MLL Educassa 2024 – kiusaamista vastaan ja mediakasvatusta edistäen

Suomen merkittävin opetus- ja kasvatusalan tapahtuma Educa järjestetään 26. – 27.1.2024 Helsingin Messukeskuksessa. MLL on mukana omalla osastolla 6n91 ja esityksillä. Tänä vuonna kiusaamisen vastainen toimintamme ja mediakasvatustyö ovat entistä monipuolisemmin esillä. Tule keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa mm. tukioppilastoiminnasta, kodin ja koulun yhteistyöstä kiusaamisen ehkäisemiseksi sekä miten tukea kiusattua lasta tai nuorta. Kiinnostaako mediakasvatus? Haluat varmasti kuulla myös 4.-luokkalaisille suunnatuista maksuttomista Digitutkijat-työpajoista, joista ensimmäiset starttaavat jo tänä keväänä!

Lisäksi voit tutustua osastolla  MLL:n uusimpiin tuotteisiin ja materiaaleihin, kuten Kaveritaitopakkaan tai Läppä lentää -sovellukseen.

Tervetuloa osastollemme 6n91 ja esityksiin!

Pe 26.1. klo 15.30 – 16 (Luentosali 103)
Koulukiusaaminen – rakentava yhteistyö vanhempien kanssa
Kouluissa tehdään arvokasta kiusaamisen vastaista työtä. Samaan aikaan osa vanhemmista kokee, etteivät he saa riittävästi tietoa siitä. MLL:n kiusaamisen vastaisen työn asiantuntija ja Noidankehästä pois -kirjan kirjoittanut Virpi Pöyhönen avaa, mitkä asiat ovat keskeisiä kodin ja koulun vuorovaikutuksessa, jotta myös vanhemmat saadaan mukaan kiusaamisen vastaiseen työhön.

La 27.1 klo 12.30–13.15 (Luentosali 203)
TikTok tiedonlähteenä – Riittääkö lasten ja nuorten kriittisyys? – paneeli
Mikä neuvoksi, kun manipulaatiot, mielipidevaikuttajat ja somehaasteet vievät oppilaat harhapoluille? MLL:n ja Mediakasvatusseuran paneelissa CRITICALin Elina Hämäläinen, TikTokista tuttu Hanna_Ope  / Hanna Hallila sekä Yle uutisluokan Aada Heiskanen, Mediakasvatusseuran Christa Prusskij ja MLL:n Paula Aalto avaavat, miten tukea oppilaiden kriittistä medialukutaitoa ja mitä ammattikasvattajan tulee ymmärtää ajankohtaisista ilmiöistä.  Paneelin vetää Yle Uutisluokan tuottaja Mari Vesanummi.

Tervetuloa keskustelemaan asiantuntijoidemme kanssa osastolle mm. alla olevista aiheista.

Perjantai 26.1.

• Klo 10 – 17 Maksuttomat Digitutkijat-työpajat 4.-luokkalaisille / Eero Joenpolku ja Ville Leppänen
  • Klo 13 – 16 Tukioppilastoiminta ehkäisemään kiusaamista ja yksinäisyyttä / Anna-Kaisa Hiedanniemi ja Satu Suomalainen
  • Klo 13 – 14 Selviytyjät-ryhmät auttavat kiusaamista kokeneita / Anthea Harms