Nuori kuuluu huolestuttavaan nettiyhteisöön

Netissä ja sosiaalisessa mediassa on helppo löytää samanhenkistä seuraa, vaikka omalla asuinseudulla sellaista ei olisi. Netti tarjoaa nuorille mahdollisuuden peilata ajatuksiaan muiden käyttäjien kanssa omalla nimellä tai nimettömänä. Netistä voi hakea tietoa, jota ei kehtaa kysyä kavereilta tai vanhemmilta. Valitettavasti verkon kasvoton ja nimetön viestintä mahdollistaa myös ylilyönnit ja väärinkäytökset.

On haitallista, jos vertaistuki ylläpitää ongelmakäyttäytymistä, kannustaa stereotyyppiseen tai jopa sairaalloiseen ajatteluun, kuten esimerkiksi syömishäiriöitä, päihteitä, ihmisvihaa, ääriliikkeitä tai itsemurhaa ihannoivat vertaisryhmät sosiaalisen median ryhmineen ja sivustoineen tekevät.

Vaikka jotkut sivustot vaikuttavat epäilyttäviltä ja tarjoavat vinoutunutta tietoa elämästä, niiden käyttäjälle ne voivat olla todempaa kuin digin ulkopuolinen elämä. Kun esimerkiksi syömishäiriöitä ihannoivalle sivustolle ilmestyy ryhmän ajatusmaailmaa kyseenalaistava tai vastustava kommentti, se joko sivuutetaan tai kierretään selityksillä. Päihdemyönteisillä sivuilla käyttökokemusten lukeminen saattaa antaa virheellisiä odotuksia huumeiden vaikutuksista ja kannustaa vaarallisiin kokeiluihin. Nuoren maailmankuva voi vinoutua sivustojen virheellisten tietojen ja asiantuntemuksen puutteen vuoksi.

Esimerkiksi huumemyönteisiä keskusteluja ja anoreksiaa ihailevia blogeja voi löytyä aivan tavallisilta nuorille tarkoitetuilta keskustelualueilta. Niihin voi törmätä tahtomattaankin. On tärkeää, että aikuiset kotona, koulussa, nuorisotyössä ja nuorten nettiympäristöissä ohjaavat nuoria arvioimaan kriittisesti sivustojen tarjoamien tietojen ja kertomusten todenperäisyyttä. Aikuisten on tarjottava nuorille heitä kiinnostavien sivustojen aihepiiristä asiallista ja puolueetonta tietoa. Nuoria kannattaa opastaa luotettavien nettipalvelujen pariin.

Vanhemman olisi hyvä olla perillä siitä, millaisilla nettisivuilla oma nuori liikkuu ja miksi. Vanhemman kannattaa kysyä nuorelta, miksi hän haluaa kuulua tähän yhteisöön, onko hän yhteisön aktiivinen jäsen vai onko hän liittynyt siihen ajattelemattomuuttaan. Nuorta voi muistuttaa, että jotkut nettiyhteisöt saattavat olla lainvastaisia esimerkiksi avoimen rasistinen tai henkilön kunniaa loukkaava yhteisö.

Nuori kannattaa kannustaa keskusteluun ja asioiden pohtimiseen aikuisen pelottelun ja varoittelun sijasta. Oikea tieto vähentää pelkoa, perusteetonta ihannointia ja uteliaisuutta. On tärkeää, että nuori pystyy kytkemään tiedon omakohtaisiin kokemuksiinsa, tietoihinsa ja tunteisiinsa.

•  Pohdi, keitä sovelluksen tai keskusteluyhmän muut keskustelijat ovat ja millaisia rooleja ryhmässä on.
  • Mikä heidän näkökulmansa on?
  • Selviääkö sovelluksesta tai sivustolta, miksi sen tekijät puolustavat jotakin tiettyä näkökulmaa?
  • Tarkkaile, puuttuuko keskustelusta kokonaan jokin näkökulma.
  • Puntaroi mielipiteiden perusteluja.
  • Katso, löydätkö sivuilta faktatietojen lähteen.
  • Mieti, miksi juuri tähän tietoon pitäisi luottaa.
  • Tarkista, löydätkö saman tiedon useasta toisistaan riippumattomasta lähteestä.
  • Hyödynnä faktantarkistusta tekeviä sivustoja.

Nuortennetin sisällöt

Tilaa mediakasvatuksen uutiskirje