Vapaaehtoiset kylämummit- ja vaarit

Monet MLL:n piirit tai paikallisyhdistykset järjestävät kylämummi ja -vaari -toimintaa. Kylämummit ja -vaarit ovat vapaaehtoisia, jotka vierailevat esimerkiksi perhekahviloissa, kirjastojen lastenosastolla tai päiväkodeissa. He ovat ikään kuin koko yhteisön yhteisiä isovanhempia, jotka ilahduttavat lapsia ja aikuisia. Kaipaamme mukaan erityisesti miehiä, joilla olisi aikaa ja innostusta touhuta lasten kanssa.

Kylämummit ja -vaarit voivat esimerkiksi lukea lapsille kirjoja, leipoa tai lähteä luontoretkelle. Tärkeintä on läsnäolo, kuunteleminen, tukeminen ja rohkaiseminen. Kylämummoilemassa tai -vaareilemassa voi käydä kerran viikossa tai harvemmin, ihan oman elämäntilanteen mukaan.

MLL:n piirin työntekijät perehdyttävät vapaaehtoiset kylämummit ja -vaarit. He auttavat paikallisyhdistyksiä löytämään sopivan lapsiryhmän, jossa vierailla. Lisäksi mummeille ja vaareille järjestetään yhteisiä tapaamisia ja heitä autetaan tarvittaessa toiminnan suunnittelussa.

Tule vapaaehtoiseksi

Voit tiedustella mahdollisuuksista toimia vapaaehtoisena kylämummina tai -vaarina myös suoraan sinua lähimmästä MLL:n piiristä.