Siirry sisältöön
VAIN MLL 100 -KERHOHANKKEEN VIESTINTÄÄN

Aikaseikkailu-leiri: Leiriohjaajan opas

Tämä opas pitää sisällään leiripäivien tavoitteet, tarvittavat materiaalit ja tehtäväohjeistuksen sekä tukea lasten kanssa käytäviin keskusteluihin. Ohjelma ja materiaalit ovat sovellettavissa omaan leirikokonaisuuteen sopivaksi.

Avaa klikkaamalla: Lisätietoa
  • Leiri-ohjelma on suunniteltu viidelle leiripäivälle mutta ohjelma on sovellettavissa myös lyhyemmäksi tai pidemmäksi kokonaisuudeksi. Oppaan lopussa on muutama esimerkki kolmen päivän, viiden päivän ja kymmenen päivän leiriohjelmista.
  • Yksittäinen leiripäivänohjelma on toteutettavissa 60 minuutissa mutta kestoa voi muokata leiriaikatauluun ja ryhmälle sopivaksi. Lisäksi opas pitää sisällään paljon myös lisämateriaaleja.
  • Leirimateriaalit ovat avattu aina kyseisen leirin päiväohjelman yhteydessä.

Voit tulostaa leiriohjaajan oppaan sivun alalaidan Tulosta-nappulan avulla. Huomioithan, että tulostuksessa ei näy Avaa klikkaamalla -tietolaatikot.



Leirimateriaalit

1. Kaksipuoleinen leirijuliste (A4)
2. Hahmon osat ja lisäosat (A4)

3. Kunnialaatat 10 kpl (A4)

4. Vahvuusjuliste (A3)
5. Osaamismerkit (A4)
6. Aikahyppy-pakohuoneseikkailun materiaalit (A4)

Lataa materiaalit oppaan lopusta





Päivä 1. Aikaseikkailija

Tututustaan seikkailuun ja leirikavereihin. Suunnitellaan oma Aikaseikkailija-hahmo.

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

 

Tehtävän kuvaus
Aloitetaan oman Aikaseikkailija-hahmon suunnittelu ja täytetään Aikaseikkailijan profiilin täyttäminen julisteen toiselle puolelle.

Tavoite
Leiriläiset tutustuvat toisiinsa ja suunnittelevat Aikaseikkailija-hahmon, jolle kerätään lisäosia leirin aikana. Valitsevat Aikaseikkailijalle kodin ja ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin.

Kesto
60 minuuttia

Tarvikkeet
• julisteet
• lisäosat
• osaamismerkit
• sakset, liimaa ja värikyniä

  1. Leikkikää tutustumisleikkiä, jossa ei tarvitse sanoa sanaakaan.
    1. Näytä oikean käden sormilla monennellako luokalla olit.
    2. Nosta peukku ylös, jos sinulla on lemmikkieläin.
    3. Näytä sormilla, kuinka monta veljeä ja siskoa sinulla on yhteensä.
    4. Purista sormet nyrkkiin ja aukaisen ne ja toista tämä kolme kertaa, jos söit aamulla aamupalan.
    5. Pyörittele olkapäitä, jos nautit matkasta leirille tänään.
    6. Laita silmät kiinni, jos nukuit viime yönä hyvin.
    7. Irvistä, jos olet nauranut tänään.
    8. Nosta kädet ylös, jos olet lukenut kirjaa tällä viikolla.
    9. Nouse seisomaan, jos harrastat jotain.
    10. Marssi paikallasi, jos olet kuunnellut musiikkia, pelannut jotain peliä tai katsonut YouTubea viime viikolla.
    11. Mene kyykkyyn ja hyppää ilmaan, jos sinusta on kivaa olla leirillä.
  2. Jaa jokaiselle leiriläiselle oma leirijuliste ja ohjeista heidät suunnittelussa alkuun.
  3. Anna jokaisen valita omalle Aikaseikkailijalle koti:
    1. kerrostalo, jossa on kattoterassi ja kasvihuone,
    2. rivitalo, jossa on jaettu keittiö tai
    3. omakotitalo, joka hyödyntää aurinkopaneeleita ja tuulienergiaa.
    4. Ohjeista liimaamaan lisäosa julisteeseen. Lapset voivat värittää kuvan ja nimetä kotipaikan paikkakunnan. Kannusta lapsia esittelemään Aikaseikkailija-hahmo muulle ryhmälle.
  4. Tehtävän lopuksi jaa kaikille leiriläisille osaamismerkki, joka liimataan julisteeseen.
Avaa klikkaamalla: Osaamismerkit

 

  1. Havainnoi leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Jaa osaamismerkki ja kerro kuinka se näkyi.
  3. Pohtikaa yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Voit antaa tarra-arkin kerhokerta 2 osaamismerkit:

  • Luovuus (julisteen nro 4) Keksin monenlaisia ratkaisuja.
  • Uteliaisuus (julisteen nro 5 ) Kokeilen erilaisia juttuja.
  • Arviointikyky (julisteen nro 6) Mietin asioita monelta kannalta.

