Siirry sisältöön

Suodata aiheen mukaan

Suodata keston mukaan

Suodata kohderyhmän mukaan

105. Mitä tunsin eilen?

Huomataan erilaisten tunteiden suuri määrä sekä tunnistetaan ja nimetään omia tunteita itsenäisesti pohdiskellen ja ryhmäkeskustelulla.
Katso tehtävä

110. Mielikuvia minusta

Vahvistetaan itsetuntoa kertomalla itsestä ja omasta persoonasta eri näkökulmista.
Katso tehtävä

112. Mielikuvamatka

Käsitellään empatiaa ja tukioppilaan mahdollisuutta myötäelää koulun muiden oppilaiden erilaisia tilanteita mielikuvaharjoituksen avulla.
Katso tehtävä

114. Toisen kunnioittaminen

Pohditaan yhdessä tai pienryhmissä, mitä kunnioittaminen on ja miten ottaa toiset huomioon.
Katso tehtävä

231. Kaverineuvola-peli

Kaverineuvola on yläkoululaisille suunnattu maksuton peli. Soveltuu hyvin kaveritaitojen harjoitteluun ja ryhmähengen vahvistamiseen.
Katso tehtävä

306. Vakavuusmittari

Pohditaan erilaisten nettikiusaamistilanteiden haitallisuutta ja ratkaisuehdotuksia niihin. 
Katso tehtävä

307. Kurjia tilanteita koulussa

Ideoidaan yhdessä ja harjoitellaan erilaisia keinoja tukea kiusattua ja osoittaa empatiaa.
Katso tehtävä

422. Mediankäyttötilanteita

Eläydytään erilaisiin mediankäyttötilanteisiin ryhmätehtävällä.
Katso tehtävä

433. Empaattisia tekoja netissä ja kasvokkain

Ideoidaan ja keskustellaan pienryhmissä erilaisia keinoja tehdä pieniä empaattisia tekoja verkossa ja kasvokkain
Katso tehtävä

464. Vastapuhetta vihapuheelle

Keskustella vihapuheesta ja vastapuheesta. Pohtia jokaisen vastuuta toimia digiympäristöissä rakentavasti ja muita kunnioittaen.
Katso tehtävä

469. Vastapuhetta vihapuheelle -oppituntimalli

Oppituntimallin tarkoituksena on syventää vihapuheen vaikutusta netissä ja luokassa ja antaa tapoja ennaltaehkäistä vihapuhetta.
Katso tehtävä

505. Kunnioittava kohtaaminen

Pohditaan, miten voidaan luoda ympärille myönteistä ilmapiiriä ja toimia hyväksyvästi ja kunnioittavasti toisia kohtaan. Oppilaat ymmärtävät, että omalla toiminnalla on vaikutusta ympärillä oleviin ihmisiin.
Katso tehtävä

509. Tarinat pakolaisnuorista

Oppilaat asettuvat pakolaisnuoren asemaan ja ymmärtävät, miksi omasta maasta voi joutua lähtemään. Luetaan kahden pakolaisnuoren tarinat. Eläydytään heidän asemaansa ja pohditaan, miten muut oppilaat voivat tukea tulijaa.
Katso tehtävä

510. Tilanteita koulun arjessa -draamaharjoitus

Pohditaan syrjintää sisältäviä tilanteita koulussa ja harjoitellaan draaman keinoin epäkunnoittavaan ja syrjivään kohteluun puuttumista.
Katso tehtävä

805. Ystävä hädässä

Pohditaan miten voi auttaa ja osoittaa empatiaa toiselle sarjakuvaharjoituksen avulla.
Katso tehtävä

808. Yksinäinen penkki

Kartoitetaan oman koulun paikkoja ja tilanteita, joissa voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Pohditaan, mitä voi tehdä, jos näkee koulussa yksinäisiä oppilaita.
Katso tehtävä

811. Se, joka...

Herätellään pohtimaan toisten huomioimista toiminnallisen harjoituksen avulla.
Katso tehtävä

812. Aaltopahvikummioppilas

Tehdään kummioppilashahmot pahvista ja jutellaan, millainen on hyvä kummioppilas ja millaisia tekoja hyvä kummioppilas tekee.
Katso tehtävä

813. Kaikki samaan veneeseen

Pohditaan mitä kummioppilastoiminnassa voidaan tehdä, jottei kukaan jää koulussa yksin.
Katso tehtävä

819. Se tiesi mun nimen!

Jutellaan toisten huomioimisesta ja eläydytään sarjakuvan avulla toisen mielen maisemaan. Pohditaan moikkauksen ja pienten hyvien tekojen merkitystä.
Katso tehtävä

820. Tilannekortit

Pohditaan erilaisia yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyviä tilanteita koulun arjessa ja mietitään, mitä itse voi tehdä tukeakseen muita.
Katso tehtävä
Takaisin ylös