431. Ajatuksia netistä

400. Mediakasvatus

Tehtävä

Liikutaan janalla netinkäyttöön ja netissä tapahtuvaan kiusaamiseen liittyvien väittämien mukaan

Tila

Liikkumisen mahdollistava tila

Tarvikkeet

Kesto

15-45 min.

ItsetuntemusMediakasvatus
5 - 9 luokatKummituntiNuorisotyö
  1. Kerro osallistujille, että koulutustilan poikki kulkee kuvitteellinen jana. Määrittele ja kerro kumpi janan päistä edustaa näkemystä ”samaa mieltä” ja kumpi näkemystä ”eri mieltä”. Kerro, että tulet esittämään heille netinkäyttöön, nettiympäristöihin ja siellä tarvittaviin taitoihin liittyviä väitteitä yksi kerrallaan.
  2. Pyydä osallistujia asettumaan janalle sen mukaan, mitä mieltä he ovat väittämistä ja kysymyksistä: janan yhdessä päässä he ovat samaa, toisessa eri mieltä. Janan keskivaiheille voi jäädä, jollei osaa tai halua sanoa, mitä mieltä on. Kukin valitsee janalta sellaisen kohdan, joka parhaiten kuvaa omaa kantaa asiaan.
  3. Muistuta osallistujille, ettei väittämiseen ole oikeita tai vääriä vastauksia. Kyse on omista kokemuksista, näkemyksistä ja mielipiteistä. Kunkin väittämän jälkeen voit kysyä osallistujien ajatuksia janalla asettumisestaan ja väittämään liittyen.

Väittämät:

• On vaikea kuvitella elämää ilman nettiä.
  • Käytän päivittäin montaa eri some-palvelua.
  • Minulle tärkeää netissä on tiedonhaku / uutissivustojen seuraaminen / videoiden katselu.
  • Kuulun johonkin peliporukkaan tai pelaan usein kavereiden kanssa jotain digitaalista peliä.
  • Minulle on tärkeää olla aktiivinen somessa.
  • Sosiaalinen media tuottaa paineita olla tietynlainen.
  • Haluan tuoda esiin ajatuksiani ja mielipiteitäni netissä.
  • Voin vaikuttaa netissä muiden mielipiteisiin.
  • Minulle tärkeää netissä on yhteydenpito kavereihin.
  • Tubettajilla on valtaa nuorten mielipiteisiin.
  • Netissä seuraajamäärillä on väliä.
  • Käytän nettiä ja somea melko samalla lailla kuin ystävänikin.
  • Olisin yksinäisempi ilman nettiä.
  • Hyvä ja reilu viestittely netissä on jokaisen netissä liikkuvan ihmisen vastuulla.
  • Somepalvelut kantavat tarpeeksi vastuuta vihapuheen tai nettikiusaamisen ehkäisystä.
  • Olen raportoinut tai ilmiantanut nettisivuston ylläpidolle törkeistä viesteistä tai loukkaavasta sisällöstä.
  • Olen kokenut häirintää tai kiusaamista netissä.
  • Olen joskus kokenut oloni ulkopuoliseksi jonkin netissä näkemäni asian vuoksi.
  • Olen viimeisen viikon aikana nähnyt jostain ikäisestäni levittävän netissä juoruja, kuvia tai muuta ikävää.
  • Minusta itsestäni on julkaistu kuvia tai videoita, joiden en olisi halunnut päätyvän julkisiksi.
  • Kiusaamisella koulussa ja kiusaamisella netissä on usein yhteys.
  • Netissä on helppo ymmärtää mitä muut tarkoittavat tai sanovat.
  • Olen puuttunut kiusaamistilanteeseen koulussa.
  • Olen joskus lohduttanut kaveria, jota on kiusattu tai häiritty netissä.
  • Toisten puolustaminen netissä on vaikeaa.
  • Olen nähnyt netissä kiusaamista, joka liittyy koulumme oppilaisiin.
  • Kiusaaminen tai loukkaava kohtelu on tällä hetkellä iso ongelma netissä.
  • Aikuisten pitäisi tietää enemmän tai ymmärtää paremmin nuorten netinkäyttöä.
  • Netissä tapahtuva kiusaaminen tulee aina esiin.
  • Auttaisin kiusattua mieluummin netin kautta kuin kasvokkain.
  • Tapaan kavereita vapaa-ajalla mieluiten kasvokkain.