KÄYTETÄÄN AINOASTAAN MLL100-VIESTINNÄN YHTEYDESSÄ.

Näin meillä juhlitaan!

Mannerheimin Lastensuojeluliitto viettää syntymäpäiväänsä 4.10.2020, jolloin tulee kuluneeksi sata vuotta liiton perustamiskokouksesta ja vetoomuksesta, jossa kaikkia suomalaisia pyydettiin osallistumaan lastensuojelutoimintaan.

Syntymäpäivää juhlitaan lasten kanssa. Liiton sadat paikallisyhdistykset, jotka toimivat vapaaehtoisten voimin, järjestävät 4. lokakuuta Koko Suomen Lastenjuhlat. Juhliin on tervetullut yhdessä perheensä kanssa kuka tahansa ja jokainen lapsi. Ohjelma vaihtelee paikkakunnittain.

Juhlaviikolla lokakuussa julkaistaan myös historioitsija Eeva Kotiojan tutkimukseen perustuva MLL:n uusi historiikki.

Lasten oikeuksien päivänä 20. marraskuuta MLL:n keskusjärjestö Helsingissä järjestää avoimien ovien tapahtuman. Osallistujille kerrotaan silloin, miltä vetreä satavuotias näyttää tänä päivänä.

Kansalaisjärjestön juhlinta näkyy myös kunnissa ja maakunnissa. Alueelliset piirit järjestävät syksyn syntymäpäivän yhteydessä omia tapahtumia ja yli 500 paikallisyhdistystä juhlii vuoden aikana monin eri tavoin.

Piirien ja yhdistysten yhteystiedot löydät Yhdistyshausta (linkki alla),

Juhlavuotensa 100-vuotias aloittaa pukemalla päälleen uudet vaatteet. Mannerheimin Lastensuojeluliiton uusi visuaalinen ilme otetaan käyttöön 22. tammikuuta. Uuden keskiössä on myös jotain  vanhaa. 76 prosenttia suomalaisista tunnistaa MLL:n pyöreän logon (Suomi tänään -tutkimus 2018), joka uudistuksen jälkeen jatkaa tunnetun lastensuojelutyön tunnuksena.

Samana päivänä tulee myyntiin MLL:n juhlapostimerkki, jonka aiheena on oma perhe. Postimerkkien kuvituksesta vastaavat järvenpääläiset lapset Emma Aalto ja Pinja Haapola. Ensipäivän kuoressa on Vea Tomperin työ.

Presidenttipari tervehtii 100-vuotiasta lastensuojeluliittoa keskiviikkona 22. tammikuuta julkaistavalla tervehdyksellä. Tasavallan presidentti Sauli Niinistö ja rouva Jenni Haukio toimivat Mannerheimin Lastensuojeluliiton suojelijoina.

Alkuvuodesta kaikki lapset ja nuoret on kutsuttu mukaan suunnittelemaan MLL 100 -juhlavuoden korua yhdessä Tira Jewelleryn jalometallimuotoilija Minna Meskasen ja kultaseppä-kaivertaja Kari Puustisen kanssa. Lasten juhlapäivä-aiheiset piirustuksen toimivat innoituksena koruteokselle. Juhlavuoden koruteos jää muistoksi MLL:n keskustoimistolle ja siitä luodaan myös pienempi käyttökoru kuluttajamyyntiin. Myytyjen korujen tuotto lahjoitetaan MLL:n lasten, nuorten ja lapsiperheiden hyvinvoinnin edistämiseen tekemän työn tukemiseen.

MLL järjestää juhlavuoden seminaarin 7. helmikuuta 2020 keskustakirjasto Oodin Maijansalissa Helsingissä. Kaikille avoimessa seminaarissa käsitellään järjestöjen ja kansalaisten roolia yhteiskunnan ja hyvinvoinnin rakentajina.

Juhlavuonna MLL kehittää lasten tulevaisuustaitoihin keskittyvän kerhomallin alakouluihin.

