427. Pelien ikärajat

400. Mediakasvatus

Tehtävä

Tutustua ikärajamerkintöihin ja ymmärtää ikärajojen merkitys.

Tila

Luokkahuone tai vastaava.

Tarvikkeet

Nuortennetin ”Miten hyvin tunnet ikärajat?” -testi sekä puhelimet tai muut laitteet, joilla nuoret pääsevät nettiin.

Kesto

15-45 min.

Mediakasvatus
5 - 9 luokatKummitunti

Kerro oppilaille ikärajojen perusteista esim. seuraavasti: Peleissä voi olla myös haitallista sisältöä, jonka takia peleihin on määritelty ikärajat. Pelien ikäluokittelun pohjana on Suomessa hyväksytty yleiseurooppalainen pelien ikärajajärjestelmä PEGI.

Pelien sisältämä väkivalta, seksi, ahdistavuus, päihteiden käyttö, alastomuus, syrjintä, uhkapelaaminen sekä kiroilu huomioidaan ikärajoja määriteltäessä. Sisältösymbolit kuvaavat pelien sisältöä sekä mahdollisuutta pelata peliä myös verkossa.

Peleissä käytössä olevat ikärajat 3, 7, 12, 16 ja 18 eivät kerro pelin teknisestä vaikeudesta tai soveltuvuudesta tietyn ikäisille, vaan varoittavat sisällön mahdollisesta haitallisuudesta. Pelien ikärajat ovat sitovia eli niitä täytyy noudattaa.

Pyydä jokaista tekemään Miten hyvin tunnet ikärajat- testi:

Jokainen tekee testin itsenäisesti, minkä jälkeen keskustellaan yhdessä:
• Miten hyvin tunsit ikärajat?
• Opitko testistä jotain uutta?
• Mitä seuraa siitä, että ihmiset noudattavat ikärajoja eri tavoilla?

Kerro osallistujille

• Pelien ikärajat ovat sitovia eli niitä täytyy noudattaa.
• Peleissä on käytössä ikärajat 3, 7, 12, 16 ja 18 vuotta.
• Ikärajat eivät kerro pelin vaikeustasosta tai soveltu vuudesta tietyn ikäisille, vaan varoittavat sisällön mahdollisesta haitallisuudesta

Vinkki

www.ikarajat.fi-sivustolta löytyy kattava paketti tietoa pelien, elokuvien ja televisio-ohjelmien ikärajoista.