Siirry sisältöön

Koulukiusaamisen selvittäminen

Kun omaa lasta kiusataan, herättää se vanhemmassa usein suurta huolta, hätää ja epätietoisuutta. Lapsella on oikeus kokea olevansa turvassa koulussa ja saada opiskella rauhassa ilman pelkoa. Vanhemmilla on oikeus saada tietoa lapsen kouluasioista ja hyvinvoinnista koulussa.

Kiusaamisen ilmetessä vanhemmalla herää huoli lapsesta ja tilanne saattaa olla vanhemmalle erittäin kuormittava. Jos kiusaamistilanteiden selvittely pitkittyy tai vanhempi ei koe saavansa riittävästi tietoa tehdyistä toimenpiteistä, on tavallista, että hätä lapsen hyvinvoinnista kasvaa. Kiusaamistilanteen herättämiä tunteita voikin olla hyvä pohtia ja yrittää sanoittaa ääneen jonkun toisen aikuisen kanssa. Tämä tukee omaa jaksamista kuormittavassa tilanteessa. Kenelle sinä voisit puhua asiasta?

Kaipaatko keskusteluapua?

Jos kaipaat kiireetöntä ja luottamuksellista keskustelutukea, voit olla anonyymisti yhteydessä  MLL:n maksuttomaan vanhempainpuhelimeen ja nettipalveluihin. Palvelut ovat auki joka arkipäivä.

Kiusaamistilanteessa kannattaa ensisijaisesti ja matalalla kynnyksellä olla mahdollisimman varhain yhteydessä oman lapsen opettajaan. Ellei tilanteeseen löydy ratkaisua, voi seuraavaksi olla yhteydessä rehtoriin, koulukurattoriin tai -psykologiin. Rehtorilla on velvollisuus huolehtia siitä, että kiusaamiseen puututaan koulussa ja että opettajilla on riittävät valmiudet kiusaamistilanteiden käsittelyyn ja sen edellyttämään yhteistyöhön kotien kanssa.

Jos on epäily, että lasta kiusataan koulussa tai koulumatkalla, on koulun rehtorilla ja opettajalla velvollisuus ilmoittaa asiasta kummankin osapuolen huoltajille. Koulun henkilökunnan tulee puuttua koulussa tapahtuvaan kiusaamiseen, mutta koulumatkalla ja vapaa-ajalla tapahtuvan kiusaamisen selvittelyvastuu on ensisijaisesti vanhemmilla.

Kodin ja koulun yhteistyön rakentaminen vaatii aikaa ja yhteydenpitoa koko lukuvuoden aikana eikä vaan silloin, kun jotain ikävää tapahtuu. Hyvä yhteistyö mahdollistaa molemminpuolisen luottamuksen ja helpottaa yhteydenottamista. Lapsen näkökulmasta on tärkeää, että hän saa riittävän tuen kotona sekä koulussa.

Toimiva yhteistyö vanhempien kanssa sekä kodin ja koulun välinen tiedonkulku luo pohjan myös vaikeaksi koettujen asioiden puheeksi ottamiselle. Se mahdollistaa myös oikea-aikaisen ja tehokkaan puuttumisen kiusaamistilanteisiin. Vanhempien ja koulun aikuisten yhteistyötä tarvitaan katkaisemaan kouluväkivallan kierre.

Joskus voi olla epäselvää, mikä on koulun ja mikä kodin vastuulla kiusaamistilanteiden selvittämisessä ja mitä eri tilanteissa olisi hyvä tehdä. Vanhempi saattaa kokea, ettei koulu ota hänen huoltansa vakavasti tai ettei kiusaamiseen puututa tarpeeksi jämäkästi. Kiusaamistilanteiden selvittely saattaa olla haastavaa kaikille osapuolille. Joskus koulun voi olla hankala selvitellä asiaa tai tuntea kaikkia kiusaamiseen liittyviä olosuhteita. On tärkeä muistaa, että koulu ei aina myöskään voi kertoa vanhemmille toista kuin omaa lasta koskevasta asiasta.