Lapset ovat aikaisempia sukupolvia tietoisempia maailman ongelmista ja lasten näkemykset ja huoli on otettava vakavasti. Lapsilla ja nuorilla on myös monenlaisia suorituspaineita sekä koulussa että harrastuksissa. Lisäksi kodin taustatekijät vaikuttavat yhä vahvemmin lasten koulumenestykseen ja siihen, onko lapsella mahdollisuus harrastuksiin. Aikuisten tehtävä on luoda turvaa ja uskoa tulevaisuuteen, vahvistaa lasten pystyvyyden tunnetta ja tarjota tilaisuuksia käsitellä heitä askarruttavia asioita. Esimerkiksi ongelmanratkaisutaidot ja resilienssi ovat tärkeitä tulevaisuustaitoja.

Kerhohanke on MLL:n lahja lapsille ja kehittämistyössä mukana on asiantuntijoita useammasta yliopistosta.  Hankkeelle etsitään myös muita yhteistyökumppaneita.

MLL:n Lasten ja nuorten puhelin ja chat, joka vastaa vuosittain noin 20 000 yhteydenottoon, täyttää tänä vuonna 40 vuotta. Palvelu on maksuton ja anonyymi ja yhteydessä voi olla mistä tahansa asiasta vuoden jokaisena päivänä.

Lasten ja nuorten palveluissa on suuri pula mielenterveydenhoidon peruspalveluista. Apua tulisi saada aikaisemmin ja matalalla kynnyksellä. Lyhyillä vastaanottokäynneillä lapsilla on usein vaikea ottaa huoliaan puheeksi ja myös MLL:n Lasten ja nuorten puhelimessa keskusteluajat ovat pidentyneet ja vakavat aiheet lisääntyneet.

Puhelinpalvelu laajenee tänä vuonna palvelemaan myös ruotsinkielisiä lapsia. Palvelun laajentuminen on mahdollista STEA:n tuella.

Vanhemmuus ei ole yksilölaji, vaan vanhemmat ovat aina tarvinneet yhteisön tukea. Moniin arjen pulmatilanteisiin riittää, että saa tukea toisilta vanhemmilta. Siksi tarvitaan lapsiperheiden kohtaamispaikkoja, perhekahviloita ja tukihenkilöitä. Koska yksinäisyys ja verkostojen puute on yksi lapsiperheiden tämän ajan kuormitustekijöistä, MLL kehittää matalan kynnyksen tukea lapsiperheille digitaalisilla kanavilla ja luomme kohtaamispaikkoja, joissa lasten ja perheiden keskinäinen tuki vahvistuu.

Päivikki ja Sakari Sohlbergin säätiön lahjoituksen turvin MLL suunnittelee digitaalista Vanhempainneuvolaa, joka tarjoaa 0–6-vuotiaiden lasten vanhemmille vanhemmuus- ja parisuhdetaitoja vahvistavaa tukea ja ohjausta.

Vanhempainneuvolan lisäksi MLL:lla on suunnitteilla toinen digitaalinen palvelu. Minustako vanhempi -neuvola on suunnattu nuorille aikuisille ennakoivan vanhemmuuden tueksi. Palvelusta pyritään luomaan turvallinen ja helposti lähestyttävä paikka lasten hankintaan liittyvien kysymysten pohtimiseen.

Lisäksi helmikuussa avataan murrosikäisten vanhemmille suunnattu Nuorisoneuvola.

Juhlavuonna MLL on myös perinteikkään Yhteisvastuu -keräyksen kohteena. 2. helmikuuta 2020 avattavan keräyksen teema on vanhemmuuden tuki ja osa tuotoista kanavoidaan MLL:n toimintaan. Yksinäisyys ja verkostojen puute on yksi lapsiperheiden tämän ajan kuormitustekijöistä. Tämän  vuoksi kehitämme Yhteisvastuu-hankkeessa matalan kynnyksen tukea lapsiperheille ja luomme paikkoja, joissa lasten ja perheiden keskinäinen tuki vahvistuu. Yhteisvastuukeräys täyttää tänä vuonna 70 vuotta.

Lisätietoja:
viestintäpäällikkö Maria Gnosspelius, maria.gnosspelius(a)mll.fi, p. 050 325 6126