Siirry sisältöön

Suodata aiheen mukaan

Suodata keston mukaan

Suodata kohderyhmän mukaan

106. Hyvät ominaisuudet

Vahvistetaan itsetuntemusta ja ryhmähenkeä pohtimalla pienryhmissä jokaisen ryhmäläisen omia vahvuuksia ja ryhmän yhteisiä vahvuuksia.
Katso tehtävä

118. Vuorovaikutustilanteita koulussa

Ideoidaan pienryhmissä erilaisia konkreettisia keinoja, joiden avulla tukioppilaat voivat lisätä koulun arkeen myönteistä vuorovaikutusta.
Katso tehtävä

208. Sanomalehtituolit

Havainnollistetaan roolien merkitystä ryhmässä rakentamalla pienryhmissä sanomalehtiä ja maalarinteippiä käyttäen mahdollisimman tukeva tuoli.
Katso tehtävä

210. Roolit ryhmässä

Tarkastellaan ryhmään syntyneitä rooleja sosiometristen valintojen avulla valitsemalla joukosta henkilö, johon ohjaajan sanoma väittämä sopii omasta mielestä parhaiten.
Katso tehtävä

438. Reilua pelikulttuuria

Pohditaan videon avulla, miten hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

439. Tukena digiajan vuorovaikutuksessa

Pohditaan videon avulla millaisia mahdollisuuksia digitaalisuus voi tuoda vuorovaikutukseen ja miten media näyttäytyy kotona.
Katso tehtävä

454. Parempaa pelikulttuuria- oppituntimalli

Oppituntimallin tavoitteena on auttaa tunnistamaan miten omaa ja muiden hyvinvointia ja myönteistä vuorovaikutusta voi rakentaa digitaalisissa peleissä ja niiden ulkopuolella.
Katso tehtävä

456. Asiallinen kommentti vai ei?

Mietitään, millaiset keskusteluryhmissä annetut kommentit ovat asiallisia. Tavoitteena huomata tulkinnan vaikeus, kun kommentoijan ilmeitä ja eleitä ei näe.
Katso tehtävä

457. Outoja yhteydenottoja

Harjoitellaan tunnistamaan outoja yhteydenottoja netissä, somessa ja peleissä. Tehtävä soveltuu 1-2 vuosiluokille.
Katso tehtävä

460. Kaveritaitoja luokan ryhmässä

Keskustellaan ja pohditaan hyviä käytänteitä ja toisia huomioivaa käyttäytymistä luokan omissa someryhmissä. Tehtävä soveltuu 1-6 vuosiluokille.
Katso tehtävä

468. Pienenä digiajassa -kirppu

Pohtia miten parantaa omaa ja koko perheen digilaitteiden käyttöä niin, että se tukee lapsen tarpeita ja koko perheen digihyvinvointia. Pienenä digiajassa -kirppu on suunnattu 0-3 -vuotiaiden vanhemmille mediakasvatuksen tueksi.
Katso tehtävä

506. Kunnioittava keskustelu

Harjoitellaan rakentavaa mielipiteen ilmaisua, toisen kuuntelemista ja pyrkimistä toisen mielipiteen ymmärtämiseen. Oppilaat ymmärtävät, miten tärkeää on, että oma ja toisen näkemys tulee kuulluksi.
Katso tehtävä

639. Koulumatkalla-mobiilipeli

Opitaan turvallisesta liikennekäyttäytymisestä, tutustutaan lähiympäristöön ja koulumatkaan sekä pohditaan kouluaamuihin liittyviä asioita mobiilipelin avulla.
Katso tehtävä

705. Alastonkuvia Siru-ulottuvuudessa

Tutustua Seppo-pelin kautta mitä on suostumuksellisuus, mitä ottaa huomioon, jos joku pyytää alaston kuvia ja kuinka toimia, jos kuvat leviävät netissä.
Katso tehtävä

801. Kaverilaulu

Keksitään ryhmälle kaveriaiheinen laulu, joka kuvastaa hyvää kaveruutta ja kaikkien mukaan ottamista.
Katso tehtävä

802. Kollaasi kaveruudesta

Pohditaan hyvää kaveruutta tekemällä kaveruudesta kollaasit ja mietitään mitä kuvat kertovat kaveruudesta.
Katso tehtävä

803. Hyvän kaverin tuntomerkit

Pohditaan hyvän kaverin tuntomerkkejä ja keskustellaan siitä, miten toimitaan silloin, jos hyvän kaveruuden tuntomerkit eivät toteudu.
Katso tehtävä

808. Yksinäinen penkki

Kartoitetaan oman koulun paikkoja ja tilanteita, joissa voi tuntea itsensä yksinäiseksi. Pohditaan, mitä voi tehdä, jos näkee koulussa yksinäisiä oppilaita.
Katso tehtävä

812. Aaltopahvikummioppilas

Tehdään kummioppilashahmot pahvista ja jutellaan, millainen on hyvä kummioppilas ja millaisia tekoja hyvä kummioppilas tekee.
Katso tehtävä

819. Se tiesi mun nimen!

Jutellaan toisten huomioimisesta ja eläydytään sarjakuvan avulla toisen mielen maisemaan. Pohditaan moikkauksen ja pienten hyvien tekojen merkitystä.
Katso tehtävä

820. Tilannekortit

Pohditaan erilaisia yksinäisyyteen ja kiusaamiseen liittyviä tilanteita koulun arjessa ja mietitään, mitä itse voi tehdä tukeakseen muita.
Katso tehtävä
Takaisin ylös