Siirry sisältöön

Suodata aiheen mukaan

Suodata keston mukaan

Suodata kohderyhmän mukaan

455. Vihapuheen roolit

Tavoitteena tunnistaa vihapuheessa esiintyviä rooleja, esimerkiksi kiusaaja, uhri ja kommentoija.
Katso tehtävä

464. Vastapuhetta vihapuheelle

Keskustella vihapuheesta ja vastapuheesta. Pohtia jokaisen vastuuta toimia digiympäristöissä rakentavasti ja muita kunnioittaen.
Katso tehtävä

469. Vastapuhetta vihapuheelle -oppituntimalli

Oppituntimallin tarkoituksena on syventää vihapuheen vaikutusta netissä ja luokassa ja antaa tapoja ennaltaehkäistä vihapuhetta.
Katso tehtävä

502. Mitä rasismi on? Kokemukseni rasismista

Toiminnallinen harjoitus, jossa pohditaan arkisia tilanteita, joissa kukin on nähnyt tai kuullut rasistista käytöstä tai syrjintää. Ymmärretään, mitä rasismilla tarkoitetaan ja mitä haittaa siitä on rasismin kohteille ja pohditaan omaa käytöstä yhdenvertaisuuden ja syrjinnän näkökulmasta.
Katso tehtävä

503. Vihapuhetta

Keskustelutehtävässä pohditaan, miten vihapuhe ilmenee arkitilanteissa ja miten se vaikuttaa vihapuheen kohteeseen, puhujaan ja muihin ihmisiin. Pohditaan sitä, miten omaa puhetapaa voi korjata ja miten voi puuttua tai reagoida kuullessaan epäasiallista puhetta.
Katso tehtävä

504. Tietovisa

Saada tietoa pakolaisten ja turvapaikanhakijoiden tilanteesta ja purkaa heihin liittyviä myyttejä.
Katso tehtävä

515. Vihapuheesta vastapuheeksi -somekampanja

1. Oppilas ymmärtää vihapuheen vaikutuksen ihmiseen ja ihmisryhmiin. 2. Oppilas tutustuu vastapuheen periaatteisiin. 3. Oppilas huomaa kuinka sosiaalisen median kampanjat syntyvät ja vaikuttavat.
Katso tehtävä
Takaisin ylös