Siirry sisältöön
Koristeellinen

Kurjaa kommentointia, haukkumista ja väheksyntää - Uusi Läppä lentää -peli ehkäisee kiusaamista

Digitaalinen pelaaminen voi parhaimmillaan olla lapselle tai nuorelle merkittävä hyvinvointia edistävä tekijä arjessa. Pelaaminen on monelle kiva harrastus, yhteistä tekemistä kavereiden kanssa ja mahdollisuus itsensä ilmaisemiseen ja kehittämiseen. Pelien avulla voi viihtyä, purkaa stressiä tai saada hengähdyshetken arkielämän huolista ja murheista. Peliteollisuus saattaa olla monelle lapselle ja nuorelle myös tulevaisuuden haaveammatti.

Harmillista on, jos kivasta tekemisestä ja harrastuksesta jää paha mieli ja ahdistunut olo. Jos lapsia ja nuoria on uskominen, näin käy digitaalisten pelien äärellä aivan liian usein. Tämän ennaltaehkäisemiseksi teimme MLL:ssa Läppä lentää -mobiilipelin.

Helsingin kaupungin Non toxic -hankkeessa vuonna 2018 tehdyn selvityksen mukaan yli puolet vastanneista oli törmännyt toisen pelaajan pelitaitojen haukkumiseen, nimittelyyn, vähättelyyn tai solvaamiseen. Rasistiset ja homo- tai transfobiset, toisen ulkonäköön, puhetapaan tai seksuaaliseen suuntautumiseen liittyvät kommentit olivat selvityksen mukaan myös valitettavan yleisiä.

Vihapuheen tai häirinnän kohteeksi kertoi joutuneensa 70 prosenttia vastaajista. Ilahduttavaa oli, että lähes jokainen vastanneista toivoi, että loukkaavaan kohteluun puututtaisiin ja että pelaajat kannustaisivat toisiaan enemmän. Huomionarvoista on, että kysyttäessä vanhemmilta  55 % kertoi, että nuori ei ole kertonut kohdanneensa häirintää peleissä tai pelikulttuurissa.

Minkälaiset asiat pelissä ilahduttaa ja innostaa lasta tai nuorta? Minkälaisia onnistumisia lapsi tai nuori on pelissä kokenut? Miksi juuri tämä peli on lapsen tai nuoren mielestä yli muiden? Minkälaiset tilanteet pelissä harmittaa? Pelaamiseen liittyy paljon erilaisia tuntemuksia ja vuorovaikutustilanteita, joiden käsittelyyn lapsi ja nuori voi tarvita aikuisen tukea.

Yhtä tärkeää on vain myötäelää lapselle ja nuorelle tärkeitä asioita, iloita, kehua, kannustaa ja tukea tarvittaessa. Lapsen ja nuoren tekemisistä pitää olla kiinnostunut myös digitaalisissa ympäristöissä. Aikuisen ei kannata pelätä omaa tietämättömyyttä tai hölmöjä kysymyksiä. Lapsi tai nuori on mielissään, jos aikuinen on kiinnostunut hänelle tärkeistä asioista. Keskustelemalla voidaan myös oikoa ennakkoluuloja, huolia ja väärinkäsityksiä, joita vanhemmalla saattaa olla lapsen tai nuoren pelaamiseen liittyen. Muistetaan kysyä myös niitä kysymyksiä, joiden vastaukset eivät välttämättä ole kivoja. Oletko kohdannut joskus kiusaamista pelatessasi? Onko sinulle joskus puhuttu ikävään sävyyn peleissä, kiusattu tai muuten kohdeltu kurjasti? Haluaisitko kertoa siitä? Miten osasit toimia tilanteessa?

On jokaisen meidän vastuullamme vaikuttaa reilumpaan ja turvallisempaan pelikulttuuriin. Lapselle ja nuorelle on hyvä painottaa, että toisia loukkaava tai syrjivä puhe ja käytös ei ole koskaan hyväksyttävää – eikä myös muissa pelaajissa kunnioitusta herättävää. Kun antaa muille rauhan nauttia pelaamisesta, on fiksu ja kannustava vastapeluri ja puuttuu tarvittaessa asiattomaan käytökseen voi varmistua siitä, että pelaaminen on kivaa ja hauskaa kaikille.

Kiusaamista, häirintää ja reiluja tekoja digitaalisissa ympäristöissä voi käsitellä lapsen ja nuoren kanssa pelillisesti. MLL:n uudessa Läppä lentää -mobiilipelissä käsitellään netissä tapahtuvaa kiusaamista. Pelissä opetetaan Läppä nimistä jänistä tekemään parempia valintoja digissä. Peli on suunnattu 10–16 -vuotiaille. Se on ilmainen ja se ei kerää pelaajan käyttäjätietoja. Peliä voi pelata yhdessä lapsen ja nuoren kanssa kotona tai rakentaa osaksi oppituntia koulussa. Löydät pelin alla olevasta linkistä.

MLL mukana Educassa  – tule keskustelemaan lauantaina 27.1.2024 klo 11 – 13 MLL:n osastolle 6n91 mediakasvatuksen asiantuntija Inka Kiurun kanssa mm. digitaalisista kaveritaidoista ja siitä, miten hyödyntää uutta Läppä lentää -peliä niiden harjoitteluun sekä yleensä nettikiusaamisen ennaltaehkäisyyn.

Tutustu MLL:n osasto-ohjelmaan ja esityksiin Educassa!

Läppä lentää -pelin tehtäväkortti

Alkuperäinen blogi on julkaistu 23.9.2020 ja muokattu Peliviikolle 2023.

Paula Aalto

Paula Aalto

Kouluyhteistyön ja digitaalisen nuorisotyön päällikkö

Inka Kiuru

Inka Kiuru

Mediakasvatuksen asiantuntija

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Läppä lentää -peli

Parempaa pelikulttuuria sisällöt

Videoita pelikasvatukseen

Ruutujen lumo- uutiskirje

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös