429. Tubettaminen

400. Mediakasvatus

Tehtävä

Pohtia videoiden julkaisemiseen liittyviä näkökulmia ja analysoida tubettajien toimintatapoja.

Tila

Luokkahuone tai vastaava.

Tarvikkeet

Nettiyhteys, videotykki ja valkokangas tms.

Kesto

15-45 min.

Mediakasvatus
5 - 9 luokat7 - 9 luokatNuorisotyöToinen aste

Kerro oppilaille taustaksi: YouTube on yksi mahdollisista alustoista oman sisällön julkaisemiseen. YouTubessa seurataan tubettajia, kommentoidaan sisältöä, tilataan tubettajien kanavia, jaetaan omia videoita ja opitaan uutta. YouTuben sisältö on hyvin monimuotoista ja yksilöllistä. Jokaisella on oma tyyli tehdä videoita, ja julkaisutyylejä on lukuisia. Videot voivat keskittyä esim. omaan harrastukseen, huumorivideoihin, pelivideoihin, opetusvideoihin tai vaikka oman elämän päiväkirjamaiseen kuvaamiseen. Tubettajat jakavat tietoa ja omia kokemuksia lisäten tietoisuutta esim. mielenterveyteen liittyvistä asioista.

Valitkaa yhdessä 1–3 tubettajaa, joita joku luokasta seuraa. Katsokaa yhdessä hänen viimeisimpiä YouTube-julkaisujaan. Kysy, miksi oppilaat seuraavat juuri tätä tubettajaa. Mikä hänen julkaisuissaan on kiinnostavaa?

Keskustelukysymyksiä

• Millaisia erilaisia tubekanavatyylejä on?
  • Millaista erilaista sisältöä voi tehdä?
  • Millainen tubekanava on kiinnostava?
  • Millaisista tubettajista itse pidät?
  • Miksi lakkaisit seuraamasta jotain tubettajaa?
  • Missä asioissa olisi hyvä olla kriittinen?
  • Tekeekö seuraamasi tubettaja kaupallista sisältöä esimerkiksi yhteistyönä yritysten kanssa? Mitä ajattelet yhteistyön tekemisestä?
  • Tubettajan brändi: Miten suhtaudut tubettajan julkisuuskuvaan? Nimikkotuotteisiin, tv-julkisuuteen, fanittamiseen? Fanitatko itse jotain tubettajaa?

Kerro osallistujille

YouTube-videoissa monia kiehtoo mm. samaistuttavuus, arkipäiväisyys ja aitous. Videoilla voidaan puhua ja näyttää hyvin arkipäiväisiä asioita, kuvata sisältöä omassa kodissa ja kertoa henkilökohtaisia asioita. Seuraaja pääsee osaksi tubettajan arkea. On syytä muistaa, että YouTube on kaupallinen alusta, jossa on monenlaista kohdennettua mainontaa. Monet suositummat tubettajat tekevät kaupallista yhteistyötä, jota voi olla vaikea erottaa muusta sisällöstä.

Lisätehtävä:

YouTube on myös oppimisen alusta, ja erilaiset opetusvideot ovat hyvin suosittuja. Videoiden avulla voi opetella niin videoiden editoimista kuin hiuskampauksen tekoa. Lisätehtävänä jokainen osallistuja keksii yhden taidon, jonka opettelee YouTube-videoiden avulla ja jonka pystyy näyttämään kaverille viikon päästä. Taito voi olla vaikka hyvän huomenen toivotus uudella kielellä.