Mentalisaatioon perustuva vanhempainryhmän ohjaajakoulutus – näkökulmana erityistä tukea tarvitsevat perheet (7,5 op)

Hei, sinä järjestössä, hyvinvointialueella, kunnassa tai seurakunnassa työskentelevä sosiaali-, terveys- ja kasvatusalan ammattilainen, joka kohtaat työssäsi erityistä tukea tarvitsevia vauva- tai pienten lasten perheitä!

Tämä on sinulle: MLL kouluttaa mentalisaatioon perustuvan vanhempainryhmän ohjaajia.

Koulutuksessa perehdytään mentalisaatioteoriaan ja siihen pohjautuvien Vahvuutta vanhemmuuteen -perheryhmä- ja Lapsi mielessä -vanhempainryhmämallien toteuttamiseen perheille, jotka tarvitsevat erityistä tukea kuormittavaan elämäntilanteeseensa. Lisäksi koulutuksessa paneudutaan reflektiivisen työotteen soveltamiseen kaikessa asiakastyössä.

Koulutuskokonaisuus sisältää neljä koulutuspäivää keväällä, jonka jälkeen perhe- tai vanhempainryhmän ohjausta 8–12 kertaa sekä kaksi syventävää koulutuspäivää syksyllä.

”Koulutus oli kokonaisuudessa todella hyvä ja laaja. Sain uusia lähestymistapoja keskusteluihin perheiden kanssa. Ryhmäkeskusteluista sain uusia näkökulmia ja miten voi toimia eri tavalla.” -Koulutuspalaute, 2022.

Ohjaajakoulutuksessa

• Perehdyt mentalisaatioteoriaan ja sen soveltamiseen erityistä tukea tarvitsevien perheiden kohtaamisessa.
  • Ymmärrys vanhemmuuden tuen merkityksestä syvenee. Paneudut mentalisaatioon perustuvan vanhempain- ja perheryhmän ohjaamiseen erityistä tukea tarvitseville perheille.
  • Tutustut mentalisaatioteoriaan perustuvaan reflektiiviseen työotteeseen ja harjoittelet sitä käytännössä ohjaamalla Vahvuutta vanhemmuuteen -tai Lapsi mielessä -ryhmän omille asiakkaillesi.
  • Reflektoit ohjaamiskokemuksiasi ja saat vahvistusta ryhmänohjaustaidoillesi.

Seuraava koulutus käynnistyy alkuvuodesta 2024, koulutusryhmä on täynnä. Tarkemmat tiedot seuraavasta koulutuksesta päivittyvät tälle sivulle syksyllä 2024.

Koulutuksen hinta on 150 €. Koulutus on STEA:n tukemaa.

Voit halutessasi tutustua edellisen koulutusryhmän (kevät 2024) koulutusesitteeseen Ladattavat materiaalit -osiosta.

”Koulutuksessa tuli paljon tietoa, joka syveni ryhmää ohjatessa. Myös koulutuksen aikana käydyt keskustelut ja kunkin kokemukset olivat arvokasta kuultavaa.” -Koulutuspalaute, 2022.

”Olen tuonut mentalisaatiota syventäviä kysymyksiä ja keskustelua myös muihin asiakastapaamisiini perheneuvolatyössä.” -Koulutuspalaute, 2022.

”Aikataulutus oli hyvä, ja mahdollisuus ryhmän aloittamiseen oli hienosti koulutuspäivien välissä. Luennot ja pienryhmäkeskustelut vuorottelivat kivasti. Kiva, että oli myös konkreettisesti aikaa oman ryhmän suunnitteluun sopivissa vaiheissa koulutuspäiviä.” -Koulutuspalaute, 2022.

”Parasta ryhmässä on ollut vertaistuki, toisten perheiden ajatukset/kokemukset. Aiheet, joita käsiteltiin, auttoivat miettimään omaa arkea.” -Vanhemman palaute, 2022.

”Herää keskustelua aiheista myös kotona ja tulee vaihdettua ajatuksia.” -Vanhemman palaute, 2022.

”Osaan toimia nyt rauhallisemmin, enkä lähde mukaan lapsen tunteisiin. Olen yrittänyt ajatella lapsen näkökulmaa asioihin enemmän.” -Vanhemman palaute, 2022.

Ladattavat materiaalit

Johanna Sourander