MLL:n perhekahvilat lisäävät hyvinvointia

Perhekahvilassa käynti vahvistaa arjessa jaksamista ja parantaa mielialaa, selviää syksyllä 2023 toteutetusta kävijäkyselystä. MLL:n vapaaehtoiset ja työntekijät pyörittävät ympäri Suomea 480 maksutonta perhekahvilaa, jotka kokoontuvat yleensä viikoittain.

Perhekahvilat ovat perheiden kohtaamispaikkoja, joissa vanhempi tutustuu muihin vanhempiin ja lapsi saa leikkiseuraa. MLL on järjestänyt suosittuja perhekahviloita Suomessa jo yli 35 vuoden ajan, vuodesta 1987 lähtien.

Perhekahviloissa kävijöiden mielen hyvinvointia lisäävät etenkin sosiaaliset kohtaamiset, vertaistuki sekä perhekahvilakäyntien arkeen tuoma rytmi.

Perhekahviloissa panostetaan turvalliseen ja avoimeen ilmapiirin, jossa jokainen tuntee olonsa tervetulleeksi.

64 % kävijöistä on saanut perhekahvilasta uusia tuttavia tai ystäviä, puolet vastaajista taas kokee perhekahvilan auttaneen kotiutumisessa asuinalueelle tai lähiympäristöön.

I like the simple fact that we have a family cafe in this small town. As a foreigner who moved here, it was the only way I was really able to get to know other parents of young kids, and I was welcomed with open arms.

Valtaosa perhekahviloiden kävijöistä on alle 3-vuotiaiden lasten vanhempia, joten perhekahvilassa pääsee usein keskustelemaan muiden samassa tilanteessa olevien vanhempien kanssa.

Keskustelut keventävät oloa (73 % vastaajista), antavat oppia vanhemmuuteen (56 %) ja auttavat ymmärtämään omaa lasta paremmin (54 %).

On kiva saada vertaistukea ja erilaisia näkökulmia. Lapset saavat leikkiseuraa ja itsekin pääsee näkemään muita aikuisia.

Lähes kaikki (97 %) kyselyyn vastanneet perhekahviloiden kävijät kokevat, että heidän lapsensa viihtyy perhekahvilassa. 88 % vastaajista uskoo, että lapsi on perhekahvilassa oppinut olemaan muiden lasten ja aikuisten kanssa.

Kävijät toivovat toiminnalta etenkin vapaamuotoista yhdessäoloa sekä lapsille suunnattua ohjelmaa, kuten askartelua tai musiikkihetkiä.

Perhekahviloita ohjaavat pääsääntöisesti MLL:n vapaaehtoiset, joita motivoi etenkin vapaaehtoisuuden tuoma ilo ja hyvä mieli, tunne työn merkityksellisyydestä sekä halu vaikuttaa asuinpaikan lasten ja perheiden hyvinvointiin.

On kiva tarjota alueen lapsiperheille mahdollisuus matalan kynnyksen kohtaamispaikkaan. Kävijöiden kiitokset lämmittävät.

Monella paikkakunnalla perhekahviloiden vetäjiksi kaivataan lisää vapaaehtoisia, ja uusiinkin perhekahviloihin riittäisi tulijoita. Etenkin iltapäivisin tai iltaisin järjestettävät perhekahvilat kasvattavat suosiotaan. Vapaaehtoiset saavat koulutuksen ja tukea tehtäväänsä.

Tiedot perustuvat syksyllä 2023 toteutettuihin kyselyihin perhekahviloiden kävijöille sekä vapaaehtoisille. Verkossa toteutettuun kävijäkyselyyn vastasi 339 kävijää ja 142 vapaaehtoista.

Perhekahvilakyselyn raportti