Rahoitus

Mannerheimin Lastensuojeluliiton keskusjärjestön rahoitus kertyy monesta lähteestä. Yksityisten lahjoittajien ja tukijoiden merkitys MLL:lle on entistä tärkeämpää julkisten avustusten vähennyttyä.

Vuonna 2022 keskusjärjestön toiminnan tuot olivat noin 8,5 miljoonaa euroa. Rahoitusta tuli seuraavista lähteistä:

• STEA-avustukset (31 %)
  • Lahjoitukset ja varainhankinta (22 %)
  • Sijoitus- ja rahoitustoiminta (16 %)
  • Hyvä Joulumieli -keräys (9 %)
  • Muut avustukset ja korvaukset (8%)
  • Lasten Päivän Säätiö (6 %)
  • Omaisuuden myyntivoitot (4 %)
  • Jäsenmaksut (4 %)

Merkittävin rahoittaja on Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus (STEA), joka hallinnoi rahapeliyhtiö Veikkaus Oy:n yleishyödyllisiin, terveyttä ja hyvinvointia edistäviin hankkeisiin kohdistuvia avustuksia. STEA tuki liiton työtä 2,6 miljoonalla eurolla.

Mannerheimin Lastensuojeluliitto on yksi Lasten Päivän Säätiön perustajajäsenistä. Lasten Päivän Säätiön toiminnan tarkoituksena on Linnanmäen huvipuistoa ylläpitämällä ja kehittämällä kerätä varoja suomalaiselle lastensuojelutyölle. Vuosien aikana lastensuojelutyölle on lahjoitettu yhteensä yli 100 miljoonaa euroa.