Vapaaehtoisille on tarvetta myös poikkeusoloissa

Vapaaehtoisille tukihenkilöille ja yhdistysaktiiveille on nyt suurta tarvetta eri puolilla Suomea. Haastavasta tilanteesta huolimatta MLL:n piirit perehdyttävät uusia vapaaehtoisia tehtäviinsä myös kevään 2021 aikana.

Koronatilanne ei ole keskeyttänyt MLL:n piirien vapaaehtoiskoulutuksia, mutta rajoitusten vuoksi suurin osa kevään koulutuksista on siirretty verkkoon. Lisäksi tukihenkilötapaamisissa suositaan tapaamisia etäyhteyksillä tai ulkona tapahtuvia treffejä. Rajoitusten vuoksi myös monet perhekahvilat ovat siirtyneet kokoontumaan ulkona.

Kokosimme tähän tietoa piireissämme keväällä 2021 järjestettävistä koulutuksista.

Hämeessä koulutetaan erityisesti nuorten ja lasten kavereita sekä perhekummeja, sillä tukihenkilöitä tarvitsevia on paljon. Perehdytyksiä tehtäviin tehdään eri paikkakunnilla piirin alueella ja paikallisyhdistysten luottamushenkilöitä koulutetaan tarpeen mukaan.

Järvi-Suomessa järjestetään tukihenkilöiden koulutuksia ja koulutetaan uusia Selviydytään kiusaamisesta -ryhmänohjaajia. Lisäksi piirissä on luvassa kaksi perhekahvilaohjaajien koulutusta ja uusien hallitusjäsenten perehdytystä tehtäviinsä.

Kaakkois-Suomessa on luvassa keväällä useita tukihenkilökoulutuksia. Alueella on haussa erityisesti vapaaehtoisia läksykummeja, joita koulutetaan helmi-maaliskuussa. Lisäksi Kaakkois-Suomessa koulutetaan perhe- ja someluotseja kevätkuukausien aikana.

Kainuussa on tarvetta uusille vapaaehtoisille: perhekummeille, lasten ja nuorten kavereille, maahanmuuttajaäitien ystäville sekä mummi- ja vaaritoimintaan.

Lapissa tulossa kevään aikana ystäväksi maahanmuuttajaäidille – ja perhekummi-koulutukset. Perhekummeja on haussa erityisesti Pohjois-Lappiin.

Pohjanmaalla haetaan ja perehdytetään tukihenkilöitä koko kevään ajan. Yhdistysten koulutuksia järjestetään etäyhteyksin tarpeen ja toiveiden mukaan. Helmikuussa on luvassa perhekahvilaohjaajien perehdytys.

Pohjois-Pohjanmaalla on tiedossa kevään aikana yksi isompi tukihenkilötoiminnan verkkokoulutus ja perehdytystä kaikkiin tukimuotoihin. Vapaaehtoisia kaivataan yhdistysten hallituksiin, perhekahviloihin ohjaajiksi ja läksykavereiksi.

Satakunnassa järjestetään tukihenkilötoiminnan koulutuksia kaksin kappalein kevään aikana.

Uudellamaalla on jo käynnissä koulutuksia perhekummeiksi ja ystäviksi maahanmuuttajaäideille. Uusia perhekummeja kaivataan erityisesti Helsingissä.

Varsinais-Suomessa tukihenkilöiden koulutukset kaveritoimintaan, perhekummeiksi ja ystäväksi maahanmuuttajaäideille jatkuvat verkossa. Paikallisyhdistysten vapaaehtoisia koulutetaan myös.

Lisätietoja koulutuksista voi tiedustella omasta piiristä, yhteystiedot löytyvät Aiheesta lisää -osiosta.

Lue lisää vapaaehtoisrooleista

Piirien nettisivut