Vinkki! Hyödynnä itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Ohjeista lapsia ensin itse pohtimaan sopivaa osaamismerkkiä ja sitten kysymään ryhmäläiseltä, mitä mieltä hän on.

 

  • Kaikilla on taitoja ja vahvuuksia. Erilaisista taidoista syntyy hyviä tiimejä.
  • Hyvä tiimi syntyy erilaisesta osaamisesta, vahvuuksista ja taidoista. Kerro esimerkkejä leiriläisten Aikaseikkailijoista ja tiivistä, että teillä on loistava tiimi kasassa aikahyppyä varten.
  • On asioita, joita meillä on jo valmiiksi esimerkiksi hyvä musiikkikorva tai rohkeus kokeilla uusia asioita. Tämän lisäksi uusia asioita oppii harjoittelemalla. Esimerkiksi kitaraa oppii soittamaan vain harjoittelemalla.

Päivä 2. Meidän liike

Suunnitellaan pienryhmissä tanssiliike ja hokema. Valitaan suljetun
lippuäänestyksen kautta ryhmälle yhteinen liike ja hokema.

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

 

Tehtävän kuvaus
Aikaseikkailijat tarvitsevat tunnistettavan tanssiliikkeen ja hokeman. Minkälaisen liikkeen ja hokeman leirille keksitte?

Tavoite
Leiriläiset suunnittelevat yhteisen leiritunnuksen (liikkeen ja hokeman) ja harjoittelevat päätöksentekoa. Valitsevat Aikaseikkailijalle harrastuksen ja ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin.

Kesto
60 minuuttia

Tarvikkeet

  • julisteet
  • lisäosat
  • osaamismerkit
  • sakset, liimaa ja värikyniä
  • suljettua lippuäänestystä varten: äänestyslippuja, hattu tai kippo
  1. Lämmittele leiriläisiä liikkeiden avulla. Voitte esimerkiksi tarkastella ryhtiä, venytellä käsiä sekä jalkoja tai toteuttaa pienen temppuradan. Ja lopuksi kävellä kirja/hernepussi pään päällä, niin ettei se putoa.
  2. Kerro tehtävänanto. Voit kertoa, että esimerkki hokemasta löytyy julisteesta: Pakkaa reppusi ja seikkaile tulevaisuuteen. Pohtikaa yhdessä esimerkkejä tanssiliikkeistä (flossaus) ja hokemista (Putous-ohjelma). Muistuta, että kaikkien ryhmien ideat pääsevät äänestykseen mukaan.
  3. Jaa kerholaiset pienryhmiin ja anna ryhmille suunnitteluun 10 minuuttia aikaa.
  4. Varaa aikaa ryhmien esityksille.
  5. Anna jokaisen valita omalle Aikaseikkailijalle harrastus:
    1. musiikin tekijä ja esiintyjä,
    2. urheilija ja arjen liikkuja tai
    3. videoiden tekijä ja tubettaja.
    4. Ohjeista liimaamaan lisäosa julisteeseen. Lapset voivat värittää kuvan ja nimetä kotipaikan paikkakunnan. Kannusta lapsia esittelemään Aikaseikkailija-hahmo muulle ryhmälle.
  6. Tehtävän lopuksi jaa kaikille leiriläisille osaamismerkki, joka liimataan julisteeseen.
Avaa klikkaamalla: Osaamismerkit

 

  1. Havainnoi leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Jaa osaamismerkki ja kerro kuinka se näkyi.
  3. Pohtikaa yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Voit antaa tarra-arkin kerhokerta 5 osaamismerkit:

  • Huumori (julisteen nro 16) Saan muut nauramaan.
  • Kauneuden arvostus (julisteen nro 19) Näen kauniita asioita.
  • Kiitollisuus (julisteen nro 20) Iloitsen ihmisistä ja asioista.

Vinkki! Hyödynnä itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Ohjeista lapsia ensin itse pohtimaan sopivaa osaamismerkkiä ja sitten kysymään ryhmäläiseltä, mitä mieltä hän on.

 

  • Hyvinvointi koostuu monista asioista, kuten unesta, liikunnasta, syömisestä, perheestä, kavereista, ja harrastuksista.
  • Riittävä uni on välttämätöntä meille jokaiselle. Nukkuessa aivot latautuvat seuraavaa päivää varten.
  • Liikunnalla voidaan saada itselleen hyvän olon. Lisäksi se vaikuttaa mielialaan ja terveyteen.
  • Ei ole samantekevää mitä syödään. Tärkeintä on, että arkiruoka on monipuolista.
  • Läheisistä ihmisistä saa voimaa, kun itsellä on surullinen olo. On hyvä muistaa, että perheitä ja kaverisuhteita on monenlaisia.
  • Musiikki ja harrastukset ovat kivaa ajanvietettä. Tanssiliikkeen ja hokeman suunnittelua harjoiteltiin ryhmätehtävässä.

Päivä 3. Hyönteishotelli

Suunnitellaan ja perustetaan yhteinen yritys, joka myy hyönteishotelleja. Huomio, hyönteishotellin voi myös rakentaa lisätehtävänä.