Koululla voidaan vanhempien suostumuksella järjestää yhteisiä tapaamisia kiusaamistilanteiden selvittämistä varten. Näiden tapaamisten järjestäminen perustuu kunkin tilanteen edellyttämään tarpeeseen ja osallistujien kokoonpano ja määrä kannattaa harkita.

Tapaamisissa voivat olla mukana mm. opettaja, rehtori, kuraattori/psykologi ja kiusatun/kiusaamiseen osallistuneen lapsen vanhemmat. Aina yhteispalaveri, jossa on paikalla kaikki kiusaamistilanteen osapuolet, ei ole rakentavin toimintatapa. Joskus on hyvä, että lapset pyydetään mukaan palavereihin, mutta silloinkin on suositeltavaa, että aikuiset ovat tavanneet ensin keskenään.

Yhteiset tapaamiset ja palaverit koulun kanssa täytyy järjestää lapsen edun mukaisesti niin, ettei lapsi koe joutuvansa altavastaajaksi, tukalaan ja turvattomaan tilanteeseen. Lapsen näkökulmasta on tärkeää, että hän saa kertoa tapahtumista tilanteessa, joka on hänelle psykologisesti turvallinen ja vahvistavaa luottamusta aikuisiin. Asiasta kertominen voi olla vaikeaa, joten on tärkeää antaa lapselle aikaa, tilaa ja rauhaa puhua kokemuksistaan.

Koulun järjestämiin tapaamisiin osallistuminen voi olla vanhemmasta ahdistavaa ja jännittävää, etenkin kun aihe on tunteita herättävä ja paikalla on useita ammattilaisia. Tilanteessa saattaa unohtaa tuoda esille oman lapsen kannalta tärkeät asiat ja tarpeet kiusaamistilanteen selvittelyssä. Ennen tapaamista on hyvä tehdä muistilista niistä asioista, jotka haluat vanhempana tuoda tapaamisessa esille. Muistilista auttaa jäsentämään asioita myös itselle ja voi helpottaa asioiden puheeksi ottamista. Voit myös harjoitella tilannetta etukäteen.

Koululla on velvollisuus puuttua kiusaamiseen. Opetuksen järjestäjällä tulee olla suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi kiusaamiselta, väkivallalta ja häirinnältä. Suunnitelma valmistellaan yhteistyössä oppilaiden ja vanhempien kanssa. On tärkeää, että toimintatavat kiusaamisen ennaltaehkäisyssä, siihen puuttumisessa ja seurannassa sovitaan yhdessä ja niistä tiedotetaan säännöllisesti. Vanhemmilla on oikeus tietää, miten koulu toimii kiusaamistilanteissa.

Jos lasta kiusataan, koululta voi kysyä esimerkiksi

  • Miten kiusaaminen näkyy luokassa?
  • Millainen suunnitelma koululla on kiusaamistilanteiden varalle?
  • Mitä konkreettisia asioita aiotaan tehdä?
  • Mitä toimenpiteitä on jo tehty?
  • Miten tilannetta seurataan?
  • Miten voin saada vanhempana tietoa tilanteen edistymisestä?
  • Keneen voi olla yhteydessä?
Tiesitkö, että lapsellasi on oikeus saada maksutta opiskeluhuoltopalveluja?

Opiskeluhuoltopalveluihin kuuluvat psykologi- ja kuraattoripalvelut sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuolto.

Opiskeluhuolto voi olla sekä yhteisöllistä että yksilöllistä tukea. Yksilökohtainen opiskeluhuolto on ehkäisevää ja tukevaa sekä sisältää monialaisen asiantuntijaryhmän työskentelyn. Ryhmä kootaan tapauskohtaisesti oppilaan tueksi esimerkiksi koulukiusaamistilanteessa.

Opiskeluhuollon palvelut ovat myös vanhemman käytettävissä.

Voit lukea lisää kiusaamisen ennalta ehkäisystä, siihen puuttumisesta sekä oppilaiden oikeuksista ja koulun velvollisuuksista  OPH:n nettisivuilta.

Aiheeseen liittyvät

Tietoa koulujen ammattilaisille

Takaisin ylös