Perhekummit

MLL kouluttaa lapsiperheiden tueksi perhekummeja. Perhekummit ovat vapaaehtoisia, jotka vahvistavat lapsiperheen hyvinvointia ja vanhemmuutta sekä antavat voimia arkeen.

Perhekummitoiminta on suunnattu:

• perheille, joilla ei ole luonnollista tukiverkostoa, kuten omia sukulaisia tai ystäviä samalla paikkakunnalla
  • vanhemmille, jotka kaipaavat vahvistusta vanhemmuuteen, esim. esikoislapsen saaneet tai nuoret vanhemmat
  • vanhemmille, jotka kokevat itsensa yksinäisiksi tai väsyneiksi
  • perheille, joiden arki tuo mukanaan haasteita vanhemmuuteen tai parisuhteeseen, esim. toisen vanhemman matkatyö

Perhekummi osallistuu perheen arkeen, on läsnä kuunnellen ja keskustellen. Perhekummin kanssa voi esimerkiksi käydä yhdessä vaunulenkillä, perhekahvilassa, leikkipuistossa tai vaikka ruokakaupassa. Yhtälailla voidaan tavata perheen kotona ja puuhata siellä arkisia asioita yhdessä. Perhekummi ei ole lasten- tai kodinhoitaja.

Kummisuhteen aluksi perhe ja kummi määrittelevät yhdessä tavoitteet jotka nousevat perheen tarpeista. Perhekummi ja perhe tapaavat yleisimmin kerran viikossa tai joka toinen viikko. Tapaamiset kestävät yleensä muutaman tunnin.

Voit saada itsellesi perhekummin ottamalla yhteyttä oman alueesi piiriyhdistykseen. Perhekummitoimintaa on seuraavissa piireissä:

• Hämeen piirissä
  • Järvi-Suomen piirissä
  • Kaakkois-Suomen (ent. Kymen) piirissä
  • Kainuun piirissä
  • Lapin piirissä
  • Pohjanmaan piirissä
  • Pohjois-Pohjanmaan piirissä
  • Uudenmaan piirissä
  • Varsinais-Suomen piirissä

Piirien yhteystiedot löydät täältä

Perhekummitoiminnan ohjaaja haastattelee kiinnostuneet vapaaehtoiset. Tämän jälkeen vapaaehtoiset osallistuvat perhekummien peruskoulutukseen. Perhekummeilta pyydetään rikosrekisteriote. Perhekummit sitoutuvat toimintaan ja saavat peruskoulutuksen lisäksi säännöllisesti ohjausta.

Ryhdy perhekummiksi ottamalla yhteyttä alueellasi toimivaan piiriin tai  ilmoittautumalla vapaaehtoiseksi.