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

 

Tehtävän kuvaus
Aikaseikkailijat perustavat yritykset, joka myy hyönteishotelleja.

Tavoite
Leiriläiset pohtivat pölyttäjien merkitystä ympäristön kannalta ja sammalla he tutustuvat yrittäjyyteen. Valitsevat Aikaseikkailijalle eläinystävän ja ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin. Mahdollisesti toteuttavat hyönteishotellin pölyttäjien elinolosuhteiden turvaamiseksi.

Kesto
60 minuuttia (+hyönteishotellin rakentaminen haluttaessa)

Tarvikkeet

  • julisteet
  • lisäosat
  • osaamismerkit
  • paperia
  • sakset, liima ja värikyniä.
  • (hyönteishotellin rakentamista varten materiaalit)

Vinkki! Ohjeita hyönteishotellin tekoon löytyy YLEn pelasta pörriäinen -kampanjasta. Esimerkiksi hyödynnä hyönteishotellin rakennusohjeita sekä mustikkapiirakan tulevaisuus -videota Yle Areenasta.

 

  1. Jaa ryhmät ja ryhmille A4-paperi.
  2. Kerro mitä hyönteishotelli tarkoittaa.
  3. Ohjeista täyttämään yrityksen tiedot 20–30 minuutin aikana. Kirjoita ylös tiedot, joihin yritysten tulee vastata tai piirtää:
    1. Yrityksen perustajat (Aikaseikkailijoiden nimet)
    2. Yritykselle nimi ja hokema/slogan
    3. Yritykselle logo
    4. Mitkä hyönteiset majailevat hotellissa?
    5. Miksi hotellia tarvitaan? Perustelut.
    6. Kuka ostaa hyönteishotelleja? Kenelle ja missä sitä myydään?
  4. Pyydä jokaista ryhmää esittelemään perustamansa yritys.
  5. Anna jokaisen valita omalle Aikaseikkailijalle eläinystävä:
    1. oman tai naapurin koiran ulkoilutus,
    2. luokan yhteinen akvaario tai
    3. ponin hoitaminen ratsastuskoululla.
    4. Ohjeista liimaamaan lisäosa julisteeseen. Lapset voivat värittää kuvan ja nimetä eläinystävän. Kannusta lapsia esittelemään Aikaseikkailija-hahmo muulle ryhmälle.
  6. Tehtävän lopuksi jaa kaikille leiriläisille osaamismerkki, joka liimataan julisteeseen.
Avaa klikkaamalla: Osaamismerkit

 

  1. Havainnoi leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Jaa osaamismerkki ja kerro kuinka se näkyi.
  3. Pohtikaa yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Voit antaa tarra-arkin kerhokerta 8 osaamismerkit:

  • Ryhmätyötaidot (julisteen nro 1) Kuuntelen muita ja kerron ideoitani.
  • Harkitsevaisuus (julisteen nro 9) Ajattelen ennen kuin teen.
  • Innostus (julisteen nro 23) Saan muut mukaan puuhaan.

Vinkki! Hyödynnä itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Ohjeista lapsia ensin itse pohtimaan sopivaa osaamismerkkiä ja sitten kysymään ryhmäläiseltä, mitä mieltä hän on.

 

  • Pölyttäjähyönteiset ovat tärkeitä luonnolle mutta myös ihmiselle. 75 prosenttia viljelykasveista tarvitsee hyönteispölytystä.
  • Eläinystävien seurasta voi nauttia, vaikka ei omistaisi omaa lemmikkiä. Usea lemmikin omistaja tarvitsee myös apua lemmikin hoidossa. Voisitko sinä auttaa?
  • Eläimet kohottavat mielialaa ja auttavat unohtamaan arjen huolet. Eläimille voi aina kertoa luotettavasti salaisuuksia.
  • Luonnon monimuotoisuutta uhkaa monen eläinlajin ahdinko, sillä niiden elinympäristöt ovat hävinneet tai kaventuneet. Lisäksi ilmastonmuutos, salametsästys ja ylikalastus uhkaavat eläimiä.
  • Hyönteishotellin rakentaminen on yksi keino pelastaa pölyttäjähyönteisiä ja turvata luonnon monimuotoisuutta. Tätä harjoiteltiin ryhmätehtävässä.

Päivä 4. Ruokamenu

Aikaseikkailija-hahmot suunnittelevat leiri-illallisen vuodelle 2040.

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

 

Tehtävän kuvaus
Aikaseikkailijat suunnittelevat leiri-illallisen yhdessä vuonna 2040. Millainen on leiri-illallinen tulevaisuudessa?

Tavoite
Leiriläiset ideoivat, mitä syömme tulevaisuudessa. Pohditaan myös vastuullista syömistä. Hassuttelu on myös sallittua. Valitsevat Aikaseikkailijalle lempiruuan ja ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin.

Kesto
60 minuuttia

Tarvikkeet

  • julisteet
  • lisäosat
  • osaamismerkit
  • paperia
  • sakset, liimaa ja värikyniä

Vinkki! Lisätietoa, pelejä ja visoja löytyy www.ruokatieto.fi -sivustolta.

