tunnusmerkit? Asiantuntijat tuovat esimerkkejä miten vanhempana ehkäistä nettikiusaamista ja puuttua asiaan.

Kiusaaminen netissä -asiantuntijahaastattelu

Kuuntele Hyvä, paha digi -podcast

MLL:n Hyvä, paha digi -podcast tarjoaa tukea digiajan kasvattajalle. Podcastissa sukelletaan kysymyksiin liittyen lapsen ensimmäisen puhelimen hankintaan, lapsiin ja nuoriin ruutujen lumossa sekä häirintään, huijauksiin ja rikoksiin netissä.

Laita podcast kuulokkeisiin tai kaiuttimeen ja kuuntele vaihtuvien asiantuntijavieraiden ajatukset aiheista.

Löydät MLL:n Hyvä, paha digi -podcastin tästä

Kirput kannustavat juttutuokioihin

Mediakasvatuksen kirput ovat paperista taiteltava perinteisiä pelejä, jotka sisältävät eri-ikäisten mediankäyttöön liittyviä kysymyksiä ja tehtäviä. Esimerkiksi Pienenä digiajassa -kirppu auttaa pohtimaan yhdessä, miten lapsiperheen digilaitteiden käytöstä voi sopia niin, että se huomioi sekä pienen lapsen tarpeet että perheen digitottumukset. Kirppua voi hyödyntää kodeissa, perhekahviloissa, neuvoloissa ja lapsiperheiden tapahtumissa ja kohtaamisissa. Kirppuja on julkaistu neljä erilaista eri kohderyhmille:

• Pienenä digiajassa -kirppu
  • Eskarista ekalle -kirppu
  • Digifit -kirppu
  • Stop nettikiusaamiselle -kirppu
Kaikki kirput löydät MLL:n Yhteistä tekemistä -sivulta

Lapsi ja nuori uutistulvassa

Tänä päivänä pientenkin lasten voi olla vaikea välttyä meitä ympäröivältä uutistulvalta. Mannerheimin Lastensuojeluliiton mediakasvatuksen asiantuntija Rauna Rahja kertoo miten pelottavista, hämmentävistä tai ahdistavista uutisista kannattaa keskustella lapsen ja nuoren kanssa, milloin mediankäyttöä on hyvä rajoittaa ja miten aikuinen voi rauhoittaa ja luoda turvallisuutta lapselle ja nuorelle.

Katso video Youtubessa

Tilaa MLL:n mediakasvatuskoulutus

MLL koordinoi valtakunnallista nuorisotyön ammattitaitoista kouluttajaverkostoa, joka järjestää mediakasvatustilaisuuksia paikan päällä ja etänä oppilaille, vanhemmille ja ammattilaisille eri puolilla Suomea. Tältä sivulta löydät eri alueiden yhteystiedot sekä lisätietoa mediakasvatuskoulutusten aihealueista.

Lue lisää MLL:n mediakasvatuskoulutuksista tästä

Ruutujen lumo -uutiskirje

Ruutujen lumo on MLL:n uutiskirje mediakasvatuksesta kiinnostuneille ammattilaisille ja vanhemmille. Se koostaa vinkit ja tuoreet MLL:n materiaalit lasten, nuorten ja perheiden mediataitojen tueksi.

Uutiskirje kokoaa sisältöjä, jotka

• edistävät turvallista netinkäyttöä
  • vahvistavat lasten ja nuorten mediataitoja ja digihyvinvointia
  • auttavat ymmärtämään median vaikutuksia
  • tukevat vanhempia ja ammattilaisia mediakasvatuksessa.
Tilaa Ruutujen lumo -uutiskirje tästä

Euroopan unionin osarahoittama -logo