313. Mielikuvatarina: Tänään ruokalassa
300. Kiusaamisen ehkäiseminen
Tehtävä
Pohditaan kiusatun puolustamista.
Tila
Luokkatila
Tarvikkeet
Tänään ruokalassa -mielikuvatarina ohjaajalle
Kesto
15-30 min.
Liitteet
- Lue osallistujille ääneen Tänään ruokalassa -mielikuvatarina (liite). Tarinassa ulkopuolinen henkilö seuraa sivusta, kuinka toinen oppilas menee väliin kiusaamistilanteeseen.
- Keskustelkaa tarinan jälkeen alla olevien kysymysten avulla.
- Mitä harmeja tytölle olisi voinut syntyä, jos video olisi levinnyt?
- Entä videon kuvanneille 7.-luokkalaisille?
- Miksi tarinan kertoja ei mennyt väliin, vaikka piti tyttöä kuvanneiden toimintaa vääränä?
- Olisiko kiusaamisen kohteeksi joutunut tyttö omalla käytöksellään jotenkin voinut välttää tilanteen?
- Miksi luulette Katin puuttuneen tilanteeseen, vaikka kukaan muu ei puuttunut?
- Olisiko Kati hyvä tukioppilas? Entä tarinan kertoja?
- Miltä luulette, että kiusatusta tytöstä, Katista, tyttöä kiusanneista oppilaista ja kertojasta tuntui tilanteen jälkeen?
- Miten toimisitte itse vastaavassa tilanteessa?
Vaikka suurin osa oppilaista kokee kiusaamisen olevan väärin, vain osa uskaltaa puolustaa kiusattua. Joku ehkä pelkää joutuvansa itsekin kiusatuksi, joku taas ajattelee, että ei osaa auttaa. Siitäkin on kiusatulle apua, että puhuu hänelle edes jälkikäteen, sanoo, että ei pitänyt siitä, miten häntä kohdeltiin ja kysyy, haluaisiko tämä puhua asiasta aikuiselle. Jos itse ymmärtää, että toisesta oppilaasta kiusaaminen tuntuu pahalta, ei ehkä itse osallistu kiusaamiseen. Ja jos itsellä on turvallinen olo koulussa, on helpompi uskaltaa myös puuttua kiusaamiseen. Tukioppilaat ja muut oppilaat voivat omalla esimerkillään tuoda kouluun ilmapiiriä, jossa arvostusta saa kohtelemalla muita hyvin ja jossa kiusaamisesta uskalletaan kertoa.