Siirry sisältöön

Päivystäjä kulkee lapsen tai nuoren rinnalla puhelun mittaisen matkan

Minna on työskennellyt vapaaehtoisena päivystäjänä MLL:n lasten ja nuorten puhelimessa yli kymmenen vuoden ajan. Auttamistyö on antanut myös Minnalle itselleen paljon.

Aikoinaan Minna (nimi muutettu) istui saunan lauteilla teini-ikäisen lapsensa kanssa, kun tämä yllättäen kysyi, oliko äiti kuullut lasten ja nuorten puhelimesta.

– Lapseni sanoi, että olisin hyvä siinä työssä. Huomasin netistä, että MLL:lla oli juuri alkamassa peruskurssi vapaaehtoisille. Ilmoittauduin mukaan, ja sillä tiellä olen nyt ollut yli kymmenen vuotta, Minna kertoo.

Hän päivystää tukipuhelimessa kahtena päivänä kuukaudessa. Minnan mielestä yksi hienoista asioista MLL:n tukipuhelimessa on se, että yhteydenoton kestoa ei rajata.

– Toisinaan yhteyden syntyminen vie oman aikansa. Aluksi soittaja saattaa vain kokeilla, millainen tämä palvelumme on ja millaisia aikuisia puhelimeen vastaa. Rohkeuden kasvaessa päästään sen varsinaisen aiheen äärelle, joka on alun perin saanut soittajan tarttumaan puhelimeen.

Yhteydenottojen tyypillisiä aiheita ovat yksinäisyys, kiusaaminen ja ahdistuneisuus. Vaikka koko ongelmaa saadaan harvoin selvitetyksi yhden puhelun aikana, päivystäjän tärkein tehtävä on luoda uskoa paremmasta.

– Päivystäjä ei voi yksin pelastaa soittajaa, vaan hänen tehtävänsä on kulkea rinnalla puhelun mittainen matka. Pyrin siihen, että keskustelun aikana lapselle tai nuorelle syntyy ajatus seuraavasta askeleesta kohti parempaa, Minna sanoo.

Työ lasten ja nuorten puhelimessa on antanut hänelle paljon.

– Minua motivoivat kohtaamiset ja tunne siitä, että joku luottaa minuun niin paljon, että uskaltaa kertoa omasta elämästään. Myös oma maailmankuvani on avartunut näiden vuosien aikana. Maailmassa on paljon kohtaamattomuutta, ja kuuntelevia ja luotettavia aikuisia tarvitaan.

Vuosien varrelta Minnan mieleen on jäänyt erityisesti yksi puhelu.

– Eräs tyttö kertoi opettajastaan, joka oli jo kaksi kertaa kysynyt koulussa, että onko kaikki hyvin. Tyttö piti sellaista todella outona, mutta keskustelumme aikana ymmärsin, ettei hän ollut koskaan kohdannut välittävää aikuista. Lopulta laadimme puhelun aikana yhdessä Wilma-viestin, jossa tyttö kertoi opettajalle haluavansa sittenkin jutella. Sitten hän painoi lähetä-painiketta. Se oli suuri voitto.


Lasten ja nuorten puhelin kuuntelee lapsia ja nuoria vuoden jokaisena päivänä. Puhelinlinjan toisessa päässä on koulutettu vapaaehtoinen aikuinen, jolla on aikaa kuunnella. Päivystäjän kanssa voi keskustella luottamuksellisesti mistä tahansa itseä mietityttävästä asiasta. Palveluun voi myös chatata tai kirjoittaa pidemminkin. MLL ylläpitää lisäksi ruotsinkielistä barn- och ungdomstelefonenia numerossa 0800 96 116.

Lasten ja nuorten puhelimen numero 116 111 on eurooppalainen lasten ja nuorten tukilinjojen numero, joka toimii useassa Euroopan maassa. Numero löytyy myös 112 Suomi -sovelluksesta.

Juho Heikkinen

Kirjoittaja

Laura Riihelä

Valokuvaaja

Lue lisää

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös