455. Vihapuheen roolit

400. Mediakasvatus

Tehtävä

Keskustelutehtävä

Tila

Luokkahuone tai vastaava

Tarvikkeet

Roolit ja tilannekuvaukset ryhmille ja muistiinpanovälineet

Kesto

15-45 min.

KiusaaminenMediakasvatusVihapuhe
7 - 9 luokat

Ohjeet

Kerro osallistujille, mitä verkossa ilmenevä vihapuhe on ja mitä rooleja siihen liittyy. Jakautukaa sen jälkeen pienryhmiin. Jokaisessa pienryhmässä keskustellaan yhdestä alla esitellystä tilannekuvauksesta ja pohditaan, miten sen voisi ratkaista. Lopuksi jokainen ryhmä esittelee tilannekuvauksensa ja ratkaisuehdotuksensa muille.

Vihapuheen lyhyt määritelmä

  • Kaikki verkkosisältö, joka kohdistuu jonkun perusominaisuuksiin tarkoituksena vihan lietsominen, uhkailu tai väkivaltaan yllyttäminen kyseistä henkilöä vastaan.
  • Euroopan neuvoston määritelmän (2008/813/YOS) mukaan erityisesti julkinen yllyttäminen väkivaltaan tai vihaan, joka kohdistuu rodun, ihonvärin, uskonnon, syntyperän tai kansallisen tai etnisen alkuperän mukaan määräytyvään ihmisryhmään.

Vihapuheen rooleja

  1. Vihapuheen tuottaja
  2. Vihapuheen kohde
  3. Sivustakatsoja
  4. Vihapuheeseen puuttuja
  5. Vihapuheen kohteen puolustaja
  6. Yllyttäjä
  7. Hämmentäjä, trollaaja
  8. Vihapuheen tuottajan ihailija
  9. Seuraaja
  10. Pelle

Kysymykset ryhmille

  • Mitä vihapuheen eri rooleja tilanteessa voisi olla?
  • Mitä vihapuheen kohteen pitäisi tehdä?
  • Mitä muut voisivat tehdä häntä auttaakseen?

Tilannekuvaukset jaettavaksi ryhmille

  1. Yläkouluikäinen poika kertoo parhaalle kaverilleen olevansa homo. Seuraavana päivänä osa oppilaista alkaa vältellä häntä ja kuiskia hänen selkänsä takana. Hänen somefiidiinsä ilmestyy loukkaavia vitsejä. Pojalla on paha olla.
  2. Pikkukaupunkiin on muuttanut pakolaisperhe, joka oli lähtenyt kotimaastaan sodan vuoksi. Pikkukaupungin asukkaiden keskustelupalstoilla on loukkaavia kommentteja kyseisestä maasta tulevista ihmisistä. Perheen tyttöä ja poikaa on kiusattu koulussa: tönitty, haukuttu ja lähetetty ilkeitä viestejä. Kumpaakin pelottaa poistua kotoa.
  3. Fyysisesti vammainen teini pelaa joukkueessa suositussa räiskintäpelissä. Viime aikoina yksi pelaajista on alkanut heittää ryhmächatissa ilkeitä vitsejä vammaisista. Osa klaanin muista jäsenistä tykkää viesteistä, osa ei sano mitään. Teini lähetti viestin vitsailijalle, kertoi omasta vammastaan ja pyysi lopettamaan. Pelaaja ei vastaa, vaan jatkaa vitsien kertomista ryhmälle.
  4. Eräällä paikkakunnallanne asuvalla tytöllä on paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa. Hän on esiintynyt useissa tv-ohjelmissa. Samalla hän on muuttanut tyyliään. Hän on alkanut saada kuviinsa ja postauksiinsa vihamielisiä kommentteja, jotka kohdistuvat hänen ulkonäköönsä, sukupuoleensa, taustaansa ja mielipiteisiinsä. Tyttö julkaisi videon, jossa pyydetään ihmisiä kommentoimaan asiallisesti, mutta se näyttää vain pahentavan tilannetta. Et ole nähnyt kaveriesi kirjoittavan loukkaavia kommentteja, mutta he tykkäävät ja välittävät eteenpäin loukkaavia kommentteja ja vitsejä hänestä.

Keskustelkaa yhdessä

  • Millaisia vihapuheen rooleja eri tilannekuvauksista löytyi?
  • Jos itse huomaisit, että jossain nettikeskustelussa on kehittymässä vihapuhetta, miten voisit yrittää vaikuttaa siihen? Mitä voisit sanoa tai tehdä?

Kerro ainakin tämä

Asiattomista kommenteista kannattaa ilmoittaa palvelun ylläpitoon. Vihapuhe voi myös olla poliisiasia, jos kyse on esimerkiksi uhkauksesta tai asia vaikuttaa kunnianloukkaukselta. Kannattaa tallentaa todisteet esim. ruutukaappauksen avulla ja merkitä muistiin tarkat kellonajat sekä kaikki se tieto, mitä itsellä vihapuheen tuottajasta on.