Vanhempainnetti

Kuvat: Colourbox

 

Vanhempainpuhelin ja Vanhempainnetin kirjepalvelu

Luottamuksellista ja nimetöntä vertaistukea

Uupunut? Raivoava uhmaikäinen? Yksin? Rajaton nuori?

Soita tai kirjoita missä tahansa vanhemmuuteen liittyvässä asiassa. Toinen vanhempi, vapaaehtoinen tehtävään koulutettu päivystäjä, keskustelee kanssasi puhelimessa tai vastaa nettikirjeeseesi. Voit soittaa tai kirjoittaa nimettömänä ja luottamuksellisesti. Vanhempainpuhelimen puheluita ei nauhoiteta. 

Vanhempainpuhelimen numero on 0800 92277.

Puhelimeen vastataan

maanantaisin klo 10-13 ja 17-20
tiistaisin klo 10-13 ja 17-20
keskiviikkoisin klo 10-13
torstaisin klo 14-20


Puhelu on maksuton
 

Kirjoita Vanhempainnetin kirjepalveluun

Vanhempainnetin kirjepalveluun voi kirjoittaa kysymyksiä ympäri vuoden ja vuorokauden. Päivystäjämme vastaavat henkilökohtaisesti viesteihin noin viikon sisällä. Halutessaan voi käydä saman päivystäjän kanssa kirjeenvaihtoa kahden kirjeen verran. Vastausviestit ovat luettavissa kuukauden ajan.

Vanhempainnetin kirjepalvelu

 

Vanhempainnetin chat

Vanhempainnetissä päivystää myös chat aina maanantaisin ja tiistaisin klo 10-13 sekä toisinaan myös muina aikoina, jos päivystäjä on paikalla. 

Kun päivystäjä on vapaa, chat-ikkuna tulee näkyviin Vanhempainnetin alalaidassa. 

Vanhempainnetin chatissa voit kysyä ja keskustella mistä tahansa lapsiin tai vanhemmuuteen liittyvästä asiasta nimettömästi ja luottamuksellisesti. MLL saattaa käyttää chat-keskusteluja tutkimustarkoituksiin. Keskusteluja käsitellään nimettöminä ja henkilöiden tunnistaminen on mahdotonta.

 
Vanhempainpuhelimessa ja nettikirjepalvelussa vastataan myös mediaan, erityisesti nettiin liittyvissä kysymyksissä. Finnish Safer Internet Centre (FISIC) -projekti on osa EU:n Safer Internet Plus -ohjelmaa.

 

Verkkoauttamisen eettiset periaatteet

Vanhempainpuhelimen ja nettikirjepalvelun toiminta noudattaa Vapaaehtoisen puhelin- ja verkkoauttamisen eettisten periaatteiden neuvottelukunnan hyväksymiä eettisiä periaatteita. Periaatteiden mukaan keskeistä on tarjota yhteydenottajalle luottamuksellinen ja nimetön keskustelu. Vastuu puhelin- ja verkkoauttamisesta on sitä järjestävällä taustaorganisaatiolla - ei yksittäisellä päivystäjällä.

Ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä vuodesta 1989

Vanhempainpuhelin ja nettikirjepalvelu (VPN) on vertaistukeen perustuvaa MLL:n ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. Vanhempainpuhelin on perustettu vuonna 1989 ja Vanhempainnetin kirjepalvelu vuonna 2000.

Tukemalla vanhempia edesautetaan koko perheen hyvinvointia. Vanhemmat voivat ottaa yhteyttä puhelimitse tai netin välityksellä halutessaan keskusteluapua, tukea tai uutta näkökulmaa kaikissa lapsiin, kasvattamiseen sekä vanhemmuuteen liittyvissä kysymyksissä tai pohdinnoissa. Yhteyttä voi aina ottaa nimettömänä ja luottamuksella. Yhteydenottoihin vastaavat koulutetut, vaitiolovelvolliset vapaaehtoiset, jotka ovat itsekin vanhempia.

Lisätietoja:

Suunnittelija Heidi Holappa, p. 075 3245 515, heidi.holappa(at)mll.fi

Päällikkö Tatjana Pajamäki: tatjana.pajamaki(at)mll.fi, 075 3245 422