615. Rusinoiden syöminen

600. Hyvinvointitaidot

Tehtävä

Harjoituksen tavoitteena on havainnollistaa tietoista syömistä ja siihen liittyvää kokemusta vastakohtana ei-tietoiselle ja automaattiselle syömiselle.

Tila

Luokka.

Tarvikkeet

Rusinoita.

Kesto

15-45 min.

HyvinvointiKeskittyminen
5 - 9 luokatKummituntiNuorisotyöToinen aste

Kerro oppilaille, että syömiseen liittyvät tilanteet ja itse syömiskäyttäytyminen ovat usein hyvin automatisoituneita ja rutiininomaisia. Usein olemme huomaamattamme hotkaisseet lautasellisen ruokaa tai pari leipää. Näin saatamme ohittaa täysin syömiseen liittyvän kokemuksen eli sen, miltä ruoka maistuu ja miten se vaikuttaa kylläisyyden kokemukseen. Ruokaan liittyy myös paljon mielitekoja, ja joskus saatamme syödä jopa vain siksi, että jotakin tekee mieli. Näin syömiseen liittyviä valintojamme ohjaavat enemmänkin tunteet ja ajatukset kuin fysiologinen nälän tuntemus.

Pyydä oppilaita toimimaan seuraavasti:

”Ota nyt eteesi pöydälle pieni kourallinen rusinoita. Syö muutama ensiksi normaaliin tapaan, aivan kuten olet tottunut tekemään. Kun olet syönyt suun tyhjäksi, ota yksi rusina käteesi ja lähde tutkimaan rusinaa silmäillen, tarkkaillen ja tunnustellen. Tutki rusinan muotoa. Pane merkille sen pinnassa olevat juonteet. Huomioi rusinan koko ja väri. Ota nyt toinen rusina ja aseta se ensimmäisen rusinan viereen. Huomaa, kuinka erilaisia rinnakkain olevat rusinat ovat. Ei ole kahta samanlaista rusinaa.

Ota seuraavaksi yksi rusina ja pyörittele sitä sormenpäittesi välissä. Tunnustele rusinan pintaa. Tunne, millaisia pieniä jälkiä se jättää sormenpäihisi, kun liikuttelet sitä sormenpäittesi välissä. Laita rusina suuhusi. Liikuttele sitä kielen päällä ja kielen alla. Piilota se poskeesi. Älä pureskele sitä vielä. Pane merkille, miltä rusina maistuu. Pureskele nyt rusinaa ja pane merkille, miltä se tuntuu hampaissasi. Pureskele rusinaa niin kauan, että se on hajonnut suussasi lähes täysin. Tunne, kuinka se valuu kurkustasi alas. Ota vielä toinen rusina ja syö se samaan tapaan, kuten edellinen rusina, hyvin hitaasti makustellen ja tunnustellen.”

Kerro osallistujille

Tässä sinulle tehtävä itse tehtäväksi: Valitse joku arkinen askare tai toiminta (syöminen, liikkuminen, siivoaminen), jota teet joka päivä ja kokeile, miltä tuntuu tehdä se tietoisesti. Käytä siinä kaikkia aistejasi.

Keskustellaan yhdessä

• Oliko rusinan maku erilainen, kun söit sen nopeasti verrattuna hitaaseen tietoiseen syömiseen?
  • Miten rusinan maku muuttui?
  • Mitä muuta havaitsit nopean ja hitaan syömisen välillä?
  • Minkälainen kokemus oli?

Taustaa

Tässä hetkessä eläminen ja tietoinen läsnäolo auttavat havainnoimaan omia ajatuksia, tunteita ja kehon tuntemuksia. On hyödyllistä oppia pysähtymään ja tarkastelemaan, mitä oma mieli kussakin tilanteessa tuottaa. Silloin huomaamme tottumuksiamme, jotka eivät aina vie meitä kohti sitä, mitä todella haluamme.

Kyky elää juuri tässä hetkessä lisää positiivista mielialaa ja keskittymistä sekä vähentää murehtimista ja stressiä. Tietoisuustaitoja voi harjoitella samaan tapaan kuin harjoittelisimme pyörällä ajamista tai pianonsoittoa. Mitä enemmän harjoittelee, sitä paremmaksi taidot kehittyvät.

Ajatukset, tunteet ja toiminta liittyvät toisiinsa. Kun ajattelet myönteisiä ajatuksia, se muuttaa myös tunteitasi ja saa sinut toimimaan eri tavalla kuin jos ajattelet jatkuvasti esimerkiksi, että et osaa, tavoitteesi on turha tai että muilla asiat ovat paremmin. Ajatukset ja tunteet vaikuttavat käyttäytymisen valintoihin, usein jopa automaattisesti, mikä auttaa meitä suoriutumaan päivittäisistä tehtävistä esimerkiksi koulussa tai vapaa-ajalla. Siksi myönteisiin ajatuksiin kannattaa panostaa.