Nuori laistaa kotitöistä

Murrosikä haastaa nuoren muutoksiin, jotka voivat tuoda mukanaan väsymystä, laiskuutta, saamattomuutta ja vetämättömyyttä. Ei ole ihme, että kotityöt eivät kuulu enää mieluisimpiin puuhiin, vaikka nuori olisi niitä aiempina vuosina tehnytkin. Murrosikä ei silti ole mikään poikkeusikä, jonka varjolla voisi luistaa velvollisuuksista. Nuorelle sopivia kotitöitä ovat esimerkiksi oman huoneen siivous, astianpesukoneen täyttö ja tyhjennys tai tiskivuoro, roskien vienti, pöydän kattaminen ja sen siistiminen, imurointi ym. Vanhemman kannattaa sopia nuoren kanssa, mitkä kotityöt nuori hoitaa ja milloin. Lisäksi kannattaa sopia mitä seuraa, jos sopimuksia rikotaan.

Eräässä perheessä nuori ryhtyi vuorollaan tyhjentämään ja täyttämään tiskikonetta myöhään illalla. Ison perheen tiskit eivät kuitenkaan mahtuneet yhteen koneelliseen, joten seuraavana päivänä tiskipöydällä oli jo valmiina likaisia astioita. Uusi tiskikonevuorolainen luonnollisesti protestoi ylimääräistä työtä. Perhepalaverissa laadittiin sääntö, että tiskipöydän on oltava illalla tyhjä tai tiskikoneenkäyttövuoro jatkuu vielä seuraavana päivänä. Muutaman kerran viivyttelevä nuori sai olla koneenkäyttäjänä parin päivän ajan, ja toinen lapsi sai silloin vapaapäivän. Pian entisestä viivyttelijästä tuli ajoissa toimeen tarttuva tiskivuorolainen.

Vanhemman on hyvä pysyä tiukkana, vaikka nuori vetoaisi siihen, etteivät hänen kaverinsakaan tee omissa kodeissaan mitään. Tehdyt kotityöt palkitsevat viimeistään sitten, kun nuori muuttaa pois kotoa.

Mahdollinen viikko- tai kuukausiraha voi olla vastineena kotitöille. Rahapalkkio maksetaan vasta, kun nuori on hoitanut velvollisuutensa. Erilaiset etuoikeuksien menetykset ovat sopivia seurauksia kotitöiden laiminlyömisestä. Vähennys viikkorahasta tai tietokoneajasta tai mieluisan menon estyminen ovat käypää valuuttaa seuraamusneuvotteluissa. Toteutettuina ne tuntuvat ja saavat nuoren miettimään asiaa uudelleen, mikä on järkevää hänen itsensäkin kannalta.
Seurauksien toteuttaminen vaatii vanhemmilta jälleen lujuutta. Nuori ei tietenkään pidä siitä, että hän menettää etuoikeutensa.

Eräässä perheessä kuukausiraha oli sidottu sovittuihin kotitöihin. Lukiolaispoika alkoi laiminlyödä kotivelvollisuuksiaan. Koira jäi ulkoiluttamatta tai yksin äidin kontolle. Poika ei piitannut viikoittaisesta ruuanlaittovuorostaan eikä pari kertaa viikossa toistuvasta tiskikonevuorostaan. Hänelle muistutettiin sovituista seurauksista pari kertaa, mutta tilanne ei muuttunut. Seuraavana kuukausirahan maksupäivänä rahaa ei tullut. Poika sai selvitä kolme kuukautta ilman rahaa: tuossa ajassa omat säästöt hupenivat olemattomiin ja kotityöt alkoivat taas sujua.

Vanhemman on hyvä keskustella nuoren kanssa kotitöistä. Onko sinulla joku erityinen syy, kun kotityöt jäävät tekemättä? Olisiko sinulla itselläsi ehdotusta mitä voisimme tehdä, että jokainen tekisi osuutensa täällä kotona? Voisimmeko muuttaa jotain täällä kotona, jotta hommat sujuisivat paremmin? Nuorella voi olla ehdotus jostain muusta vastuualueesta entisen sijaan.

Tekemättömistä töistä jankuttaminen on tehotonta. Nuori vain oppii sulkemaan korvansa ja kestää jankutusta entistä pidempään. Joskus vanhemman suuttuminen saa nuoren liikkeelle. Suuttuminen ikävä kyllä opettaa nuoren odottamaan vanhemman kiukustumista ennen kuin nuori reagoi. Kaiken lisäksi suuttuminen väsyttää vanhempaa ja myrkyttää kodin ilmapiiriä. Suuttuminen kannattaa säästää vakaviin tilanteisiin, jotta sen teho säilyy.

Ladattavat aineistot

Tukea vanhemmalle