610. Hengityksen seuraaminen

600. Hyvinvointitaidot

Tehtävä

Mielikuvaharjoituksen tavoitteena on pysähtyä tähän hetkeen havainnoimalla omaa hengitystä.

Tila

Luokka, sali tai muu rauhallinen tila, jossa mahtuu asettumaan rentouttavaan asentoon.

Kesto

15-45 min.

HyvinvointiKeskittyminen
5 - 9 luokatKummituntiNuorisotyöToinen aste

Pyydä oppilaita asettumaan joko makuulle lattialle tai hyvään asentoon tuolillaan. Lue heille seuraava harjoitus:
”Ota hyvä, ryhdikäs, mutta rento asento. Jos istut, voit laskea kädet syliin tai makuulla vartalon vierelle. Jos haluat, sulje silmäsi. Hengitä rauhallisesti sisään ja ulos. Kiinnitä huomiosi omaan hengitykseesi ja laita merkille vain se, kuinka keuhkot täyttyvät ja kuinka ilma virtaa keuhkoista kevyesti ulos. Havainnoi hengityksesi rytmiä pyrkimättä muuttamaan sitä millään tavalla. Ainoastaan huomioi hengityksesi rytmi. Voit rauhoittua ja pysähtyä tähän hetkeen ja olla hetken ajan tietoisena omasta hengityksestäsi ja oman hengityksesi rytmistä. (Tauko) Nyt voit valmistautua avaamaan hetken päästä silmäsi… Avaa silmäsi.”

Kerro osallistujille

Jokaisen kannattaa ottaa silloin tällöin aikaa hiljaisuudelle ja omille ajatuksille. Se virkistää ja usein myös auttaa katsomaan mietityttäviä asioita vähän uudesta näkökulmasta.

Keskustellaan yhdessä

• Miltä tuntui keskittyä oman hengityksen seuraamiseen?
  • Mitä muuta huomasit harjoituksen aikana?
  • Millaiset asiat tulivat mieleesi?
  • Huomasitko, miten kehosi reagoi tähän hetkeen pysähtymiseen?
  • Oliko keskittymisessäsi eroa harjoituksen alussa ja lopussa?

Taustaa

Tässä hetkessä eläminen ja tietoinen läsnäolo auttavat havainnoimaan omia ajatuksia, tunteita ja kehon tuntemuksia. On hyödyllistä oppia pysähtymään ja tarkastelemaan, mitä oma mieli kussakin tilanteessa tuottaa. Silloin huomaamme tottumuksiamme, jotka eivät aina vie meitä kohti sitä, mitä todella haluamme.

Kyky elää juuri tässä hetkessä lisää positiivista mielialaa ja keskittymistä sekä vähentää murehtimista ja stressiä. Tietoisuustaitoja voi harjoitella samaan tapaan kuin harjoittelisimme pyörällä ajamista tai pianonsoittoa. Mitä enemmän harjoittelee, sitä paremmaksi taidot kehittyvät.

Ajatukset, tunteet ja toiminta liittyvät toisiinsa. Kun ajattelet myönteisiä ajatuksia, se muuttaa myös tunteitasi ja saa sinut toimimaan eri tavalla kuin jos ajattelet jatkuvasti esimerkiksi, että et osaa, tavoitteesi on turha tai että muilla asiat ovat paremmin. Ajatukset ja tunteet vaikuttavat käyttäytymisen valintoihin, usein jopa automaattisesti, mikä auttaa meitä suoriutumaan päivittäisistä tehtävistä esimerkiksi koulussa tai vapaa-ajalla. Siksi myönteisiin ajatuksiin kannattaa panostaa.