233. Leikkien pallon puolesta -mobiilipeli

200. Ryhmän toiminta

Tehtävä

Leikkien pallon puolesta -peli on kaikenikäisille suunnattu seikkailu leikin maailmaan. Peli on maksuton ja sen kautta pääsee tutustumaan kestävän leikin periaatteisiin. Soveltuu hyvin yhteiseen hassutteluun ja leikistä iloitsemiseen. Peli on suunnattu erityisesti päiväkodeille ja alkuopetukseen.

Tila

Sisällä tai ulkona.

Tarvikkeet

Jokaiselle tiimille mobiililaite. Suosittelemme älypuhelinta tai tablettia. Tehtävän 6. tekemistä varten on hyvä varata askarteluvälineet.

Kesto

yli 45 min.

HyvinvointiOsallisuusRyhmäytyminenYhteishenki
1 - 6 luokatKerhotVarhaiskasvatus

Pelin tarkoituksena on yhteistoiminnallisia tehtäviä tekemällä palauttaa värit maapallolle. Tehtävä kerrallaan taustakuvana toimiva maapallo värittyy enemmän ja enemmän.

1. Valmistelut: Tutustu peliin ja tehtäviin sekä suunnittele pelihetken kulku.
  2. Pelaaminen: Peli toimii Seppo-alustalla. Lataa sovellus mobiilikaupasta tai avaa peli selaimen kautta. Peli ei vaadi kirjautumista.
  3. Purku: Keskustelkaa vielä pelistä heränneistä ajatuksista.

Pelin säännöt

• Peliä pelataan pareittain tai ryhmässä. Suosittelemme, että aikuinen tai nuori toimii pelin ohjaajana.
  • Peliä voi pelata yhden tai useamman tehtävän kerrallaan. Pelin tehtäviä voi tehdä haluamansa verran ja peliä voi jatkaa myöhemmin uudelleen. Otathan tällöin ryhmänne pelaajakoodin talteen.
  • Pelissä on seitsemän tehtävää, jotka pohjautuvat kestävän leikin periaatteisiin.
  • Halutessanne voitte myös keskustella tai käsitellä jokaista periaatetta tehtävän yhteydessä.

Tehtävät

• Tehtävänpalautukset tehdään Seppo-peliin. Vastaukset eivät ole julkisia.
  • Pelissä edetään avaamalla aina seuraavan tason ovi peliruudun oikeasta reunasta. Tällöin seuraava tehtävä avautuu ja maapallon elementit lisääntyvät.
  • Tehtävien kestot riippuvat ryhmän koosta ja tehtävän toteutustavasta.
  • Tehtäväohjeistuksen katsomisen jälkeen voitte siirtyä sopivaan paikkaan toteuttamaan tehtävän. Tehtävät löytyvät tarkemmin esiteltynä alla.
Tehtävät 1-7

Pelin alussa ryhmän tulee päättää itselleen nimi. Katsokaa myös peliin liittyvä tarina, jonka kautta ryhmä saa perusidean pelistä.

Tehtävä 1. Meidän vahvuudet

Tehtävä pohjautuu periaatteelle: Leikki on yhteisöllistä.

• Tehtävä: Millaisia vahvuuksia teillä on? Ottakaa valokuva tai video.
  • Tehtäväpalautus tehdään tekstinä, valokuvana, ääniviestinä tai videona.

Tehtävä 2. Kuinka vanhoja olette?

Tehtävä pohjautuu periaatteelle: Leikki on kaikenikäisten oikeus.

• Tehtävä: Laskekaa pelitiiminne yhteenlaskettu ikä.
  • Tehtäväpalautus tehdään tekstinä.

Tehtävä 3. Palloillaan!

Tehtävä pohjautuu periaatteelle: Leikki on yhdenvertaista.

• Tehtävä: Keksikää oma palloon liittyvä leikki tai leikkikää jotain tuttua palloleikkiä. Kuvailkaa leikki sanoin, kuvin, ääniviestinä tai videolla.
  • Tehtäväpalautus tehdään tekstinä, valokuvana, ääniviestinä tai videona.

Tehtävä 4. Taideteoksen tekoon!

