Niskalenkki kaamoksesta – viisi vinkkiä kaamoksen selättämiseen

Poimi vinkit kaamoksen selättämiseen – ja siitä nauttimiseen.

1. Uni on ihana asia

Tutut iltatoimet auttavat niin lasta kuin aikuista. Ne antavat elimistölle merkin nukkumaanmenosta: illan rauhoittaminen kannattaakin aloittaa jo tunti–puolitoista tuntia ennen nukkumaanmenoa esimerkiksi vähentämällä tai himmentämällä valoja ja sulkemalla älylaitteet. Pimennysverhot makuuhuoneessa auttavat erityisesti herkkäunisia.

Jos lapsen on vaikea rauhoittua nukkumaan, voi kokeilla vaikkapa pallohierontaa tai yhteisiä mindfulness-harjoituksia. Lämpötyyny tai painopeitto voivat nekin olla hyviä keinoja. Tutut ja toistuvat sanat lapselle aina nukkumaan mennessä antavat nukahtamiseen mukavan tunnelman.

2. Valo virkistää

Luonnonvalosta kannattaa nauttia silloin kun voi. Luonnonvalon valtti on vaihtelevuus: valon määrä vaihtelee päivittäin, kun taas keinovalo on usein liian tasaista. Tasaisen voimakas keinovalo aamusta pitkälle iltaan ei ole hyväksi, siksi on mahdollisuuksien mukaan hyvä miettiä kodin valaistusta.

Aamun ja aamupäivän pimeyteen apua voi antaa kirkasvalolamppu, mutta ilta-aikaan kannattaa suostua hämäränhyssylle ja vähentää valoja. Joskus voi vaikka jutustella perheen kesken kynttilänvalossa tai koettaa järjestää mahdollisuus iltanuotiolla istumiseen.

3. Pieniä puuhia, paljon iloa

Yhdessä puuhailu, leikkiminen ja oleilu tuovat hyvää mieltä. Piiloleikki sisällä tai ulkona on taattu leikki, joka ei mene pois muodista. Innokkaille lautapelaajille sopii lautapeliturnaus, johon kaikki tuovat oman suosikkinsa. Musiikin ystäviä puolestaan voisi innostaa jokaisen suosikkikappaleista koostuva levyraati, jonka päätteeksi tanssitaan voittajakappaleen tahdissa.

Leipominen on erityisen lohdullista puuhaa kaamosaikaan. Sämpyläkekkerit on helppo valmistella yhdessä: katsotaan, mitä aineksia kaapista löytyy ja kehitellään vaikka ihan oma perheresepti ja ehkä tehdään myös omat levitteet. Vinkkejä ja ideoita on helppo löytää netistä.

Netistä löytyy myös apu, kun väki vaatii tekemistä, mutta oma keksimiskyky on koetuksella. Leikkipankista (leikkipankki.fi) löytyy tekemistä moneen menoon, sisälle ja ulos. Myös esimerkiksi Leikillistä-blogista (leikillista.fi) löytyy monenlaista puuhaa ja hauskoja askarteluideoita.

Eikä aina toki tarvitse puuhata. Joskus on hyvä vain olla ja vaikka lueskella yhdessä.

4. Älä jää yksin, pyydä apua

Kaamoksen aikana arki muuttuu helposti puurtamiseksi. Kun vanhemmat voivat hyvin, voi perhekin hyvin.

Joskus helpotta jo se, että lähtee neljän seinän sisältä ulos ihmisten ilmoille. MLL:n perhekahviloissa tapaa muita aikuisia ja lapsille on mukavaa tekemistä. Keskusteluapua tarjoaa Vanhempainpuhelin, johon voi ottaa yhteyttä puhelimitse, chattaamalla tai netin kautta. Yhteydenotot ovat luottamuksellisia, puheluita ei nauhoiteta eikä yhteydenottajan henkilöllisyyttä voida selvittää. Ajanvarauschatissa voi puolestaan varata tunnin keskusteluajan MLL:n työntekijälle. Myös tämä chat on nimetön ja luottamuksellinen.

Vanhempainnetissä pääsee keskustelemaan muiden vanhempien kanssa ja saa vertaistukea. Usein joukosta löytyy aina joku, jolta saa vinkkejä oman pulman ratkaisuun.

MLL:n palveluita ovat myös koulutetut perhekummit ja lastenhoitoapu.

5. Liikkuminen on hyväksi

Liike on lääke moneen vaivaan, myös väsyneeseen oloon. Pienikin happihyppy auttaa ja ulkona leikkiminen tuo liikettä ihan huomaamatta. Jos lähellä ei ole valmiita ulkokuntosalilaitteita, niveliin saa liikettä lähimetsässä vaikka halkoviestillä, oksaroikunnalla tai reppuselkäkyykyllä.

Valoisaa aikaa on niukalti tarjolla, joten liikkuessa se aika kannattaa käyttää hyödyksi. Hämärän tai pimeän ei silti kannata antaa lannistaa, sillä turvallisessa seurassa ja sopivassa paikassa – metsässä, puistossa tai pihalla – voi järjestää pienemmällä tai isommalla porukalla vaikka seikkailujen sarjan tai valita joka kerraksi yhden leikin, vaikkapa heijastinsuunnistuksen tai aarteenetsinnän.

Vinkit MLL:n perhekeskustoiminnan päälliköltä Tarja Satuli-Kukkoselta.

Juttu on julkaistu Lapsemme-lehdessä 4/2020.

Merja Räty

Kirjoittaja

Colourbox

Valokuvaaja

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Lisää vinkkejä ja tukea kaamoksen selättämiseen

Lapsemme-lehden vinkkipalstalla aiemmin julkaistuja juttuja

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Huomioithan, että kommenttisi julkaistaan tarkistuksen jälkeen.