 

  1. Pyydä jokaista kerholaista kirjoittamaan Aikaseikkailijan nimi paperinpalalle. Koosta päivällistiimit nostamalla paperinpalat hatusta tai kiposta.
  2. Kerro, että Aikaseikkailijoiden tulee suunnitella kolmen ruokalajin leiri-illallinen. Kannusta hyödyntämään mielikuvitusta ja päättämään:
    1. Mikä on illallisen teema (lähiruoka, terveellinen, kasvis tai yllätys)?
    2. Ketkä illalliselle kutsutaan (sukulaiset, naapurit ystävät tai joku muut ryhmä)?
  3. Ohjeista ryhmiä kirjoittamaan paperille menun suunnittelua varten: alkuruoka, pääruoka ja jälkiruoka.
  4. Anna suunnitteluun 15–20 minuuttia, jos aikaa jää kerholaiset voivat piirtää menun kuvien kera. Ryhmät esittelevät lopuksi ideansa kaikille.
  5. Anna jokaisen valita omalle Aikaseikkailijalle lempiruoka:
    1. kalaa suoraan järvestä,
    2. luomulihaa lähikaupasta tai
    3. lähimetsästä poimittuja sieniä.
    4. Ohjeista liimaamaan lisäosa julisteeseen. Lapset voivat värittää kuvan ja nimeämään lempiruuan. Kannusta lapsia esittelemään Aikaseikkailija-hahmo muulle ryhmälle.
  6. Tehtävän lopuksi jaa kaikille leiriläisille osaamismerkki, joka liimataan julisteeseen.
Avaa klikkaamalla: Osaamismerkit

 

  1. Havainnoi leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Jaa osaamismerkki ja kerro kuinka se näkyi.
  3. Pohtikaa yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Voit antaa tarra-arkin kerhokerta 2 osaamismerkit:

  • Rohkeus (julisteen nro 21) Kuuntelen muita ja kerron ideoitani.
  • Innostus (julisteen nro 23 ) Saan muut mukaan puuhaan.
  • Sinnikkyys (julisteen nro 24) Yritän uudestaan, vaikka on hankalaa.

Vinkki! Hyödynnä itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Ohjeista lapsia ensin itse pohtimaan sopivaa osaamismerkkiä ja sitten kysymään ryhmäläiseltä, mitä mieltä hän on.

 

  • Hyvä ruoka parempi mieli. Ruoka on tärkeä osa arkeamme ja sitä tulisi syödä säännöllisesti. Aamupala aloittaa päivän ja iltapala auttaa levolle asettumiseen.
  • Kokkailu ja syöminen ovat mukavaa yhdessä oloa.
  • Valitsemalla ruokaa, jonka tuottaminen ei vahingoita ilmastoa, voidaan hillitä ilmastonmuutosta. Syömällä monipuolisesti esimerkiksi vihanneksia sesonkien mukaan, kotimaista järvikalaa, luonnon antimia ja lähiruokaa.
  • Mitä jos tulevaisuudessa syömme sirkkoja jauhelihan sijaan? Uusien ruokien ideointia harjoiteltiin ryhmätehtävässä.

Päivä 5. Aikahyppy

Tehdään aikahyppy tulevaisuuteen.

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

 

Tehtävän kuvaus
Hypätään tulevaisuuteen. Leiriohjaajalle on kaksi vaihtoehtoa: pakohuoneseikkailu tai lautapeli.

Tavoite
Leiriläiset toimivat ryhmässä ja ratkovat haasteita. Ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin.

Kesto
60 minuuttia

Tarvikkeet

 

  1. Tutustu pakohuoneseikkailun tai Tivoli Utopia Juniorin ohjeisiin ja valmisteluihin.
  2. Varaa aikahyppyyn noin 45 minuuttia aikaa
  3. Jaa leiriläiset pienryhmiin aikahypyn ajaksi.
  4. Lopuksi kerratkaa yhdessä, mitä kaikkea olette leirin aikana tehneet ja oppineet.
  5. Anna jokaiselle leiriläiselle kunnialaatta aikahyppyyn osallistumisesta. Ohjeista liimaamaan laatta julisteeseen.
  • Aikaseikkailun aikana on opittu uusia taitoja ja tietoja. Seikkailun aikana on pohdittu kodin, ruuan, hyvinvoinnin, kavereiden, luonnon merkitystä nyt ja tulevaisuudessa.
  • Jokainen on toteuttanut Aikaseikkailijan, jotka ovat hienoja ja ainutlaatuisia.
  • Ryhmätehtävistä on kerätty osaamismerkkejä, jotka muistuttavat, että meillä kaikilla on vahvuuksia.
  • Aikaseikkailun aikana leiriläisistä on tullut eksperttejä ympäristöön ja kestävään kehitykseen liittyvissä asioissa.


Viisi lisätehtävää leiripäiviin.



1. Aivoriihi

Esine ei enää sovellu Aikaseikkailijan käyttöön. Esineelle keksitään ryhmässä uusi käyttötarkoitus.