Tehtävä pohjautuu periaatteelle: Leikki on ympäristöystävällistä.

• Tehtävä: Tehkää yhteinen taideteos ulkoa löytyvistä tai kierrätysmateriaaleista. Esitelkää taideteos sanoin, kuvin, ääniviestinä tai videolla.
  • Tehtäväpalautus tehdään tekstinä, valokuvana, ääniviestinä tai videona.

Tehtävä 5. Muistatko vielä?

Tehtävä pohjautuu periaatteelle: Leikki on ylisukupolvista.

• Tehtävä: Minkälaisia leikkejä olette leikkineet, kun olitte ihan pieniä? Valitkaa yhden ryhmäläisen lapsuuden lempileikki ja opetelkaa se yhdessä.
  • Tehtäväpalautus tehdään tekstinä, valokuvana, ääniviestinä tai videona.

Tehtävä 6. Miltä (maa)pallo teistä näyttää?

Tehtävä pohjautuu periaatteelle: Leikki on pitkäkestoista ja kaikilla on leikkirauha.

• Tehtävä: Piirtäkää, maalatkaa tai askarrelkaa yhteinen (maa)pallo. Voitte samalla jutella, millaisia tekoja voisitte yhteisen maapallomme puolesta tehdä, jotta kaikilla olisi täällä hyvä olla. (Maapallosabluunan voit tulostaa esimerkiksi Leikkipäivän verkkosivulta, linkki tehtäväkortin lopussa)
  • Tehtäväpalautus tehdään tekstinä, valokuvana, ääniviestinä tai videona.

Tehtävä 7. Mitä leikitään seuraavaksi?

Tehtävä pohjautuu periaatteelle: Leikki on moninaista.

• Tehtävä: Leikistä on moneksi. Luetelkaa ja laskekaa yhteen, kuinka monta erilaista leikkiä osaatte nimetä.
  • Tehtävänpalautus tehdään tekstinä, valokuvana, ääniviestinä tai videona.

Peliohjeet

1. Kootkaa peliporukka.
  2. Valitkaa mobiililaite, jolla pelaatte. Suosittelemme tablettia tai älypuhelinta.
    Huomio. Peliä voi pelata myös tietokoneella, mutta kuvia ja videota vaativissa tehtävissä vastaaminen voi olla hankalampaa.
  3. Leikkien pallon puolesta -peli toimii Seppo-alustalla. Ladatkaa mobiilikaupasta Seppo-sovellus tai avatkaa selaimessa osoite mll.seppo.io
    Huomio. Selaimen kautta pelatessa, suositellaan Chromen tai Safarin käyttöä (ei Internet Exploreria).
  4. Valitkaa kieleksi suomi.
  5. Syöttäkää pelikoodi: A69G4B
  6. Aloittakaa peli.
    Huomio. Tehtävävastaukset eivät ole julkisia.

Taustaa

Kestävä leikki on

• kaikenikäisten oikeus leikissä huomioidaan lapset, nuoret ja aikuiset
  • ylisukupolvista – leikkiin kuuluvat läsnäolo ja vuorovaikutus eri-ikäisten kesken
  • yhdenvertaista – leikissä toteutuvat osallisuus, esteettömyys ja saavutettavuus
  • yhteisöllistä – leikki rakentuu yhdessäolosta, yhdessä tekemisestä ja välittämisestä
  • ympäristöystävällistä – leikissä toteutuu eettisyys, ekologisuus ja taloudellisuus
  • pitkäikäistä – leikkiin voi palata, sitä voi jatkaa, kaikilla on leikkirauha.
  • moninaista – leikistä on moneksi-leikkijöinä olemme erilaisia, mutta leikissä samanarvoisia ja yhdenvertaisia.

Leikkien pallon puolesta -peli on osa valtakunnallista Leikkipäivä-ohjelmaa. Ohjelma edistää leikkiä jakaen tietoa ja -tutkimusta, ylläpitäen Leikkipankkia sekä kannustaen kaiken ikäisiä ihmisiä heittäytymään leikin iloon ja luovuuteen.

koristeellinen. Leikkipankin logo.