Perhekahvilan ohjaaja

MLL:n paikallisyhdistykset ylläpitävät noin 500 perhekahvilaa ympäri Suomea. Perhekahvilassa vanhemmat tutustuvat samassa elämäntilanteessa oleviin ja lapset saavat leikkiseuraa.

Perhekahvila kokoontuu useimmiten kerran viikossa ja ohjaajana toimii vapaaehtoinen tai vapaaehtoisista koostuva perhekahvilatiimi.

Perhekahvilan ohjelma perustuu osallistujien toiveisiin ja tarpeisiin. Perhekahvilassa voi järjestää kirpputorin, asiantuntijatietoiskuja eri teemoista, valokuvausta tai vauvahierontahetken. Jokaisella kerralla ei tarvitse olla ohjelmaa, vaan välillä voidaan kokoontua yhteen juttelemaan ja vaihtamaan kuulumisia kahvin ja teen merkeissä.

Suurin osa perhekahviloista kokoontuu arkena päiväsaikaan pari tuntia kerrallaan. Joillakin paikkakunnilla on myös iltaperhekahviloita, jotta työssäkäyvät vanhemmatkin pääsevät mukaan. Kahvilat kokoontuvat kerhotiloissa, neuvoloissa, nuorisotiloilla tai leikkipuistoissa.

Voit osallistua perhekahvilatoimintaan myös lyhytaikaisesti olemalla läsnä ja tarjoamalla ylimääräisen sylin ja korvat. Apu tarjoiluissa ja muissa järjestelyissä on aina tervetullutta. Voit myös ohjata laulu-, loru- ja leikkihetken tai toimia kertaluontoisesti asiantuntijana tai keskustelun virittäjänä.

MLL:n piirien työntekijät perehdyttävät ja kouluttavat perhekahvilan ohjaajia sekä järjestävät heille yhteisiä ideointitapaamisia.

Ilmoittaudu vapaaehtoiseksi

Voit tiedustella mahdollisuutta toimia perhekahvilan vapaaehtoisena myös lähimmästä yhdistyksestä. Tapahtumakalenterista voit tarkistaa, milloin oman alueesi perhekahvila kokoontuu.

Ladattavat materiaalit