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

Tehtävän kuvaus
Keksitään esineelle uusia käyttötarkoituksia.

Tavoite
Leiriläiset keksivät uusia käyttötarkoituksia esineille. Harjoittelevat aivoriihen avulla ideointia. Ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin.

Kesto
60 minuuttia

Tarvikkeet

  • julisteet
  • paperia ja kyniä tehtävän ideointiin
  • osaamismerkit
  • pussi arvontaa varten

 

  1. Pyydä jokaista leiriläistä esittelemään esine ja kirjoittamaan oma nimensä paperin palalle. Tai valitse ohjaajana esineet tehtävän tekoa varten.
  2. Jaa ryhmät.
  3. Kerro tehtävänanto ja hyödynnä omaa esinettäsi esimerkkinä.
    1. vaihe Kirjatkaa niin monta ideaa ylös, kun keksitte (3 min)
    2. vaihe Kehitelkää ideoita eteenpäin (3 min)
    3. vaihe Valitkaa paras idea (3 min)
  4. Arpokaa ryhmille esineet nostamalla pussista paperinpalat.
  5. Aivoriihi 9 minuuttia. Laita sekuntikello päälle ja ohjeista ryhmiä vaihtamaan seuraavaan vaiheeseen. Parhaan idean esittelyn valmisteluun voi antaa 5 minuuttia lisäaikaa.
  6. Uuden käyttötarkoituksen esittely koko ryhmälle.
  7. Tehtävän lopuksi jaa kaikille leiriläisille osaamismerkki, joka liimataan julisteeseen.
Avaa klikkaamalla: Osaamismerkit

 

  1. Havainnoi leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Jaa osaamismerkki ja kerro kuinka se näkyi.
  3. Pohtikaa yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Voit antaa tarra-arkin kerhokerta 7 osaamismerkit:

  • Rehellisyys (julisteen nro 22) Puhun totta.
  • Oppimisen ilo (julisteen nro 7) Tykkään oppia uusia asioita.
  • Näkökulmanottokyky (julisteen nro 8) Annan hyviä vinkkejä.

Vinkki! Hyödynnä itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Ohjeista lapsia ensin itse pohtimaan sopivaa osaamismerkkiä ja sitten kysymään ryhmäläiseltä, mitä mieltä hän on.

 

  • Koti on paikka, jossa elämme perheen kanssa, säilytämme tärkeitä tavaroita ja vietämme vapaa-aikaa. Lisäksi kodiksi voi myös kutsua tiettyä seutua, kaupunkia tai valtiota.
  • Olemme vastuussa ympäristöstä, jossa elämme ja koti on tärkeä osa lähiympäristöä. Voimme jokainen vaikuttaa omaan lähiympäristöömme tervehtimällä naapureita, pitämällä huolta yhteisistä paikoista ja siivoamalla jälkemme.
  • Kestävä kehitys on kuin hämähäkinseitti, sillä se verkottuu moniin asioihin. Tärkeintä on muistaa, että asioiden kestävyyttä tulee tarkastella monesta eri näkökulmasta (ekologinen, taloudellinen sekä sosiaalinen ja kulttuurillinen).
  • Olemalla uteliaita ja ideoimalla rohkeasti uusia asioita, voimme ottaa myös ympäristöasiat paremmin huomioon. Tätä harjoiteltiin ryhmätehtävässä.

2. Kaverirumba

Pohditaan minkälainen kaveri Aikaseikkailija ja leiriläinen on.

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

 

Tehtävän kuvaus
Leiriläiset kirjoittavat Aikaseikkailijoille ja toisilleen kannustavia kommentteja musiikin tahdissa.

Tavoite
Tunnistavat hyvän kaverin tuntomerkkejä ja hyviä asioita toisissaan. Ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin.

Kesto
60 minuuttia

Tarvikkeet

  • julisteet
  • paperia ja kyniä
  • osaamismerkit

 

  1. Lämmittelytehtävänä esitä kysymyksiä leiriläisille, joihin heidän tulee vastata. Esimerkiksi seisokaa ringissä palloa heitellen. Esitä kysymys ja heitä pallo sille, jonka tulee vastata esitettyyn kysymykseen. Jatkakaa kunnes kaikki ovat saaneet vastata kysymykseen.
    1. Itse olen kaverina…
    2. Haluaisin olla muille kaveri, joka…
    3. Kaverin kanssa on tärkeää…
    4. Riidan jälkeen…
    5. Puolustan kaveria, koska…
  2. Ohjeista kerholaisia kirjoittamaan Aikaseikkailijan nimi A4-paperin keskelle ja paperin kääntöpuolelle oma nimi.
  3. Jokainen kirjoittaa kannustavia kehuja Aikaseikkailijalle ja leiriläiselle niin kauan kuin musiikki soi. Anna esimerkkejä asioista, joita ei tule kirjoittaa.
  4. Kun sammutat musiikin, on aika siirtyä kirjoittamaan hyviä asioita seuraavasta Aikaseikkailijasta ja leiriläisestä.
  5. Pyydä jokaista lukemaan kommentteja, joita he ovat saaneet, joko yksin tai koko ryhmälle. Jos aikaa on niin, voitte suunnitella ja värittää kaverijulisteille myös kehykset.
  6. Tehtävän lopuksi jaa kaikille leiriläisille osaamismerkki, joka liimataan julisteeseen.
Avaa klikkaamalla: Osaamismerkit

