Seksuaalisesta houkuttelusta ja häirinnästä kertomisen esteitä

Alkuperäinen teksti on julkaistu oppaassa “Kysy, kohtaa, kuuntele. Opas seksuaalisen houkuttelun ja seksuaaliväkivallan ennaltaehkäisyyn nuorisotyössä”, Koordinaatti.

Vaikka tässä artikkelissa puhutaan nuorista, voi seksuaalisen houkuttelun ja häirinnän kohteeksi joutua myös lapsi.

• Häpeän tunne, jos lapsi tai nuori on esimerkiksi itse ollut aktiivinen viestittelyssä. Aikuisten on hyvä seurata omia reaktioitaan: jos on taipumus huolestua tai kimpaantua silmänräpäyksessä, kannattaa yrittää ensin kuunnella nuoren kertomus loppuun asti. Nuori tarvitsee aikuista, joka kestää kuunnella. Aikuista, joka osoittaa välittävänsä hänestä, vaikka olisi tullut hölmöilleeksi. Vaikka lapsi tai nuori olisi itse ollut viestittelyssä aloitteellinen, on aikuisen vastuulla torjua alaikäisen aloitteet.
  • Nuori kokee, ettei aikuinen osaa auttaa ikävissä nettitilanteissa, jolloin vakavia tilanteita lähdetään ratkomaan yksin tai ikätoverin kanssa. Nuoren kanssa kannattaa jutella ennakkoluulottomasti ja rohkeasti kaikenlaisista asioista. Myös sellaisista, jotka eivät tunnu aikuisestakaan aina tutuilta ja luontevilta. Luottamuksellinen keskusteluyhteys nuoreen on tärkeää, ettei nuori jää yksin askarruttavien asioiden kanssa myöskään netin suhteen. Ikätoveri voi olla tukena nuorelle, mutta ei aina välttämättä osaa neuvoa ja ohjata nuorta oikealla tavalla.
  • Nuori pelkää, että häneltä otetaan puhelin pois, jolloin hän ei pystyisi pitämään yhteyttä edes kavereihinsa. Nuori voi jättää kertomatta itselleen tapahtuneista ikävistä kokemuksista sen vuoksi, että aikuinen ei tunnu ymmärtävän tai sivuuttaa nettikokemuksia ja niistä puhumista. Seksuaalinen häirintä ja houkuttelu ei ole nuoren vika, eikä häntä tulisi siitä rankaista. Puhelimen pois ottaminen ei auta ratkaisemaan tilannetta. Kavereiden kanssa yhteydenpito ja juttelu voi olla nuoren hyvinvoinnin ja toipumisen kannalta tärkeää.
  • Jos tuntemattomien häiritsevä yhteydenottoja tapahtuu netissä paljon, ne eivät välttämättä tunnu nuoresta kertomisen arvoisilta. Häirinnästä netissä ei saa tulla nuoren maailmassa normaalia. Tärkeää on, etteivät kysymykset ja keskustelut netinkäytöstä jäisi kertaluontoisiksi. Säännöllinen, arkinen juttelu nettimaailman kaikenlaisista kuulumisista nuoren kanssa sekä tiedon tarjoaminen riskeistä ja turvallisesta netinkäytöstä ovat tärkeitä ennaltaehkäiseviä tekoja nuoren kanssa toimivilta aikuisilta.
  • Muistuta, että kuka tahansa voi saada häiritseviä viestejä ja kohdata seksuaalista houkuttelua netissä.
  • Kerro nuorelle selvästi, että seksuaalisesti lähestyvä tai seksuaalisiin tekoihin houkutteleva tai painostava aikuinen toimii lainvastaisesti ja väärin. Kerro nuorelle, miten toimia tällaisessa tilanteessa.
  • Puhu nuoren kanssa mediankäytöstä ja sosiaalisten medioiden toimintalogiikoista. Muistuta nuorta pitämään huolta yksityisyydestään, myös digitaalisissa ympäristöissä. Ohjeista nuorta blokkaamaan ja estämään häiritsevä ja ahdisteleva käyttäjä. Kannusta nuorta tekemään ilmianto myös alustan ylläpidolle. Jos häiritsijä on aikuinen, kehota nuorta tekemään ilmoitus poliisille ja auta häntä siinä tarvittaessa. Kannusta nuorta kertomaan vanhemmalle tai luotettavalle aikuiselle tapahtuneesta. Hanki nuorelle tarvittaessa ammattiapua.
  • Muistuta nuorta ottamaan viesteistä ja videoista tallenteet ja kuvakaappaukset. Jos viesteistä ei voi ottaa kuvakaappausta, muistuta, että nuori voi kuvata puhelimen näyttöä jollain toisella laitteella.
  • Puhu nuoren kanssa siitä, että huomiota ei kannata hakea netissä tuntemattomilta. Jokaiselle on tärkeää tulla huomatuksi ja hyväksytyksi sellaisena kuin on. 
  • Kerro nuorelle, että kasvokkaisiin tapaamisiin ei kannata mennä kertomatta vanhemmalle. Paras olisi, jos vanhemman tai muun luotettavan ihmisen voi ottaa mukaan tilanteeseen.
  • Muistuta nuorta, että olet aikuinen, jolle voi aina tulla kertomaan, jos jokin asia painaa mieltä ja että kestät kuulla vaikeistakin asioista. Anna nuorelle lohtua ja toivoa siitä, että asioihin voidaan vaikuttaa. Nuori ei ole yksin.

Mediakasvatuksen tueksi

MLL:n mediakasvatustilaisuudet ja -koulutukset