Koristeellinen

Koulutusta lasten ja nuorten kanssa harrastusryhmissä toimiville

Tarjolla koulutusta lasten ja nuorten harrastustoiminnassa työskenteleville ja toimiville ammattilaisille, seura-aktiiveille ja vapaaehtoisille. Miten suojata lasta ja nuorta seksuaaliväkivallalta ja houkuttelulta?

Lapsella ja nuorella on oikeus koskemattomuuteen ja turvallisuuteen. Häirintää, houkuttelua ja seksuaaliväkivaltaa voi ilmetä yhtä lailla kasvokkaisissa tilanteissa kuin netissäkin. Tämän vuoksi on tärkeää, että lasten kanssa työskentelevillä ja toimivilla henkilöillä on tietoa ilmiöstä sekä keinoja puuttua ja tukea lasta ja nuorta.

Koulutuksessa Pelastakaa Lasten Lasten suojelu ja Nettivihje -toiminto antaa kuulijoille tietoa muun muassa lapsiin kohdistuvaa seksuaaliväkivaltaa todistavasta materiaalista, lasten houkuttelusta seksuaalisiin tarkoituksiin (grooming) ja lapsista otetuista arkipäiväisistä kuvista, jotka saattavat päätyä netissä seksualisoivaan kontekstiin. Mannerheimin Lastensuojeluliitto puolestaan kertoo ajankohtaista tietoa lasta suojaavista media- ja digiturvataidoista, jotka vahvistavat lapsen hyvinvointia, toimijuutta ja osallisuutta mediakulttuurissa.

Lasten ja nuorten harrastusten parissa työskentelevät aikuiset voivat olla lapselle ja nuorelle sellaisia turvallisia aikuisia, joille he kertovat kokemastaan väkivallasta. Lapsi ja nuori tarvitsee tietoa, jotta hän voi tunnistaa häirintää, houkuttelua ja asiatonta käytöstä, sekä taitoa ottaa ikäviä asioita puheeksi.

Pelastakaa Lapset ja Mannerheimin Lastensuojeluliitto järjestää lokakuussa koulutusta lasten ja nuorten harrastuksen parissa työskenteleville valmentajille ja seura-aktiiveille. Koulutuksessa saat tietoa lasten ja nuorten kohtaamasta seksuaaliväkivallasta ja käytännön ohjeita sen ennaltaehkäisyyn.

Koulutus on maksuton ja kesto on kolme tuntia. Koulutus toteutetaan Zoom-alustassa. Kouluttajina toimivat Pauliina Sillfors (PeLa) ja Eveliina Karhu (PeLa) sekä Paula Aalto (MLL).

20.10. klo 13.00–16.00

Ilmoittaudu tästä