 

  1. Havainnoi leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Jaa osaamismerkki ja kerro kuinka se näkyi.
  3. Pohtikaa yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Voit antaa tarra-arkin kerhokerta 6 osaamismerkit:

  • Rakkaus (julisteen nro 13) Kerron, että välitän.
  • Ystävällisyys (julisteen nro 14) Teen ystävällisiä tekoja.
  • Sosiaalinen älykkyys (julisteen nro 15) Olen kaikkien kaveri.

Vinkki! Hyödynnä itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Ohjeista lapsia ensin itse pohtimaan sopivaa osaamismerkkiä ja sitten kysymään ryhmäläiseltä, mitä mieltä hän on.

 

  • Kaikissa on hyviä piirteitä, joten kannattaa olla rohkeasti oma itsensä. Ei kannata esittää olevansa muuta kuin on.
  • Jokainen voi oppia kaveritaitoja. Niitä olivat muun muassa kaverin kuunteleminen, hassuttelu, anteeksi antaminen ja pyytäminen, oman vuoron odottaminen ja toisen näkökulman huomioonottaminen.
  • Kaikkien kanssa ei tarvitse olla paras kaveri, mutta toisten kohteleminen kunnioittavasti on tärkeää. Tämä tarkoittaa arjessa pieniä tekoja, kuten silmiin katsomista ja avun pyytämistä ja antamista.
  • Hymyillään ja katsotaan silmiin. On helpompi lähestyä hymyilevää ihmistä kuin synkistelevää tyyppiä. Silloin kuin ujostuttaa, voi olla kuitenkin vaikea ottaa katsekontaktia. Mutta aina kannattaa yrittää.
  • Ollaan kiinnostuneita muiden ajatuksista. Silloin kun kuuntelee muita, myös itseä kuunnellaan.
  • Pyydetään apua, sillä ihmiset pitävät siitä, että he voivat olla hyödyksi. Tarjotaan apua muille.
  • Ei määräillä vaan otetaan kavereiden mielipide huomioon.
  • Kavereita kannattaa muistaa myös kehua. Voi sanoa esimerkiksi: ”Osasitpa tuon asian hyvin” tai ”Olet mukava”. Tätä harjoiteltiin ryhmätehtävässä.

3. Rahan tarina

Aikaseikkailija saa 10 euroa. Piirretään sarjakuva, jossa kerrotaan, mitä Aikaseikkailija osti rahalla.

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

 

Tehtävän kuvaus
Sarjakuvan toteuttaminen rahan käyttämisestä.

Tavoite
Pohditaan ja harjoitellaan rahankuluttamista. Ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin.

Kesto
60 minuuttia

Tarvikkeet

  • julisteet
  • osaamismerkit
  • paperia ja kyniä
  • osaamismerkit

Vinkki! Voit tutustua sarjakuvan toteuttamiseen Sarjiskone.fi avulla.

 

  1. Lämmittelytehtävänä keskustelkaa sarjakuvista. Kuinka monta sarjakuvahahmoa muistatte? Mikä on teidän lempisarjakuvanne? Mikä sarjakuvahahmo olisitte?
  2. Leiriläiset piirtävät sarjakuvan, jossa kerrotaan, mitä Aikaseikkailija osti rahalla.
  3. Toteuta sarjakuvagalleria, jossa kierrellään tutustumassa tehtyihin sarjakuviin.
  4. Tehtävän lopuksi jaa kaikille leiriläisille osaamismerkki, joka liimataan julisteeseen.
Avaa klikkaamalla: Osaamismerkit

 

  1. Havainnoi leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Jaa osaamismerkki ja kerro kuinka se näkyi.
  3. Pohtikaa yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Voit antaa tarra-arkin kerhokerta 4 osaamismerkit:

  • Harkitsevaisuus (julisteen nro 9) Ajattelen ennen kuin teen
  • Vaatimattomuus (julisteen nro 10) Olen taitava, mutta kehun myös muita.
  • Itsesäätely (julisteen nro 11) En hermostu helposti.

Vinkki! Hyödynnä itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Ohjeista lapsia ensin itse pohtimaan sopivaa osaamismerkkiä ja sitten kysymään ryhmäläiseltä, mitä mieltä hän on.

