Ideoita urheilijoiden osallistamiseen

Joukkuelajeissa (jalkapallo, salibandy, jääkiekko, yms…) peleissä toimii aina yksi pelaaja kapteenina. Useasti kapteenin roolia pidetään tärkeänä vain peleissä, mutta sillä on myös suuri rooli harjoitusten puolella.  Kapteenin tehtävänä on olla joukkueen henkinen ja pelillinen johtaja.

Kapteenin roolia voi myös harjoitella vuorotellen. Ideana on, että jokainen pelaaja pääsee toimimaan kapteenin roolissa viikon ajan siten, että hän toimii kapteenina 2-3 harjoituksissa, sekä ainakin yhdessä pelissä. Tämän jälkeen rooli vaihdetaan seuraavalle, jotta kaikki pääsevät kokeilemaan ainakin kerran kaudessa kapteenin roolia (pelaajamäärästä riippuen). Tätä harjoitetta voi käyttää jo nuoresta asti, isoissa joukkueissa voi jakaa eri ryhmille omia kapteeneja.

1. Kapteeni vastaa joukkueen alku- sekä loppuverryttelyistä valmentajan kanssa, ja pitää huolen, että jokainen verryttelee kunnolla
  2. Kapteeni ylläpitää hyvää henkeä joukkueessa
  3. Hän on kannustava, ohjaa ja avustaa muita tarpeen tullen
  4. Kapteeni toimii valmentajan ”apukätenä”. Hän auttaa valmentajaa esimerkiksi, ottamaan joukkueen kasaan, auttaa merkkien/tötsien laitossa, sekä auttaa pitämään turhan häirinnän poissa
  5. Kapteeni pitää huolta, ettei kukaan jää joukkueen ulkopuolelle. Hän auttaa uusia pelaajia pääsemään porukkaan mukaan.

Kapteeniharjoitteen idea on kokonaisuudessaan opettaa pelaajille vastuuta ja johtajuutta. Tämä myös auttaa kehittämään joukkueen henkeä, tukee joukkueen tekemistä, sekä antaa myös valmennukselle pientä tukea harjoituksiin.

Harjoitevinkki: Samuli Kukkonen, valmentaja, Järvenpään palloseura