811. Se, joka...

800. Kaveritaidot

Tehtävä

Herätellään pohtimaan toisten huomioimista toiminnallisen harjoituksen avulla.

Tila

luokkahuone, jokaisella vapaata tilaa ympärillään

Tarvikkeet

-

Kesto

alle 15 min.

EmpatiaKohtaaminenVuorovaikutusYksinäisyys
1 - 6 luokat

Ohjeet

  1. Pyydä oppilaita ottamaan riittävästi tilaa itselleen.
  2. Luettele seuraavia väittämiä. Jos väittämä pitää oppilaan kohdalla paikkansa, hän toimii väittämän ohjeen mukaan.

Voit kysyä kunkin väittämän kohdalla aiheeseen liittyviä lisäkysymyksiä. Jos aikaa on vähän, jätä osa väittämistä kysymättä. Voitte keksiä väittämiä yhdessä lisää!

Väittämiä:

  • Se, joka aikoo moikkailla jatkossa enemmän, tekee kolme kyykkyhyppyä.
  • Se, joka tykkää olla toisten seurassa, pyörii kolme kertaa ympäri.
  • Se, joka viihtyy hyvin yksin, koskettaa ”pää, olka, peppu, varpaat”.
  • Se, jolla on eläinkaveri, nostaa molemmat kädet kohti kattoa.
  • Se, joka välittää muista, heiluttaa käsiä.
  • Se, joka huomioi toiset, hyppii paikalla kierroksen ympäri.
  • Se, joka ei jätä kaveria pulaan, piirtää käsillä ison sydämen.
  • Se, joka haluaa olla muille hyvä kaveri, nostaa peukut pystyyn.
  • Se, joka aikoo pyytää joku kerta pariksi sellaista, kenen kanssa ei ole aiemmin ollut, nyökkää.

 

Voit purkaa harjoitusta keskustelemalla:

  • Miksi on tärkeää, että tulee toimeen erilaisten ihmisten kanssa?
  • Miksi kannattaa olla hyvä kaveri toiselle?
  • Miksi kannattaa pyytää pariksi sellaista, kenen kanssa ei ole aiemmin ollut parina?
  • Miksi moikkailu kannattaa?