Lapsemme-lehden kuva, EI KÄYTETÄ MUUSSA YHTEYDESSÄ.

Onks pakko mennä ulos leikkii?

Ulkoilu vahvistaa lapsen luontosuhdetta ja kasvattaa luontoa kunnioittavia aikuisia. Moni lapsi tarvitsee kuitenkin aikuisen apua ulkoleikkien keksimisessä.

Lapsi marisee kuumista vaatteista, kylmistä vaatteista, sateesta, kurasta tai tylsyydestä – ja vanhempi huomaa taas pakottavansa tätä ulos. Ihanteet Melukylän lapsina pientareita juoksevasta jälkikasvusta tuntuvat kaukaisilta. Mitä tehdä?

– Paras on hyväksyä se, että lapsi voi tarvita aikuisen seuraa ulkona ja apua tekemisten keksimiseen, sanoo Suomen Ladun lastentoiminnan suunnittelija Anna Anttonen.

Hän muistuttaa, että ulkoilu toimii perheen yhteisenä aikana, sillä se tarjoaa jokaiselle jotakin: pihalla voi yhtä hyvin purkaa energiaa kuin rauhoittuakin.

– Lähtökohta on, että kaikkea, mitä voi tehdä sisällä, voi tehdä myös ulkona. Kannattaa huomioida lapsen kiinnostuksenkohteet ja asenne. Jos hän tykkää piirtää, voi lähteä piirtämään ulos, Anttonen ehdottaa.

Suomessa on välillä viheliäiset säät ja ulos lähteminen tuntuu aikuisestakin rasittavalta. Anna Anttonen kehottaa etsimään uutta suhtautumistapaa asiaan: pois pakosta ja kohti sitä ajatusta, että tänäänkin saa ulkoilla.

Raitis ilma tekee hyvää kaikille, ulkona tulee liikuttua huomaamatta ja lapsi kehittää ohessa myös hieno- ja karkeamotorisia taitojaan. On tutkittu, että verenpaine laskee jo vartin ulkoilulla.

– Aina ei tarvitse suunnitella kahden tunnin patikkaretkeä, vaan se vartti tosiaan jo alentaa stressitasoja, Anttonen vinkkaa.

Perhe voi lähteä kännyköiden kanssa metsään kuvaamaan vuodenajan merkkejä, kokeilla geokätköilyä, ottaa iltapalan mukaan ja syödä sen kannonnokassa tai lukea vaikka iltasadun ulkona.

– Joskus lapset haluavat ottaa ulos mukaan leluja, ja siihenkin kannattaa suhtautua hyväksyvästi. Pikkuautot tai muovieläimet saattavat innostaa leikkiin, Anttonen sanoo.

Välineistä myös luupit, kiikarit ja taskulamput avaavat uusia ulottuvuuksia. – Monet aikuiset ovat koulutuksissamme olleet vaikuttuneita siitä, millaisen lilliputtimaailman luuppi paljastaa vaikkapa puun kuoren sisältä.

Joskus lasten oma leikki lähtee metsässä käyntiin niin voimalla, että aikuinen saa samalla puuhata omiaan: kerätä marjoja, jumpata tai vaikka meditoida. Mikäpä sen parempaa.

Lapsen luontosuhde kehittyy, kun hän pääsee ulos, mieluiten myös muualle kuin rakennettuun leikkipuistoympäristöön.

– Luontosuhde taas on edellytys sille, että lapsista kasvaa luontoa kunnioittavia ja siihen arvostavasti suhtautuvia aikuisia. Sellaisia ihmisiä tulevaisuudessa tarvitaan, Anna Anttonen sanoo.

Hän kehottaa katselemaan lähitienoota avoimin silmin. Olisiko rantoja tai ojanpientareita, peltoja tai metsäplänttejä, joihin voisi tehdä pienen retken?

– Itse katselen sopivia kohteita Googlen satelliittikartasta, Anttonen paljastaa.

Hyvästä suunnittelusta huolimatta ulkoilu menee joskus pieleen. On kylmä, nälkä tai kiukku.

– Kaikkia tunteita saa ulkonakin ilmaista, eivätkä kaikki retket suju seesteisissä merkeissä. Silloin pitää sopeuttaa omaa suunnitelmaa lasten jaksamisen mukaan ja lähteä tarvittaessa aikaisemmin kotiin. Seuraavalla kerralla menee paremmin, Anttonen rohkaisee.

1. Tee herkkueväät. Eväät kruunaavat ulkoilun kuin ulkoilun. Aina niiden ei tarvitse olla ihmeelliset, mutta joskus hommaan voi panostaa enemmän ja tuoda ulos vaikka lapsen lempiruokaa. Ruokatermos auttaa pitämään eväät lämpiminä. HC-versio on laittaa ruokaa itse luonnossa: muurinpohjaletut tai paistetut makkarat jäävät varmasti mieleen. Isommat lapset voi ottaa mukaan nuotion sytyttämisen tai trangian käytön opetteluun.
  2. Ota muovipussi matkaan. Tavallinen kävely muuttuu erityiseksi, kun mukaan varaa pussin ja käsineet roskien keräämistä varten. Puuha on palkitsevaa, sillä pussi täyttyy yleensä nopeasti. Roskakävely herättää myös hyviä keskusteluja lasten kanssa.
  3. Nuku ulkona ja muita hyviä vinkkejä lasten luontosuhteen vahvistamiseen löytyy Metsäemon blogista (linkki alla). Myös Suomen Latu jakaa käytännön inspiraatiota lapsiperheille Facebook-sivullaan Suomen Latu lastentoiminta ja nettisivuillaan.

Juttu on julkaistu Lapsemme 2/2021 -lehdessä Leikki läpivalaistuna -palstalla.

Laura Pörsti

Kirjoittaja