Siirry sisältöön

Nuori viettää paljon aikaa netissä ja pelaten

Digitaaliset pelit, sosiaaliset mediat ja kuvaohjelmapalvelut voivat kiehtoa tai koukuttaa elämyksellisyytensä vuoksi. Nuori saattaa viihtyä pelikoneen tai puhelimen parissa hyvinkin pitkiä aikoja. Median suurkulutus ei välttämättä kerro koukkuun jäämisestä ja ongelmallisesta käytöstä, vaan kyse voi olla esimerkiksi pelin tai laitteen uutuudenviehätyksestä. Samalla tavalla kuin uusi kirja myös vastahankittu peli halutaan kuluttaa läpi ilman pitkiä keskeytyksiä. Digipelaaminen ja median käyttö on monelle nuorelle tärkeä osa arkea, harrastuksia ja elämää, mutta nuorta on hyvä tukea itsesääntelyn sekä ajan- ja arjenhallinnan taidoissa myös median käytössä.

Yleensä nuori pelaa, koska se on hauskaa ja rentouttavaa tekemistä kavereiden kanssa. Joskus pelaaminen tai runsas netinkäyttö voi olla pakokeino arkielämästä. Onko nuorella kavereita myös pelien ulkopuolella? Hoitaako nuori kouluun liittyvät velvollisuudet? Onko nuoren elämässä muitakin asioita kuin pelaaminen? Nuoren peliharrastusta kannattaa tarkastella kokonaisvaltaisesti. Joskus peleihin uppoutuminen voi kieliä siitä, että nuorella on huolia ja murheita. Pelit voivat tarjota tällaisessa tilanteessa muuta ajateltavaa.  Nuori tarvitsee kuitenkin monenlaisia kohtaamisia sosiaalisten taitojensa kehittymiseen. Sosiaaliset tukiverkot ja arkiset ongelmanratkaisutaidot eivät kehity pelkästään netissä. Nuoren kanssa on hyvä keskustella kaikenlaisista asioista.

Median käytölle ja pelaamiselle on vaikea antaa aikasuosituksia, sillä jokainen median käyttäjä on yksilöllinen. Median käyttö on yleensä kohdallaan, jos se ei mene muun elämän edelle eikä esimerkiksi vie aikaa nukkumiselta, koululta ja kasvokkaisilta kohtaamisilta. Jos huoli nuoren mediankäytöstä herää, aikuisen pitää puuttua asiaan. Aikuisen tuki, selvät rajat ja nuoren oma motivaatio auttavat nuorta irrottautumaan liiallisesta pelien ja digimedioiden käytöstä.

  • Keskustelkaa nuoren kanssa yhdessä mitä tarkoittaa tasapainoinen ja monipuolinen digiarki ja hyvinvointia lisäävä mediankäyttö.
  • Sopikaa yhdessä säännöt ja sopimukset pelaamiselle. Onko arjessa tilanteita, jolloin pelaaminen ei ole ok? Milloin nuori saa pelata ilman keskeytyksiä ja häiriöitä?
  • Keskustelkaa ja sopikaa minkälaisia pelejä nuori saa pelata. Pyydä nuorta esittelemään omia lempipelejään. Kokeilkaa yhdessä pelin pelaamista!
  • Rauhoittakaa yö nukkumiselle ja sopikaa mihin aikaan illasta pelit on hyvä lopetella.
  • Kannusta nuorta myös muihin harrastuksiin ja ystävien pariin. Asiat ovat yleensä hyvin, jos nuorella on yksikin ystävä, jota hän tapaa digimedioiden ja somen ulkopuolella ja jokin muu harrastus pelaamisen lisäksi.
  • Seuratkaa yhdessä nuoren kanssa medioiden äärellä käytettyä aikaa. Jääkö jotain arjessa tekemättä tai kokematta mediankäytön vuoksi?

Murrosikäisen median käytössä tai pelaamisessa on harvoin kyse todellisesta riippuvuudesta. Monelle nuorelle netin ja somen käyttö on merkityksellistä sosiaalista toimintaa ja ajanviettoa vertaisten kanssa, luonnollinen osa arkea. Ongelmallisesta mediankäytöstä ja pelaamisesta puhutaan silloin, kun omat voimat eivät riitä koneen sammuttamiseen – kun pelaamisesta ja mediankäytöstä tulee hallitsematonta ja pakonomaista. Aikuisen huoli on oikeutettua, jos nuoren elämästä katoaa pelin ulkopuoliset ihmissuhteet ja nuori ei hoida arkisia velvoitteitaan ja unohtaa syödä ja nukkua.

  • ei pysty hallitsemaan median käyttöään
  • muuttuu levottomaksi ja ärtyisäksi, jos digilaitteiden käyttö keskeytyy
  • unohtaa muut tehtävät ja aikataulut eikä pidä lainkaan taukoja pelatessaan
  • ei poistu usein koneen ääreltä vaan syökin mieluusti pelin tiimellyksessä
  • tuntee olonsa epämukavaksi, ahdistuneeksi ja ärtyisäksi netin ulottumattomissa, esim. mökillä tai matkoilla
  • laiminlyö liikunnan, syömisen ja nukkumisen
  • laiminlyö ihmissuhteet, työn tai opiskelun pelaamisen tai netin käytön vuoksi.

Ladattavat materiaalit

Aiheeseen liittyvät

Ruutujen lumo- uutiskirje

Takaisin ylös