 

  • Raha toimii vaihdon välineenä, kun tehdään ostoksia. Rahaksi on kelvannut milloin oravannahka, kulta, paperisetelit, maksukortit ja nyt jopa puhelinsovellus.
  • Maksukorteilla ja puhelinsovelluksillakin voi maksaa vain, jos on itse ensin tallettanut rahaa tilille. Sitä voi sitten käyttää korteilla ja sovelluksilla.
  • Rahankäytössä on tärkeää, että tulot ja menot ovat tasapainossa. Jos viikkoraha ei riitä makeispussin ostamiseen, pitää harkita edullisemman ja pienikokoisemman makeispussin ostamista.
  • Rahaa on helppo tuhlata milloin ja missä vai mutta säästäminen vaati tahtoja ja malttia.
  • Tarpeellisten asioiden ostaminen tai itse tekeminen on järkevää, mutta kannattaa harkita, voiko jotakin tavaroita myös lainata tai vuokrata. Kiertotalouden tavoitteena on, että tuotteita käytetään mahdollisimman pitkään.
  • Rahan kuluttamista harjoiteltiin ryhmätehtävässä.

4. Lähimetsän päiväretki

Aikaseikkailijat lähtevät rentoutumaan päiväretkelle lähimetsään vuonna 2040. Mitä retkellä tapahtuu?

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

 

Tehtävän kuvaus
Suunnitellaan rentouttava päiväretki lähimetsään vuodeksi 2040.

Tavoite
Ymmärtää rentoutumisen tärkeys ja luonnon merkitys. Ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin.

Kesto
60 minuuttia

Tarvikkeet

  • julisteet
  • osaamismerkit
  • paperia ja kyniä
  • osaamismerkit

Vinkki! Tutustu luonnossa retkeilyn ideoihin Suomen luonnon päivä -sivustolta (suomenluonnonpaiva.fi). Suomen luonnon päivää vietetään elokuussa.

 

  1. Keskustelkaa miten luonnossa ja lähimetsässä voi rentoutua.
  2. Jaa leiriläiset ryhmiin esimerkiksi sukkien värin perusteella.
  3. Ohjeista ryhmiä kirjoittamaan ylös retkisuunnitelma:
    1. Aikaseikkailijat ja heidän ikänsä vuonna 2040.
    2. Retkikohde ja perustelut, miksi tämä kohde.
    3. Kulkuneuvo (esimerkiksi lentävä potkulauta, teleportti, sähköpyörä)
    4. TOP 3 -nähtävyydet
    5. Retken tapahtumat
  4. Ryhmät kertovat retkipäivästä muulle ryhmälle.
  5. Tehtävän lopuksi jaa kaikille leiriläisille osaamismerkki, joka liimataan julisteeseen.
Avaa klikkaamalla: Osaamismerkit

 

  1. Havainnoi leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Jaa osaamismerkki ja kerro kuinka se näkyi.
  3. Pohtikaa yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Voit antaa tarra-arkin kerhokerta 9 osaamismerkit:

  • Anteeksiantavuus (julisteen nro 12) Sovin riidat, jotka jäivät harmittamaan.
  • Toiveikkuus (julisteen nro 17) Huomaan asioiden hyvät puolet.
  • Hengellisyys (julisteen nro 18) Teen minulle tärkeitä asioita.

Vinkki! Hyödynnä itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Ohjeista lapsia ensin itse pohtimaan sopivaa osaamismerkkiä ja sitten kysymään ryhmäläiseltä, mitä mieltä hän on.

 

  • Rentoutuminen on supertaito, jota kannattaa ja pitää harjoitella.
  • Rentoutumisen tapoja on monia. Esimerkiksi luonnossa liikkuminen, kotona oleilu, leikkiminen, pelaaminen, liikunta, laulaminen ja harrastukset auttavat rentoutumaan.
  • Jokaisella meistä on oma tapa rauhoittua ja se on hyvä.
  • On tärkeää, että muistaa nukkua tarpeeksi eli 8–10 tunnin yöunet ovat hyvä tavoite.
  • Luonnossa tai puistossa oleminen on hyvä ja helppo keino saada olo rennoksi. Tätä suunniteltiin ryhmätehtävässä.

5. Iloa etsimässä

Mobiilipeli, joka sopii koko perheen kanssa pelattavaksi.

Avaa klikkaamalla: Kuvaus, tavoite, kesto ja tarvikkeet 

 

Tehtävän kuvaus
Tänään on Leikkipäivä, mutta Ilo on piilossa. Hän on luultavasti mennyt ulos. Löytyisikö Ilo, jos etsitte häntä yhdessä? Kerätkää tiimi  vaikkapa perheen jäsenistä, kavereista, naapureista tai sukulaisista ja lähtekää Ilon perään. 

Tavoite
Kannustaa liikkumiseen ulkona, yhdessä tekemiseen ja hassutteluun. Vahvistaa kaveri- ja ryhmätaitoja. Ansaitsevat tehtävästä osaamismerkin.

Kesto
60 minuuttia

Tarvikkeet

  • julisteet
  • osaamismerkit
  • osaamismerkit

Tarkemmat ohjeet pelin toteuttamiseen täältä.

