Talvilomamuistio

Suomen koululaisten viettäessä ansaittua talvilomaa helmi-maaliskuussa, MLL:n valtakunnalliset palvelut ovat avoinna normaalisti.

Sen sijaan monissa paikallisyhdistysten järjestämissä toiminnoissa (muun muassa kerhot ja perhekahvilat) on tauko paikallisen lomaviikon aikana. Nämä kannattaa tarkistaa paikallisyhdistyksen tiedoista.

Lasten ja nuorten puhelin palvelee jokaisella lomaviikolla normaalien aukioloaikojen mukaisesti. Puhelimessa vastataan numerossa 116 111 arkisin kello 14–20 ja viikonloppuisin kello 17–20. Chat päivystää sunnuntaista keskiviikkoon kello 17–20. Nettikirjepalveluun voi kirjoittaa kirjeen milloin vain, päivystäjä vastaa yhteydenottoon kahden viikon sisällä.

Myös MLL:n Vanhempainpuhelin palvelee talvilomaviikkojen aikana normaalisti numerossa 0800 922 77. Puheluihin vastataan maanantaisin kello 10–13 ja 17–20, tiistaisin kello 10–13 ja 17–20, keskiviikkoisin kello 10–13 ja torstaisin kello 14–20. Vanhempainpuhelimen chat päivystää maanantaisin ja tiistaisin kello 10–13. Vanhempainpuhelimen nettikirjepalveluun voi ottaa yhteyttä itselle sopivana aikana, päivystäjä vastaa kirjeeseen noin viikon sisällä.

Sekä Vanhempainpuhelimen että Lasten ja nuorten puhelimen palveluihin voi ottaa yhteyttä nimettömänä ja luottamuksellisesti. Koulutetuilla vapaaehtoisilla päivystäjillä on aikaa jutella niin isoista kuin pienistä asioista. Puhelut ovat maksuttomia.

Jos kaipaat hengähdyshetkeä lomalla tai haluat viettää muutaman tunnin lomasta kaksin puolisosi kanssa, niin muistathan, että MLL:n lastenhoitovälitys palvelee myös monissa tunturi- ja mökkikunnissa. Hoitajan voi tilata lomaosoitteeseen niissä kunnissa, joissa palvelu on tarjolla. Voit tarkistaa nettisivuiltamme, mistä lastenhoitovälityspisteitä löytyy.

Jos tekeminen meinaa lomaviikon aikana loppua, niin kannattaa kurkistaa mitä meillä MLL:ssä on tarjota ideoiksi. Leikkipankista voi suodattaa sopivia leikkejä muun muassa leikkijöiden iän ja määrän sekä käytettävissä olevan tilan perusteella, joten sopiva leikki varmasti löytyy yli 800 tarjokkaan joukosta.

Lapsemme-lehdessä on julkaistu Halvat huvit -juttusarja, josta löytyy vinkkejä edullisiin touhuihin. Halvat huvit talvella -jutussa on vinkkejä erilaisiin lumitouhuihin ja lisää ideoita löytyy Halvat huvit -jutusta. Molemmat artikkelit on julkaistu myös nettisivuillamme.