Harrastusviikko käynnistyy ympäri Suomen ja nyt on mainio tilaisuus löytää kiinnostava uusi harrastus

Harrastusviikolla 5. – 11.9.2022 koululaiset pääsevät tutustumaan harrastuksiin, kun kunnat, koulut ja harrastustoimijat tarjoavat tilaisuuden katsastaa harrastuksia esimerkiksi harrastusmessuilla tai välituntisin järjestettävillä harrastuspisteillä. Vuoden 2020 koululaiskyselyn vastaajien mukaan koululaisista 55 % haluaa aloittaa uuden harrastuksen.

Idea harrastusviikosta lähti nuorten toiveesta saada oman paikkakunnan harrastusmahdollisuuksia kokeiltavaksi koululle tai sen lähistöön. Harrastuksia valittaessa on huomioitu lasten omat toiveet ja paikkakunnan tarjonta. Harrastusviikko järjestetään nyt neljättä kertaa.

Harrastusviikon voi järjestää kunnalle ja koululle parhaiten sopivana ajankohta koulupäivien aikana tai yhteydessä. Harrastusviikon toteuttamisessa voi hyödyntää lasten ja nuorten Koululaiskyselyssä vuonna 2020 esittämiä harrastustoiveita.

Tervetuloa tutustumaan harrastusviikon tarjontaan niin koulussa kuin kotona yhdessä lasten ja nuorten kanssa. Harrastusviikolla esitellään monia harrastuksia, joita löytyy kotiseudultanne.

– On upeaa, että harrastusviikon aikana lapset ja nuoret pääsevät kokeilemaan erilaisia harrastuksia. Uusia taitoja, sykähdyttäviä kokemuksia ja tärkeitä ystävyyssuhteita kerrytetään harrastamalla. Kaikenlaista harrastamista tarvitaan, sillä jokainen lapsi ja nuori tarvitsee ryhmän ja mieluisaa tekemistä. Harrastaminen nähdään usein perinteisenä urheilu, soitto- tai tanssiharrastamisena. Mielekäs harrastus voi löytyä myös vaikka vapaaehtoistoiminnan parista. Olemme koonneet muutamia ideoita harrastusviikon viettoon ja toivomme, että jokainen lapsi ja nuori löytäisi itselleen innostavan harrastuksen, kertoo MLL:n Kouluyhteistyön ja digitaalisen nuorisotyön päällikkö Paula Aalto.

Ideoita harrastusviikon viettoon niin kotona kuin koulussa:

1. Aikaseikkailijana tulevaisuudessa

Alakoululaisten lasten kanssa voi tutustua aikaseikkailuun ja tulevaisuusajatteluun hauskojen verkkotehtävien kautta. Koulu voi myös lähteä toteuttamaan maksutonta Aikaseikkailu-kerhokokonaisuutta 3.–4.-luokkalaisille.

2. Nuortennetti harrastuksena

Nuortennetin kautta voi löytää mielekästä tekemistä ja uuden harrastuksen toisten nuorten avulla. Lisäksi nuoret voivat osallistua Nuortennetin tekemiseen lähettämälle meille juttuja.

3. Tukioppilaana yläkoulussa

Tukioppilaat toimivat koulussa korvina ja silminä ja panostavat koulussa hyvään ryhmähenkeen ja siihen, ettei kukaan jäisi yksin. Lisätietoa tukioppilastoiminnasta Nuortennetissä. Lisäksi kouluille tarjoamme materiaaleja ja koulutusta tukioppilastoimintaan.

4. Urheiluvalmentajana

Urheiluseuroille ja aloitteleville valmentajille löytyy materiaalia turvallisen ja viihtyisän harrastusryhmän luomiseen. Lisäksi tarjoamme 90. nuorelle valmentajalle mahdollisuuden suorittaa Reilusti urheiluryhmässä -verkkokurssi , josta saa työkaluja omaan valmennustyöhön.

Lasten ja nuorten harrastustoiveista välittyy monipuolisuus. Harrastushaaveista löytyy parkour, kuvataide, elokuva ja animaatio, ruuan valmistaminen, kiipeily, koodaus, valokuvaus ja keilailu. Ohjaajana toimiminen kiinnostaa noin joka kuudetta vastaajaa. (koululaiskysely 2020).

Vapaaehtoistyötä kannattaa myös kokeilla. Se on erinomainen harrastus, jos haluaa oppia uutta, tehdä hyvää, auttaa muita tai luoda muille mahdollisuuksia harrastaa. Olisitko kiinnostunut tekemään vapaaehtoistyötä harrastustoiminnan järjestämiseksi?

– Monet MLL:n paikallisyhdistykset toteuttavat Suomessa kerho- ja harrastustoimintaa. MLL:n vapaaehtoistoiminta antaa siihen täydelliset puitteet – tilat, yhteisön ja työkaluja. Lähde mukaan tekemään lasten ja nuorten arjesta vähän parempaa juuri omassa lähiympäristössäsi, kannustaa MLL:n kehittämispäällikkö Tarja Satuli-Kukkonen.

Harrastustoiminnan toteuttajat ovat muodostaneet Harrastusverkoston, jonka tavoitteena on edistää koululaisten harrastamisen mahdollisuuksia. Verkosto haluaa tarjota kaikille lapsille ja nuorille mahdollisuuden osallistua mielekkääseen, laadukkaaseen ja ryhmässä tapahtuvaan harrastustoimintaan koulupäivän yhteydessä tai vapaa-ajalla. Harrastusverkosto koordinoi valtakunnallista harrastusviikkoa.

Harrastusverkostossa ovat mukana mm. seuraavat toimijat: Suomen Vanhempainliitto, OPH, Kuntaliitto, Lasten ja Nuorten keskus, Kansalaisopistojen liitto, Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Koululiikuntaliitto, Kehittämiskeskus Opinkirjo,Taiteen perusopetusliitto, Suomen Olympiakomitea, Partio, 4H liitto, Suomen Voimisteluliitto, ja Suomen Paralympiakomitea.

Aiheesta lisää

MLL:n ideat harrastusviikolle