 

  1. Jaa ryhmälaiset 2–6 hengen ryhmiin. Varatkaa aikaa vähintään 20–40 minuuttia pelin pelaamiseen.
  2. Päättäkää, missä pelaatte. Sisällä vai ulkona?
  3. Valitkaa mobiililaite, jolla pelaatte. Suosittelemme tablettia tai älypuhelinta.
    1. Huomio. Peliä voi pelata myös tietokoneella, mutta kuvia ja videota vaativissa tehtävissä vastaaminen voi olla hankalampaa.
  4. Iloa etsimässä -peli toimii Seppo-alustalla. Ladatkaa mobiilikaupasta Seppo-sovellus tai avatkaa selaimessa osoite play.seppo.io.
    1. Huomio. Selaimen kautta pelatessa, suositellaan Chromen tai Safarin käyttöä (ei Internet Exploreria).
  5. Valitkaa kieli, jolla haluatte pelata. Peli löytyy suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
  6. Syöttäkää pelikoodi:
    1. suomi 7E989D
    2. ruotsi 728FF2
    3. englanti D75126
    4. suomeksi tukiviitottu 12G148
  7. Aloittakaa peli.
    1. Huomio. Tehtävävastaukset eivät ole julkisia.
  8. Pelin lopuksi jaa kaikille leiriläisille osaamismerkki, joka liimataan julisteeseen.
Avaa klikkaamalla: Osaamismerkit

 

  1. Havainnoi leiriläisten tekemistä ryhmätyön aikana.
  2. Jaa osaamismerkki ja kerro kuinka se näkyi.
  3. Pohtikaa yhdessä, missä vahvuudet ovat hyödyksi.

Voit antaa tarra-arkin kerhokerta 1 osaamismerkit:

  • Ryhmätyötaidot (julisteen nro 1) Kuuntelen muita ja kerron ideoitani.
  • Reiluus (julisteen nro 2) Kysyn kaikkien mielipidettä.
  • Johtajuus (julisteen nro 3) Kannustan yhteistyöhön.

Vinkki! Hyödynnä itse- ja vertaisarviointia osaamismerkkien antamisessa. Ohjeista lapsia ensin itse pohtimaan sopivaa osaamismerkkiä ja sitten kysymään ryhmäläiseltä, mitä mieltä hän on.

 

  • Mitä taitoja opitte pelin aikana? Mitä taitoja huomasitte ryhmässä olevan?
  • Oppiminen vaatii aikaa ja kärsivällisyyttä. Opimme toinen toisiltamme, useissa eri paikoissa ja koko elämämme ajan. Meistä jokainen oppii eri tavoin ja se on hyvä asia.
  • Tulevaisuuden taitoja on monia mutta ongelmanratkaisutaidosta on aina hyötyä. Tiedot voivat muuttua nopeasti mutta myötätuntoa, luovuutta, ryhmätyötaitoja ja mediakriittisyyttä on hyvä harjoitella.
  • On hyvä muistaa, että mahdottomilta tuntuvia ongelmia ratkaistaan parhaiten yhdessä kokeillen ja testaten.
  • Kavereita kannattaa muistaa myös kehua. Voi sanoa esimerkiksi: ”Osasitpa tuon asian hyvin” tai ”Olet mukava”. Tätä voi kokeilla ryhmätehtävän aikana tai pelin päätyttyä.

Lisämateriaaleja

Ideoita Aikaseikkailu-leiripäiviin.

Avaa klikkaamalla: Verkkotehtävät

Aikaseikkailu-kerhon logo

Aikaseikkailu.fi-sivustolle on koottu useita erilaisia verkkotehtäviä aikaseikkailu teeman ympärille. Tehtäviä voi toteuttaa yksin, parin tai koko ryhmän voimin yhdessä. Tehtävät ovat vapaassa käytössä ja eivät vaadi kirjautumista.

aikaseikkailu.fi

 

Avaa klikkaamalla: Tarina

 

Rauhoittukaa yhdessä Aikaseikkailu-tarinan äärelle. Tätä varten leiriläiset saavat ottaa mukavan asennon. Pimennetään huone, laitetaan taustamusiikkia soimaan ja luetaan tarina.

    • Luettava tarina löytyy ladattavista materiaaleista.

 

Avaa klikkaamalla: Leikkipankki

Leikkipankin logo.

Lähes 1000 leikkiä ja vinkkiä hauskaan yhdessäoloon kaikenikäisille. Leikkipankki on leikkien aarrearkku, josta löytyvät leikkivinkit vaivattomasti ja nopeasti.

leikkipankki.fi

 

Avaa klikkaamalla: Lukuvinkkejä

 

Kaipaatko lisätietoa Aikaseikkailu-leirin taustasta? Tutustu aiheeseen asiantuntijoiden kirjoitusten avulla.

Mihin lapset tarvitsevat tulevaisuuslukutaitoa?

Innostavan ja motivoivan palautteen antaminen

Kurkistus pelilliseen ja leikilliseen oppimiseen

Pedagogissa pakohuoneissa into vie eteenpäin

 

Lataa tarvittavat materiaalit alta.

Ladattavat materiaalit

Tulosta leiriläisten määrän mukaan

Tulosta tarvittava määrä

Tulosta tarvittaessa

Aiheeseen liittyvät

Aikaseikkailu-leirin järjestäminen

Lisämateriaaleja

Takaisin ylös