Parempaa pelikulttuuria

Artikkelin on kirjoittanut Tampereen yliopiston pelikasvatustutkija Mikko Meriläinen.

Moninpelattavissa nettipeleissä vallitsee usein hyvinkin aggressiivinen tapakulttuuri, jossa asiaton kielenkäyttö, häiriköinti ja nimittely on yleistä.

Tästä pelikulttuurin valitettavasta ilmiöstä kannattaa puhua pelaavan lapsen tai nuoren kanssa muutamastakin tärkeästä syystä. Asiattoman käytöksen, oli kyseessä sitten nimittely tai esimerkiksi seksuaalinen häirintä, kohtaaminen voi olla lapselle tai nuorelle todella epämiellyttävä kokemus, josta ei kuitenkaan välttämättä osata tai uskalleta sanoa vanhemmalle ja jota ei ylipäänsä osata käsitellä. Asiaa on hyvä käsitellä jo varhaisessa vaiheessa peliuraa, että pelaaja tietää voivansa kertoa kokemuksistaan vanhemmalle.

Toinen puoli ilmiötä on, että monet pelaajat paitsi kohtaavat itse asiatonta käytöstä, myös syyllistyvät siihen itse. Vaikka etenkin kilpailullisia pelejä pelatessa tunteet voivat helposti kuumentua, esimerkiksi rasistinen, seksistinen, homofobinen tai transfobinen kielenkäyttö ei ole missään olosuhteissa hyväksyttävää. Mikäli tällaiseen käytökseen törmää kotona, vanhemman on aiheellista puuttua asiaan.

Huono käytös nettipeleissä on monen asian summa, eikä sille ole mitään yksittäistä helppoa selitystä.

Joitakin syitä voidaan silti tunnistaa:

• Kilpailullisuus nostaa helposti tunteet pintaan ihmisissä.  Tunnekuohuissa käytös voi kuitenkin lipsahtaa asiattomaksikin.
  • Nimettömyys mahdollistaa monenlaista. Vaikka nimettömänä pelaaminen on monella tapaa hauskaa ja vapauttavaa, joillekin pelaajille se tarkoittaa myös vapautta käyttäytyä asiattomasti ilman seurauksia.
  • Pelaajilla on erilaiset taidot ilmaista tunteita ja kommunikoida muiden kanssa. Nettipeleissä on myös hyvin eri ikäisiä pelaajia, ja etenkin nuorimmat pelaajat vasta opettelevat muiden ihmisten kanssa pelaamista.
  • Monet pelaajat käyttäytyvät peleissä huonosti, koska niin peleissä on totuttu käyttäytymään. Jos on tottunut siihen, että muita pelaajia on sallittua nimitellä tai näiden peliä häiriköidä, tottumuksia on vaikea muuttaa. Jos kulttuuria ei aktiivisesti muuteta, myös uudet pelaajat oppivat “talon tavoille”, eli toistamaan asiatonta käytöstä – vaikka eivät itse edes erityisesti pitäisi siitä.
  • Häiriköinti omaksi huviksi on sekin mahdollista. Joidenkin pelaajien mielestä toisten pelaajien häiriköinti ja kiusanteko on hauskaa itsessään, oli se kohteen mielestä kuinka kurjaa hyvänsä.

Kerro lapselle ja nuorelle, että pelikulttuuriin voi vaikuttaa esimerkiksi seuraavin keinoin:

• Käyttäydy itse fiksusti. Pidä mölyt mahassa ja anna ihmisten nauttia peleistä. Anna joukkuepeleissä muille positiivista palautetta, äläkä ilkeile tai rähjää silloinkaan jos joku tekee virheitä. Ole myönteinen esimerkki etenkin uusille pelaajille.
  • Puutu asiattomaan käytökseen. Raportoi asiaton käytös ylläpidolle tai äänestä joukkueesi kanssa asiattomasti käyttäytyvä pelaaja pois pelistä. Jos asiaton käytös kohdistuu johonkin yksittäiseen pelaajaan, voit rohkaista ja tukea tätä ja osoittaa että hän ei ole epämiellyttävässä tilanteessa yksin.
  • Erota vihainen puhe ja vihapuhe. Vaikka tunteet kuumenisivatkin, syrjivä kielenkäyttö ei ole missään tilanteessa hyväksyttävää. Muista, että vaikka jokin juttu olisi omassa kaveriporukassasi kaikkien ymmärtämä vitsi, se voi olla jollekulle toiselle satuttava ja ahdistava.

Ladattavat materiaalit

Ruutujen lumo -uutiskirje