327. Oppilaiden kokemusten kartoittaminen ja tulosten käsittelemisen työpajat

300. Kiusaamisen ehkäiseminen

Tehtävä

Käsitellään oppilaiden kokemuksia kiusaamisen ehkäisemisestä koulussa järjestämällä työpajoja.

Tila

Luokkahuone tai vastaava

Tarvikkeet

Kyselyn tulokset tiivistettynä ja jaoteltuna kolmeen teemaan. Kysymykset ryhmätöitä varten, tietokone ja tykki tai muu vastaava.

Aika

yli 60 min

KiusaaminenOsallisuus
5 - 9 luokat

Ladattavat materiaalit

MLL:n Tukioppilastoiminnan kyselyn oppilaille, KiVa Koulu -kysely, Hyvinvointiprofiili tai koulujen omat kiusaamista ja kouluilmapiiriä kartoittavat kyselyt tuottavat tietoa oppilaiden kokemuksista. Niiden tuloksista on tärkeää keskustella henkilöstön ja oppilaiden kanssa. Samalla kuullaan, miten oppilaat kokivat kyselyn, olivatko kysymykset ymmärrettäviä ja herättikö kysely keskustelua jälkikäteen.

Toteuttakaa kyselytuloksista keskustelemisen työpajat ensin oppilaille, sitten henkilöstölle. Oppilaiden työpaja toteutetaan ensin, koska sieltä viedään terveiset henkilöstön työpajaan. Kummankin työpajan kesto on 1,5 tuntia. Tavoitteena on sekä keskustella oppilaille tehdyn kyselyn tuloksista että ideoida koulun toiminnan kehittämistä.

Muista eettisyys tulosten esittelyssä ja työpajan toteutuksessa. Oppilaat ovat vastanneet kyselyyn
luottamuksellisesti. Vastauksissaan he saattavat tuoda esiin kipeitä ja henkilökohtaisia asioitaan.

Tehtäväohjeistus

Ennen työpajaa:

  1. Laadi yhteenveto tuloksista niin, että vastaajat pysyvät anonyymeina. Varmista, ettei vastaaja ei ole tunnistettavissa avovastausten kirjoitustyylistä.
  2. Pohdi, miten esittelet kyselytulokset niin, että oppilaat ymmärtävät ne.
  3. Sopikaa kouluyhteisössä ja kertokaa oppilaille rehellisesti, mihin osallistumisella pyritään ja mihin heillä on mahdollisuus vaikuttaa. Näennäiseksi jäävä osallistuminen lannistaa.
  4. Kerro oppilaille, että työpajassa tarkoituksena on keskustella yleisesti siitä, miten koulussa viihtymistä ja hyvää yhteishenkeä voi edistää. Kenenkään ei tarvitse kertoa, miten itse on vastannut kyselyyn.

Työpajan aikana:

  1. Vältä esitellessäsi tulkintojen tekemistä (VAIN joka kolmas oppilas… JOPA puolet oppilaista…). Anna osallistujien itse tehdä tulkintoja siitä, mikä on vähän tai paljon. Keskusteluvaiheessa voit kertoa myös omia näkemyksiäsi.
  2. Kerro oppilaille, miksi kirjaat keskustelua ylös ja mitä muistiinpanoille tehdään.
  3. Kerro oppilaille, miten heidän kehittämisideoitaan edistetään ja miten he saavat tietoa prosessin etenemisestä.

Oppilaiden työpaja:

Oppilaiden työpajan voi järjestää esimerkiksi koulun tukioppilasryhmälle ja oppilaskunnan hallitukselle tai kutsua mukaan edustajia eri luokilta. Mukaan kannattaa pyytää myös muutama aikuinen kirjaamaan keskustelua ja olemaan mukana pienryhmissä.

Tarkoituksena on pohtia:

  • Miten kyselyn tuloksista ilmi tulleet asiat näkyvät koulun arjessa?
  • Miten koulussa suhtaudutaan oppilaisiin, jotka kertovat havaitsemastaan loukkaavasta kohtelusta opettajille?
  • Naureskellaanko luokassa toisten väärille vastauksille?
  • Millaisissa tilanteissa on mahdollisuus tutustua muihin oppilaisiin?
  • Tietävätkö oppilaat, mitä he voivat tehdä, jos huomaavat kiusaamista tai joutuvat mukaan kiusaamistilanteisiin?

Katso liitteestä malli työpajan toteuttamisesta.

Henkilöstön työpaja:

Keskustelkaa koulun käytännöistä tulosten ja oppilaiden työpajan tuottamien ideoiden perusteella.

  • Miten oppilaat käytännössä voivat tulla kertomaan kiusaamisesta?
  • Mitkä asiat ovat kiusaamisesta kuulleen aikuisen vastuulla?
  • Miten kiusaamistilannetta käsitellään?
    Keitä kutsutaan mukaan?
  • Keneltä kiusaamista käsittelevä työntekijä saa tukea?
  • Miten oppilashuolto on mukana?
    Miten kiusaamistilanteet ja niiden ratkaisut sekä sovitut asiat kirjataan?
  • Miten seurataan, ettei kiusaaminen jatku?

Katso liitteestä malli työpajan toteuttamisesta.