Miten tunnistaa houkuttelua, häirintää ja outoja viestejä?

Alkuperäinen teksti on julkaistu oppaassa “Kysy, kohtaa, kuuntele. Opas seksuaalisen houkuttelun ja seksuaaliväkivallan ennaltaehkäisyyn nuorisotyössä”, Koordinaatti.

Vaikka tässä artikkelissa puhutaan nuorista, voi seksuaalisen houkuttelun ja häirinnän kohteeksi joutua myös lapsi.

Nuorten keskinäisessä viestittelyssä on usein seksuaalisia sävyjä, esimerkiksi seurustelusuhteissa ja myös “läpällä” kavereiden kesken. Sexting tarkoittaa seksuaalisten kuvien, viestien tai videoiden lähettelyä. Riskinä siinä on viestien sisältöjen joutuminen ulkopuolisten käsiin. Viestittely on yleisesti ok suunnilleen saman ikäisten kesken, kunhan ketään ei painosteta viestittelyyn tai seksuaalisiin tekoihin.

Grooming on houkutteluprosessi, jolla toista osapuolta houkutellaan seksuaalisiin tekoihin. Joskus viestit ovat suoria seksuaalisia ehdotuksia tai vihjailevia kysymyksiä, mutta usein viestittely saattaa vaikuttaa aluksi viattomalta: tekijä esimerkiksi kehuu nuoren kuvaa tai avaa keskustelua yhteiseltä vaikuttavalta mielenkiinnon kohteesta tai harrastuksesta. Nuoresta keskustelu voi tuntua kiehtovalta ja toinen osapuoli mukavalta tyypiltä, joka on juuri minusta kiinnostunut.

Houkuttelija pyrkii usein siirtämään keskustelun nopeasti julkiselta kanavalta yksityiseen viestittelyyn ja tarjoaa nuorelle ymmärrystä, lohtua ja kaveruutta. Hän antaa nuorelle jotakin sellaista, minkä nuori kokee tärkeäksi. Nuori ei välttämättä huomaa pitkään aikaan, että olisi syytä olla varuillaan. Tämä voi johtua siitä, että nuorta ympäröivä keskustelukulttuuri on samankaltaista. Kaverit saattavat käyttää seksuaalisväritteisiä puhetapoja, tai toisaalta aikuinen on osannut käyttää nuorten keskusteluista poimimiaan tunneilmaisuja.

• Nuori on tuntenut aikuisen tuovan turvaa, ja yhtäkkiä aikuinen pyytääkin alastonkuvaa.
  • Aikuinen on totuttanut nuorta juttelemaan seksuaalisuudesta ja nuori luottaa häneen, mutta aikuinen lähettääkin yllättäen alastonkuvansa tai tekee seksuaalisia tekoja nuoren nähden.
  • Aikuinen vaatii yllättäen tapaamista, kiristää nuorta, käyttäytyy mustasukaisesti tai uhkaa väkivallalla.
  • Tapaamisella aikuinen alkaakin kosketella nuorta seksuaalisesti, vaikka nuori oli toivonut halausta, yhdessä kävelemistä ja juttelemista.

Kun nuori huomaa aikuisen ajattelevan suhteesta eri tavalla, hän ehkä vetäytyy, blokkaa aikuisen ja hakee tarvittaessa apua. Joskus nuori voi antaa tilanteen jatkua, koska luottaa liikaa omiin kykyihinsä hallita tilanteita, hänellä on epärealistinen käsitys vastapuolesta, tai hän etsii aikuisesta turvaa, huomiota tai jännitystä välittämättä seurauksista.

Kun keskustelet nuoren kanssa turvallisesta netinkäytöstä, sano että hänen on tärkeää osata tunnistaa missä ns. normaalin viestittelyn ja häirinnän ja houkuttelun rajat menevät.

Tässä muutama kysymys nuorelle pohdittavaksi:

• Mitä asiaa viestin lähettäjällä on? Tuntemattomalla tai puolitutulla aikuisella ei pitäisi olla mitään asiaa alaikäiselle. Tai jos on, hänen tulee viestiä asiallisesti, eikä ryhtyä nuoren viestittelykaveriksi henkilökohtaisista asioista.
  • Kehuuko viestin lähettäjä sinua epänormaalin paljon? Kyseleekö liian kiinnostuneesti?
  • Vaikuttaako henkilö ihastuneelta sinuun? Aikuisen lähettämä seksuaalista sisältöä sisältävä viesti alaikäiselle rikkoo lakia.
  • Onko viestien lähettäjä erityisen sinnikäs viestittelyssään? Haluaako hän jutella kanssasi yksityisessä viestikanavassa (WhatsApp, Snapchat tms.)?
  • Kuka viestin lähettäjä on? Mitä tietoa viestin lähettäjästä löytyy esim. googlettamalla? Onko hänellä sosiaalisen median kanavia? Entä seuraajia? Vaikuttavatko seuraajat oikeilta ihmisiltä?
  • Millainen olo sinulle tulee viestistä? Jos viestin sisältö on outo, poikkeava tai ahdistava, viestittelyä ei kannata jatkaa. Jos taas tulee pieni jännitys tai innostus aikuisen tarjoamasta huomiosta, mieti, voiko tuntemattomaan aikuiseen luottaa ja kuinka henkilökohtaisista asioista hänelle kerrot.

Ladattavat materiaalit

Mediakasvatuksen tueksi