Vinkit talvilomalaisille

Koululaiset viettävät talvilomaa porrastetusti eri puolilla Suomea viikoilla 8–10. Loma-ajat vaikuttavat jossain määrin myös MLL:n palveluihin.

Lasten ja nuorten puhelin ja nettipalvelut ovat avoinna talvilomaviikkojen aikana normaalisti. Numerossa 116 111 vastaa maanantaista perjantaihin kello 14–20 sekä viikonloppuisin kello 17–20. Chatissa päivystetään sunnuntaista keskiviikkoon kello 17–20.

Myös Vanhempainpuhelin päivystää talvilomien aikana normaalisti. Vanhempainpuhelin on avoinna numerossa 0800 92277:

• maanantaisin klo 10–13 ja 17–20
  • tiistaisin klo 10–13 ja 17–20
  • keskiviikkoisin klo 10–13
  • torstaisin klo 14–20

Vanhempainpuhelin chat päivystää maanantaisin, tiistaisin ja perjantaisin klo 10–13 sekä torstaisin klo 17–20.

Pohjanmaan piirin toimistot ovat kiinni 24.–28.2.
Pohjois-Pohjanmaan piiritoimisto on kiinni 2.–8.3.

Muut piiritoimistot palvelevat normaalisti läpi helmi-maaliskuun.

Mummolassa tarvetta turvaistuimelle tai vuokramökille pitäisi saada vauvansänky? Mummola- tai mökkikäyttöön voi kysyä lastenrattaita tai turvaistuimia myös vuokralle. Osa MLL:n piireistä vuokraa erilaisia lastentarvikkeita, joten kaikkea ei välttämättä tarvitse ottaa kotoa matkalle mukaan. Vuokraustoimintaa on Pohjois-Pohjanmaan ja Lapin piireillä sekä Varsinais-Suomessa useammalla yhdistyksellä.

Lomalla voi iskeä tylsyys, eikä vanhemman mielikuvitus heti keksi tekemistä. Vinkkejä talvisten päivien viettoon voi etsiä Leikkipankista tai Lapsemme-lehden Halvat huvit talvella -jutusta. Jos lunta ei ole, voi Halvat huvit syksyyn -jutusta löytyä kivoja tekemisvinkkejä.

Aikuisten lukuvinkkinä muistutus, että Lapsemme-lehden juttuja voi lukea nettisivuillamme vapaasti. Uusin lehti ilmestyy juuri ennen lomakauden alkua 14. helmikuuta, ja sekin tulee nettiin luettavaksi.

Nuoria voi  kiinnostaa lukea lomalla koulukirjojen sijasta Nuortennetin juttuja. Uusinta uutta sivuilla on Nuortennetin vapaaehtoiset toimittajien tekemät haastattelut eri ammateissa toimivista ihmisistä. Mukana on monia julkisuudesta tuttuja henkilöitä.

Lomalaisten kannattaa myös kurkata millaisia jäsenetuja matkailu- ja käyntikohteissa eri puolilla Suomea on tarjolla.

Auttavat puhelimet

Piirien lastentarvikevuokraus