Kuva: Antti Ranki

Vanhempi, olethan tietoinen mitä nuoresi näkee somessa?

TikTokissa ja muissa nuorten kanavissa on tällä hetkellä liikkeellä paljon huolestuttavaa sisältöä Vantaalla tapahtuneesta ampumavälikohtauksesta. Aiheeseen liittyen jaetaan ja tehdään videoita ja keskusteluissa nousee esiin vahva huoli, ahdistus ja pelko.

Aihe näkyy ja kuuluu vahvasti myös MLL:n lasten ja nuorten puhelimessa, Nuorten Tukilinjalla ja Nuortennetin keskustelupalstoilla. Vanhempien on nyt tärkeää olla normaaliakin enemmän hereillä ja rinnalla nuoren median käytössä.

TikTokin etusivu eli For you page käsittelee videosta toiseen kouluampumista, pahaa oloa, ahdistusta ja pelkoa. Sitä ei pääse pakoon. Sosiaalinen media mahdollistaa nuorten samaistumispinnan tilanteeseen, vaikka tapahtumaan, paikkakuntaan tai kouluun ei olisikaan kytköksiä. TikTokissa on jaettu tapahtuman osallisten nimiä sekä yksityisiä tietoja. Kommenteissa on nähtävissä myös yksityisyyden loukkaamista, väärän tiedon leviämistä sekä kiusaamista ja epäkunnioittavaa puhetta.

MLL:n tukikanavien yhteydenotoissa sekä Nuortennetin keskustelupalstoilla on nähtävissä ja kuultavissa somessa nousseet asiat ja lasten ahdistusta ja pelkoa tilanteeseen liittyen. Keskusteluun on noussut kiusaaminen, ja omat kiusaamisen kokemukset pelottavat lapsia. Lasten ja nuorten turvallisuuden tunnetta on nyt vahvistettava.

Lapset ja nuoret käyttävät TikTokkia tiedonlähteenä, eivätkä aina pysty tunnistamaan luotettavaa tietoa. Aikuisten ja erityisesti vanhempien tulisi olla nyt läsnä sosiaalisessa mediassa ja keskustella lapsien kanssa sisällöistä.

Nuoret hakevat TikTokista myös vertaistukea tilanteeseen. Hyvä vaihtoehtoinen vertaistuen kanava on esimerkiksi MLL:n Nuortennetin keskustelupalsta. Keskustelupalstalla nuoret voivat keskustella anonyymisti muiden nuorten kanssa. Kaikki Nuortennetin keskustelut moderoidaan ja keskusteluja valvovat MLL:n ammattilaiset sekä koulutetut vapaaehtoiset.

Nuorten keskuudessa on selkeästi nähtävissä väsymistä tilanteeseen: jatkuva aiheesta lukeminen, uutisointi ja aiheesta puhuminen väsyttää. Vanhemman on tärkeää seurata, että nuori pitää omista rajoista huolta ja huolehtia nuoren hyvinvoinnista. Nuoren kanssa voi pohtia, kannattaisiko somen seuraamista vähentää. Nuorelle voi ehdottaa, että hänen kannattaa suojella itseään ja jättää katsomatta mahdollisesti internetissä leviävät väkivaltakuvat ja -videot.

Lapsella ja nuorella on oikeus hyvinvointiin ja turvallisuuteen, ja on aina aikuisen velvollisuus varmistaa, että nämä oikeudet toteutuvat.

Lisätietoja ja vinkkejä somen käytöstä ja tilanteesta keskustelemiseen