Vertaisryhmän ohjaaja

MLL ja sen paikallisyhdistykset järjestävät vanhemmille erilaisia vertaisryhmiä. Ryhmissä vanhemmat pääsevät jakamaan kokemuksiaan ja keskustelemaan muiden samankaltaisessa tilanteessa olevien vanhempien kanssa kasvotusten tai verkossa.

Monet MLL:n yhdistykset järjestävät vanhempien vertaisryhmiä, joiden teema valikoituu osallistujien kiinnostuksen mukaan. Usein teema liittyy lapsiperheen arkielämään. Teemana voi olla vaikkapa uhmaikä tai ensimmäisen lapsen saaminen. Kokoontumiset perustuvat avoimeen osallistujien väliseen keskusteluun ja niiden tavoitteena on lisätä vanhempien ja sitä kautta koko perheiden hyvinvointia.

Vertaisryhmien ohjaajat ovat vapaaehtoisia, joille MLL:n piirit järjestävät koulutusta. Vertaisryhmissä voi toimia myös kertaluontoisesti asiantuntijana.

Tule vapaaehtoiseksi

Voit tiedustella vertaisryhmätoiminnasta sekä mahdollisuuksista toimia vapaaehtoisena myös suoraan lähimmästä yhdistyksestä tai piiristä.

Jututtamot ovat uudenlaisia vertaisryhmiä, joissa keskustellaan erilaisista lapsiperheen arkeen liittyvistä asioista lapsen näkökulmasta käsin. Tavoitteena on vahvistaa vanhemman kykyä tunnistaa lapsen tunteita ja tarpeita ja herättää vanhempia pohtimaan, miten niihin voisi vastata lapsen kehitystä tukevalla tavalla. Jututtamo voi kokoontua kertaluontoisesti esimerkiksi perhekahvilassa tai pidempään jatkavana erillisenä ryhmänä.

Myös Jututtamon ohjaajana toimii MLL:n kouluttama vapaaehtoinen. Voit ryhtyä ohjaajaksi ilman aiempaa ryhmänohjauskokemusta. Pääasia on, että olet kiinnostunut lapsista, perheistä ja vapaaehtoisena ohjaajana toimimisesta. Koulutuksen laajuus on 1,5 opintopistettä ja siihen sisältyy ryhmän ohjaamisen harjoittelu.

Tule vapaaehtoiseksi

Voit kysyä koulutuksista myös suoraan alueellasi toimivasta MLL:n piiristä.

Kiusattujen lasten vanhempien vertaisryhmät kokoontuvat verkossa, ja niiden ohjaajat ovat MLL:n ammattilaisia tai koulutettuja vapaaehtoisia.

Oman lapsen joutuminen kiusatuksi herättää monenlaisia tunteita, ja moni vanhempi kokee jääneensä asian kanssa yksin. MLL:n vertaisryhmissä jaetaan osallistujien kokemuksia kiusaamisesta sekä sen vaikutuksesta vanhemmuuteen, etsitään yhdessä toivon ja selviytymisen näkökulmia sekä keinoja oman lapsen tukemiseen ja voimaantumiseen vanhempana.

Vertaisryhmän ohjaajaksi voi ryhtyä osallistumalla koulutukseen, johon voivat hakea vähintään 30-vuotiaat henkilöt, joilla on jotain kokemusta ryhmän ohjaamisesta. Koulutus ja ryhmät järjestetään verkossa, joten mukaan voi lähteä mistä päin Suomea tahansa.

Lue lisää verkkovertaisryhmien ohjaamisesta ja ilmoittaudu koulutukseen

Piirien ja yhdistysten yhteystiedot

Jututtamo