Siirry sisältöön

Sinisen valon sukupolvi tarvitsee aikuista 

MLL opetti lapsia uimaan 50-luvulla. Nyt opetamme niin lapsia kuin heidän vanhempiansa uimaan median virroissa. Sinisen valon välkkeessä kasvavat lapset ja nuoret eivät ole diginatiiveja. On merkityksellisestä, millaiset eväät lapsi näihin vesiin saa. 

Sinisen valon sukupolvea on suojeltava -kampanjassamme kannustamme jokaista vanhempaa ja kasvattajaa katsomaan digitaalista maailmaa lapsen silmin. Elokuussa julkaisemamme kampanjavideo Ettei lapsesi hukkuisi mediavirtaan on kuukaudessa tavoittanut jo yli 200 000 katselijaa. Saamamme palautteen mukaan video on tuonut kylmiä väreitä, liikutusta, kosketuksen kyyneliäkin. Ennen kaikkea motivaatiota ottaa digitaaliset kokemukset puheeksi perheessä. 

Monipuoliset mediataidot kannattelevat lasta digitaalisissa virroissa. Medialukutaidon tukemiseen löytyy monia tapoja. Kyse on myös digitaalisista kaveritaidoista ja kriittisen ajattelun vahvistamisesta. Tuttu ja tavallinen juttelu on mediakasvatuksen menetelmien ykkönen. 

Yksinkertaisimmillaan tuet digitaalisessa maailmassa kasvavaa lasta näin:  

  1. Ole läsnä. Digitaalinen media on usein osa lapsen elämää jo ennen varsinaisia omia laitteita. Ota lapsen näkökulma huomioon käyttäessäsi itse digivälineitä. Kiirettä henkilökohtaisille laitteille ei ole. Kun lapsen maailmaan tulee omia digilaitteita, kulje vierellä pitkään. Toistoja tarvitaan siinä, mikä on turvallista ja mitä itsestä tai muista voi jakaa ja kenelle. Tarvitaan myös muistutusta siitä, että hyvä kaveri huomioi ja on reilu toisia kohtaan myös netissä.
     
  2. Pysy kuulolla. Lapsen digitaalisen median käyttöä on helpompi ohjata, tukea ja rajata, kun tuntee digitaalisen median maastoa juuri oman lapsen näkökulmasta. Kysy lapsen digitaalisia kuulumisia kuin kysyisit koulupäivästä tai harrastuksista. Osoita kiinnostusta lapsen mediankäyttöä kohtaan, juttele, kokeile ja pohdi sitä yhdessä lapsen kanssa.

    Mitä teit puhelimella tänään? Mistä olette kavereiden kanssa jutelleet, mitä pelanneet, millaisia videoita nähneet? Mitä niistä ajattelet? Mitä tiedät tekoälystä tai miten se laitteillasi näyttäytyy? Miksi digitaaliset näkymämme ovat erilaisia? Onko jotain mistä innostuit, jotain mitä jäit miettimään, jotain mistä haluaisit puhua? Näyttäisitkö, katsotaanko yhdessä? Törmäsin tällaiseen, onko tämä sinulle tuttua? Ja tärkeimpänä: voinko olla jossain avuksi, nyt tai myöhemmin?
  3. Muista esimerkin voima. Aikuisina näytämme mallia arjessa älylaitteiden käyttäjänä ja siinä, miten teknologiaan suhtaudutaan ja milloin sitä hyödynnetään ja milloin ei. Olemme päivittäin esimerkkejä siinä, miten muita ihmisiä kohdataan. Oma aikuinen on lapsen peili siten, että lapsi ymmärtää olevansa arvokas omana itsenään. Itsensä kokeminen ainutkertaisena ja arvokkaana auttaa lasta vetämään turvallisia rajoja myös verkossa. Kasvaessaan lapset kohtaavat digitaalisia sisältöjä ilman meitä vanhempia. Silloin lapsen omat mediataidot ovat niitä, jotka kannattelevat. 

Lapsen oikeuksiin nojaava MLL:n mediakasvatustyö on jo pitkään kiteytynyt kolmeen näkökulmaan: turvallisuuteen, hyvinvointiin ja osallisuuteen sekä näiden edistämiseen arjessa. Teknologioita kehittävät lasta suuremmat koneistot eikä kehittäminen ole arvovapaata. Ei voi olla niin, että vanhemmat ja kasvattajat joutuvat painimaan asian kanssa yksin. Uskon, että lapsen hyvinvointia paremmin huomioiville teknologioille ja niiden linjaamiselle on tilausta. Sovelluksia ja alustoja tulee kehittää ei vain lapset mielessä, vaan yhdessä lasten kanssa. 

Meidän aikuisten tehtävä on tukea lasta mediataidoissa ja lapsen kokoisessa, myönteisessä ja mielekkäässä mediankäytössä. Verkko on meille kaikille erilainen. Siksi kysyminen on niin tärkeä tapa saada tietoa juuri oman lapsen ajatuksista ja ymmärtää lapsen digitaalisia kokemuksia ja sitä, miltä digitaalinen maailma näyttää lapsen silmin. Keskustelujen kautta voimme paremmin ohjata median keskellä kasvavia lapsia turvallisiin kokemuksiin sekä digitaalisiin ja edelleen merkityksellisiin kasvokkaisiin kohtaamisiin.  

MLL jatkaa työtään perheiden mediataitojen vahvistamisen sekä lasten ja nuorten turvallisten ja osallisuutta tukevien digitaalisten ympäristöjen eteen. Keskusteluja voi käydä myös MLL:n mediakasvatuksen vanhempainilloissa ja Vanhempainpuhelimen ja chatin äärellä. MLL:n Vanhempainnetissä on tarjolla runsain mitoin tietoa ja tukea, johon nojata. 

 

Rauna Rahja

Rauna Rahja

Mediakasvatuksen asiantuntija

Aiheeseen liittyvät

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.

Takaisin ylös